O lege care prevede diminuarea limitelor de zgomot la maşini, pentru protejarea sănătăţii publice, a fost adoptată miercuri, cu 401 voturi pentru, 228 împotrivă şi 20 de abţineri, de Parlamentul European. Este vorba despre introducerea unui sistem de etichetare astfel încât consumatorii să fie informaţi despre nivelul de zgomot produs de automobilele noi. Vor fi impuse gradual noi limite, după 6 şi respectiv 8 ani de la intrarea în vigoare a actului normativ. Prima fază vizează noile modele, iar cea de a doua toate noile autovehicule intrate în circulaţie. Limitele pentru maşinile standard vor fi reduse de la 74 db la 68 db, iar vehiculele mai puternice vor avea o marjă de manevră limitată la 2 sau 6 db. Limita pentru camioanele grele, de peste 12 tone, va fi menţinută la 81db. Pe de altă parte, va fi mărit din fabrică zgomotul automobilelor electrice şi hibride, astfel încât acestea să fie auzite şi de pietoni.
“Există dovezi ştiinţifice care susţin impactul negativ al zgomotului din trafic, însă proiectul legislativ are în vedere doar zgomotul produs de motorul vehiculelor. Încă de la început am avut o viziune mai largă, trebuie să luăm în calcul şi alţi factori, cum ar fi calitatea drumurilor, aerodinamica şi cauciucurile”, a declarat raportorul Miroslav Ouzký, din grupul Reformatorilor şi Conservatorilor Europeni (ECR). Eurodeputatul ceh va începe acum negocierea unui acord cu ţările membre UE.
Expunerea susţinută la un zgomot intens de trafic poate duce la extenuare fizică, poate afecta funcţionarea organelor interne şi poate contribui la apariţia unor boli, inclusiv cardiovasculare.
De asemenea, cercetările efectuate de Agenţia Europeană de Mediu arată că jumătate din populaţia urbană a Uniunii Europene este expusă la zgomote de trafic mai mari de 55 de decibeli (db).
În legea adoptată se confirmă că suprafaţa de rulare, zgomotul cauciucurilor şi aerodinamica afectează zgomotul general produs de autovehicule.
Scheme similare de etichetare există pentru eficienţa consumului, zgomotul cauciucurilor şi emisiile de CO2.
Magda SEVERIN
Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU