FORT cere demiterea sefului AMTB: Cetatenii din Bucuresti si Ilfov nu se pot astepta in urmatorii 10 ani la un transport civilizat in Zona Metropolitana

Federatia Operatorilor Romani de Transport (FORT) ii cere ministrului Transporturilor, Ovidiu Silaghi, demiterea “de urgenta” a noului director general al AMTB, Valentin Dobre, precum si a conducerii Directiei de Reglementari “ce a asistat pasiva si chiar a incurajat AMTB in toate actiunile sale” de la numirea in functie, la inceputul lunii iunie. Concret, Autoritatea Metropolitana de Transport Bucuresti (AMTB), aflata in subordinea Ministerului Transporturilor, a definitivat proiectul de  norme privind conditiile de efectuare a serviciilor de transport public de persoane cu autobuzele in Zona Metropolitana Bucuresti si acum l-a lansat in dezbatere publica. Insa proiectul initial al Normelor, realizat de fostul director general al AMTB, Adrian Crit, a fost facut varza de noul sef al institutiei, Valentin Dobre – numit de noul ministru al Transporturilor, Ovidiu Silaghi. FORT reclama ca forma finala a acestui proiect “s-a indepartat total de interesul pasagerilor bucuresteni si ilfoveni”. Documentul este supus dezbaterilor in cadrul comisiei de Dialog Social de la Ministerul Transporturilor.

“In urma cu doua zile a avut loc subcomisia de Dialog Social pe aceasta tema, subcomisie in cadrul careia directorul AMTB si-a dat arama pe fata, demonstrand ca toate acuzele ce i-au fost aduse inca de pe vremea cand gestiona taximetria la nivelul Consiliului General al Municipiului Bucuresti (CGMB) sunt indreptatite. Forma finala a acestui act normativ asteptat de mult timp de bucuresteni si ilfoveni este in afara oricaror prevederi legale si nu mai corespunde nici macar cu legea de infiintare a AMTB”, reclama, intr-un comunicat remis redactiei, patronatele din transporturi constituite in Federatie.

“Astfel, daca legea prin care AMTB a aparut viza un sistem de servicii integrate, o politica de tarifare unica si de taxare, precum si de coordonare unitara a serviciului de transport public de calatori, actualele norme nu fac altceva decat sa satisfaca poftele monopoliste ale unor firme ce doresc sa puna mana pe tot ceea ce inseamna transport in zona metropolitana, utilizand in exercitarea “serviciilor” aceleasi “coscove” in care sunt inghesuiti de ani de zile pasagerii precum sacii de cartofi”, mai denunta FORT.

Simulacru de sedinta la Comisia de Dialog Social

“Cu toate ca legea cadru de infiintare stabileste clar ca AMTB “colaboreaza cu structurile administratiei publice centrale si locale la realizarea programelor de investitii si prioritizarea obiectivelor din cadrul acestor programe”, respectiv „ face propuneri legislative de reglementare in domeniul transportului public de calatori, cu consultarea administratiilor publice locale aflate in zona metropolitana Bucuresti, concepe norme de aplicare a acestor reglementari in raza de activitate”, pentru elaborarea acestor norme nimeni nu a fost consultat decat dupa aparitia formei finale intr-un simulacru de sedinta desfasurata in cadrul Comisiei de Dialog Social”, se continua acuzele in comunicat.

Singura solutie: demisia

“Peste 90 % din operatorii de transport doresc respectarea reglementarilor europene si trecerea catre un transport civilizat in interesul pasagerilor, insa preocuparea Directorului General AMTB este de a satisface interese personale, sfidand orice regula si orice lege. Prin intimidare si probabil si prin santaj, un grup de interese a reusit sa transforme transportul public de pasageri din zona metropolitana Bucuresti-Ilfov intr-o afacere proprie. Ne intrebam, in toata aceasta conjunctura, unde este Ministrul Transporturilor si care este pozitia acestuia fata de ceea ce se intampla in subordinea lui?”, se intreaba retoric reprezentantii Federatiei.

In concluzie, FORT “solicita de urgenta demiterea Directorului General AMTB, precum si a conducerii Directiei de Reglementari ce a asistat pasiva si chiar a incurajat AMTB in toate actiunile sale”.

Nici Oprescu nu agreeaza noul proiect al Normelor

“Primaria Municipiului Bucuresti (PMB), cu semnatura Primarului General al Capitalei, Dl. Sorin Oprescu, a trimis o scrisoare Ministrului Transporturilor, in care specifica in mod expres ca se constata: „neadaptarea si necorelarea actului normativ la cadrul legislativ national, neinsusirea bunelor practici europene si nerespectarea prevederilor reg. CE 1370/2007, nepreluarea in continutul actului normativ propus a atributilor transferate si acordate prin legea de infiintare a AMTB de la administratiile publice locale, nerespectarea standardelor europene in ceea ce priveste garantarea unor servicii de transport sigure, eficiente si de inalta calitate si negarantarea transparentei etc.”, se mai arata in comunicatul remis redactiei.

