Presedintele Traian Basescu a semnat, joi, decretul pentru promulgarea Legii privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule – cunoscuta ca “taxa auto” -, potrivit careia cumparatorii unei masini pentru care nu s-a platit o astfel de taxa trebuie sa o achite la achizitionare.
Taxa de poluare auto a fost adoptata in 15 decembrie, de Camera Deputatilor, for decizional in acest caz, iar dupa promulgare, legea va intra in vigoare odata cu publicarea in Monitorul Oficial. Actul normativ mai prevede reducerea cu pana la 25% a taxei de poluare, fata de variantele anterioare, astfel ca cei care au platit-o in vechea forma pot cere rambursarea diferentei. Laszlo borbely, ministrul Mediului, esima ca vor fi returnati circa 200 de milioane de lei.
Pe de alta parte, noua taxa de poluare “va fi platita, o singura data, atat pentru autovehiculele noi sau second-hand care sunt inmatriculate pentru prima data in Romania, indiferent daca autovehiculul este produs in tara sau strainatate, cat si pentru autovehiculele inmatriculate inainte de anul 2007 pentru care nu a fost platita o astfel de taxa”.
La sfarsitul lunii decembrie, mii de romani care au cumparat un autoturism inmatriculat in Romania inainte de 1 ianuarie 2007 s-au inghesuit in unitatile Directiei Regim Permise si Inmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) sa-si inscrie automobilul si sa evite, practic, achitarea noii taxe, despre care se temeau ca va intra in vigoare la 1 ianuarie 2012.
In anul 2010, valoarea incasata din taxa de poluare a fost de circa 700 de milioane de lei, ban ice se constituie venit la bugetul Fondului pentru Mediu, din care sunt finantate mai multe programe, printre care si “Rabla”. Acum doi ani au fost scoase din circulatie prin acest program 190.000 de autovehicule, iar in 2011 au fost casate 116.600. „Astfel, vor fi peste 300.000 de masini mai vechi de 10 ani care nu mai polueaza”, a declarat Borbely.
Pentru ce masini nu se plateste:
Potrivit legii, taxa nu se plateste atunci cand autovehiculele sunt:
a) incadrate in categoria vehiculelor istorice, definite conform prevederilor legale in vigoare;
b) acordate institutiilor de invatamant, sanatate si cultura, ministerelor, altor organe ale administratiei publice, structurilor patronale si sindicale reprezentative la nivel national, asociatiilor si fundatiilor de utilitate publica, de catre guverne straine, organisme internationale si organizatii nonprofit si de caritate, prin donatii sau finantate direct din imprumuturi nerambursabile, precum si din programe de cooperare stiintifica si tehnica;
c) confiscate sau intrate potrivit legii in proprietatea privata a statului si acordate cu titlu gratuit in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
d) destinate competitiilor sportive, definite conform prevederilor legale in vigoare.
(2) In cazul autovehiculelor echipate cu motor diesel prevazute cu filtru de particule, fapt confirmat de Regia Autonoma “Registrul Auto Roman”, cuantumul taxei se reduce cu 25%.
Taxa auto se calculeaza pe baza unor criterii precum tipul motorizarii, capacitatea cilindrica, emisia de CO2 si norma de poluare, luand in considerare si deprecierea autoturismului.
Magda SEVERIN
Imagine: Jean-Mihai PALSU