A fost publicat în dezbatere publică proiectul de Ordin al ministrului Transporturilor pentru modificarea și completarea Normelor metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea şi efectuarea transporturilor rutiere şi a activităţilor conexe acestora stabilite prin Ordonanţa Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 980/2011, cu modificările și completările ulterioare.
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 18.08.2018
Scurta descriere a reglementării:
Având în vedere faptul că:
- programul de transport intejudețean de persoane prin servicii regulate își încetează valibilitatea în data de 30.06.2019;
- operatorii de transport au solicitat, în nenumărate rânduri, implicarea conducerii Ministerului Transporturilor pentru a lua o decizie fermă și rapidă referitoare la modul de alocare a licențelor de traseu aferente curselor din programulul interjudețean (prelungire, atribuire sau liberalizare);
- operatorilor economici și-au manifestat îngrijorarea în ceea ce privește timpul necesar pentru pregatirea investițiilor în modernizarea parcului de autobuze;
- prelungirea licențelor de traseu ar îngreuna funcționarea mecanismelor de piață;
- menținerea anumitor criterii de atribuire a licențelor de traseu nu permit altor operatori de transport rutier accesul la piața de transport cu autobuze noi;
- menținerea criteriului de atribuire privind vechimea pe traseu, ar putea duce la scăderea motivației pentru asigurarea unei îmbunătățiri continue a calității serviciilor prestate.
apare necesitatea modificării și completării O.M.T. nr. 980/2011.
Proiect de Ordin are drept scop atingerea următoarele obiective:
- respectarea principiului liberei concurențe și deschiderea pieței de transport rutier prin eliminarea criteriului vechime neîntreruptă pe traseu, care permitea acordarea de puncte exclusiv operatorilor care au deservit acel traseu;
- flexibilizarea programului de transport pe perioada valabilității acestuia, prin introducerea posibilității administrației locale sau a reprezentanților colectivităților locale de a propune sau solicita anumite modificări ale acestuia;
- îmbunătățirea calității serviciului de transport, creșterea gradului de confort al autovehiculelor, precum și creșterea siguanței rutiere prin înnoirea parcului de autovehicule, urmare a acordării unui punctaj superior pentru vechimea parcului de autobuze;
- deschiderea accesului la piața transportului rutier a operatorilor care au în administrare autobuze închiriate;
- alegerea de către călători a celei mai bune combinații între gradul de confort al autovehiculului, serviciile conexe oferite și tariful practicat prin efectuarea unei curse de către mai mulți operatori de transport.