Raportul Corpului de Control al CGMB

Dar iata care sunt concluziile Raportul Corpului de Control CGMB fata de activitatea actualului sef al AMTB, pe care Oprescu le-a trimis ministrului Silaghi.

“Structura organizatorica si parghiile de care dispune A.M.T.B. au ca scop eficientizarea si cresterea atractivitatii serviciilor de transport public de calatori, reorganizarea transportului public in zona metropolitana, prin preluarea de activitati de la organele de reglementare si decizie existente in prezent (Primaria Municipiului Bucuresti, Ministerul Transporturilor, Autoritatea Rutiera Romana, Consiliile locale din cadrul judetului Ilfov si Consiliul Judetean Ilfov)”, se arata in preambul.

“Din studierea Proiectului de Ordin comun al ministrului Administratiei si Internelor si al ministrului Transporturilor si Infrastructurii pentru aprobarea Normelor privind conditiile de efectuarea a serviciilor de transport public de persoane cu autobuzele in Zona Metropolitana Bucuresti, constatam urmatoarele:

* neadaptarea si necorelarea actului normativ la cadrul legislativ national – Legea transportului public local si a Legii privind serviciile comunitare

* neinsusirea bunelor practici la nivel european prin nerespectarea prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1370/2007 al Parlamentului European si al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar si rutier de calatori si de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1191/69 si nr. 1107/70 ale Consiliului

* nepreluarea in continutul actului normativ propus a atributiilor transferate si acordate prin legea de infiintare a AMTB, de la administratiile publice locale catre AMTB

* inexistenta abordarii in mod integrat a tuturor sistemelor si retelelor de transport existente la nivelul Capitalei si in Judetul Ilfov.

* nerespectarea standardelor europene in ceea ce priveste garantarea unor servicii de transport de calatori sigure, eficiente si de o inalta calitate prin intermediul concurentei reglementate si nu garanteaza transparenta si buna functionare a tuturor serviciilor publice de transport de calatori, luând In considerare factorii economici, sociali, de mediu si de dezvoltare regionala.

* inexistenta strategiei la nivelul AMTB conduce la imposibilitatea luarii unei decizii privind alternativa practicata la nivel european: serviciu public reglementat versus serviciu public concurential.

* inexistenta criteriului “tarif practicat” ca si criteriu de evaluare a operatorilor de transport si lipsa abordarii integrarii tarifare a tuturor serviciilor de transport

* lipsa unei strategii de transport metropolitan, necorelarea fluxurilor de transport si acordarea de “drepturi exclusive” intr-un sistem nereglementat corespunzator pe o perioada de inca 6-10 ani coroborate cu lipsa unei transparente, ne va reintoarce in timp cu circa 10-15 ani, blocând pe o perioada lunga Intregul sistem de transport metropolitan.

* lipsa adoptarii unitare, sistematice si etapizate a cadrului legislativ (inexistenta regulamentului si a modelului de contract de serviciu public) poate conduce o lipsa de transparenta si o imagine negativa asupra autoritatilor locale”, se arata in document.

Grup consultativ de lucru

In Raportul Corpului de Control al CGMB se propune constituirea unui grup consultativ de lucru din care sa faca parte reprezentanti ai autoritatilor publice loca le din zona Metropolitana.

 “Prin prisma atributiilor prevazute de legislatia In vigoare pentru AMTB si a respectarii principiului continuitatii serviciilor publice, consideram ca forma actului normativ propus trebuie sa fie mult mai completa, elaborata si sa cuprinda reglementari pentru toate sistemele de transport (metrou, autobuze, taxiuri, tramvaie, troleibuze, trenuri regionale si transport naval) avand ca obiective coordonarea si organizarea intregului sistem de transport, in folosul cetatenilor. Orice decizie partiala luata in acest sens, poate afecta dezvoltarea pe termen lung a celorlalte sisteme de transport, In totala neconcordanta cu conceptele europene de dezvoltare durabila in acest domeniu.

Avand in vedere cele de mai sus, propunem constituirea unui Grup consultativ de lucru din care sa faca parte reprezentanti ai autoritatilor publice loca le din zona metropolitana, avand ca obiective stabilirea politicilor si strategiilor privind transportul public local si modalitatile de functionare a acestui serviciu”, se arata in Raport.

“Implicarea Municipalitatii va fi activa, astfel incat strategia de abordare si planificare a acestui domeniu sa dea rezultate comparative cu standardele serviciilor publice de transport din capitalele europene si dorim ca propunerile sale sa aiba o greutate corespunzatoare in intocmirea propunerilor legislative” conchide primarul general Sorin Oprescu in adresa transmisa ministrului Ovidiu Silaghi. (M.S.)

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.