Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) organizează luni, la Palatul Parlamentului — Sala Drepturilor Omului, a doua dezbatere privind proiectul de normă RCA. La final, Leonardo Badea, președinte ASF, și Cornel Coca Constantinescu, vicepreședinte, vor susține o conferință de presă.
Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi de tramvaie a intrat în vigoare miercuri, 12 iulie. Camera Deputaților – for decizional – a adoptat Legea RCA în data de 16 mai, cu 226 voturi ”pentru”, 25 ”împotrivă” și 4 abțineri. În 31 mai, actul normativ a fost promulgat de președintele Klaus Iohannis, iar în 12 iunie publicată în Monitorul Oficial, urmând să intre în vigoare după 30 de zile.
Însă norma de aplicare a Legii RCA a fost aprobată abia în 4 iulie de Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), care a lansat în consultare publică documentul timp de 10 zile pe site-ul propriu – până vineri, 14 iulie.
Iată însă că discuțiile continuă, iar la finalul dezbaterii de luni am putea afla de la noul președinte al ASF care sunt concluziile și dacă proiectul normei a suferit modificări.
Potrivit ASF, Norma RCA are în vedere reglementarea următoarelor aspecte noi prevăzute în cuprinsul Legii nr. 132/2017:
1. Introducerea noțiunii de tarif de referință, reprezentând tariful orientativ ce se calculează semestrial de către o societate cu expertiză recunoscută în domeniu, contractată de către A.S.F. Tariful urmează a fi publicat de către A.S.F.
2. Introducerea noțiunii de „asigurat cu risc ridicat” acesta reprezentând persoana care pe baza încadrării în clasele de risc pentru care cel puțin trei asigurători RCA ofertează un tarif de prima de „N” ori mai mare decât tariful de referința. Factorul ,,N” este stabilit de către BAAR, cu aprobarea A.S.F.
3. Asigurătorii RCA și intermediarii de asigurări au obligația să informeze asigurații/contractanții cu privire la încetarea contractului RCA și la posibilitatea de reînnoire a acestuia cu 30 zile înainte de încetare. Modalitatea de reînnoire a contractului RCA se stabilește prin reglementari ale A.S.F.
4. Menționarea în cuprinsul legii a principiului de acordare a despăgubirii pe baza acoperirii costurilor de readucere a vehiculului la starea dinaintea evenimentului asigurat.
5. Stabilirea despăgubirii pe baza costurilor de reparație ale vehiculelor, valoarea de reparație fiind reglementată prin lege ca fiind cea stabilită prin utilizarea sistemelor specializate de evaluare sau prin documente emise în condițiile legii în care unitatea reparatoare auto îşi poate utiliza propria valoare a orei de manoperă afişată.
Proiectul de normă are totodată în vedere punerea în acord cu anumite modificari ale legislației primare ce privesc:
1. Aplicarea sistemului bonus-malus, criteriile de aplicare fiind cele stabilite de către A.S.F. și prevăzute în legislația secundară.
2. Modificarea condițiilor de certificare a personalului care efectuează constatarea daunelor.
3. Modificarea reglementărilor ce privesc modul de stabilire în amiabil a despăgubirilor cuvenite persoanelor prejudiciate ca urmare a vătămării integrității corporale ori a sănătăţii acestora. Acestea urmează a fi stabilite pe baza punctajului comunicat de Institutul Naţional de Medicină Legală „Mina Minovici” București și prevăzut într-un ordin comun emis de către Ministerul Sănătății și A.S.F.
4. Modificarea prevederilor privind suspendarea contractului RCA, măsură ce poate fi aplicată pe perioada suspendării dreptului de circulaţie al vehiculului conform prevederilor legale sau pe perioada imobilizării vehiculului, cu obligația depunerii plăcuțelor de înmatriculare/înregistrare la autoritatea care le-a eliberat. Procedura suspendării şi a cazurilor de imobilizare se stabileşte prin reglementări comune ale Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Transporturilor, A.S.F. şi Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene.