Camera Deputaților – for decizional – a adoptat marți, cu 226 voturi ”pentru”, 25 ”împotrivă” și 4 abțineri, proiectul Legii privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie.
Asiguraţii vor avea posibilitatea să contracteze poliţe RCA pe o perioadă de la o lună până la 12 luni – iar cu anumite excepţii chiar şi pentru o perioadă mai mică de o lună -, să o suspende pe perioada imobilizării vehiculului şi să fie despăgubiţi indiferent de service-ul la care optează.
“Poliţele nu vor avea cum să crească din cauza costurilor cu reparaţiile, pentru că acestea reprezintă doar o mică parte din costul total al daunelor”, a explicat preşedintele Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI), Cristian Muntean, la finalul şedinţei comisiilor parlamentare care au întocmit raportul votat de plen.
Legea mai prevede că utilizarea pieselor contrafăcute în efectuarea de reparaţii auto este considerată infracţiune.
La încheierea contractului RCA şi pe parcursul derulării acestuia, asiguratul are obligaţia să permită asigurătorului RCA accesul în baza de date cu asigurările obligatorii de răspundere civilă auto încheiate pe teritoriul României, la evidenţa accidentelor şi a cererilor de despăgubire anterioare şi să furnizeze informaţiile solicitate de asigurătorul RCA pentru evaluarea riscului şi calculul primei de asigurare, stabilite prin reglementări ASF, potrivit proiectului de lege.
Contractul RCA poate fi suspendat la cererea asiguratului care a încheiat un contract RCA pe perioada suspendării dreptului de circulaţie al vehiculului, conform prevederilor legale sau pe perioada imobilizării vehiculului.
Proprietarii au obligaţia ca, pe toată durata suspendării contractului RCA, să imobilizeze vehiculul într-un spaţiu privat, în afara domeniului public.
Tariful de referință
Potrivit actului normativ, tariful de referință — prima de asigurare cu caracter orientativ determinată pe baza datelor statistice de la nivelul pieței de asigurări RCA — va fi calculat pe baza unei formule prevăzute la art. 2 pct. 24.
Tariful de referință se calculează semestrial de către o societate cu expertiză recunoscută în domeniu, contractată de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), după formulă, și se publică de ASF.
În calculul tarifului de primă, asiguratorii RCA pot folosi criterii de risc – istoricul daunelor plătite, în ultimii 5 ani, pentru accidente produse prin intermediul vehiculului asigurat -, indici de încărcare, coeficienți de majorare și corecție, utilizarea unor tehnologii de tip telematics, precum și alte instrumente de ajustare a tarifelor stabilite prin reglementări ale ASF.
Criteriile de aplicare pentru sistemul bonus-malus sunt cele prevăzute în reglementările ASF. Clasa bonus-malus poate lua în calcul istoricul șoferului.
Cheltuielile administrative şi de vânzare ale poliţei de asigurare, incluse în tariful de primă, nu pot depăşi cumulat 25% din tariful rezultat.
Asiguratorul are obligația să informeze asigurații cu privire la modul de calcul al primei de asigurare. Asiguratorii RCA și intermediarii de asigurări RCA sunt obligați să informeze asigurații cu privire la încetarea contractului RCA și la posibilitatea de reînnoire a acestuia cu 30 de zile înainte.
Personalul care efectuează constatarea daunelor este avizat de ASF. Un asigurat cu risc ridicat se poate adresa Biroului Asiguratorilor Auto din România (BAAR) pentru formularea unei oferte de asigurare, calcularea acesteia urmând să pornească de la tariful de referință.
Persoana prejudiciată are dreptul să înainteze o cerere de despăgubire către asiguratorul RCA sau către propriul asigurator RCA în cazul decontării directe, în cazul producerii unui risc acoperit prin asigurarea RCA sau către BAAR, în cazul producerii unui risc acoperit de acesta.
Proiectul introduce sistemul decontării directe între asiguratorii RCA. Potrivit amendamentelor, decontarea directă este aplicabilă la îndeplinirea condițiilor referitoare la faptul că accidentele auto se produc pe teritoriul României, vehiculele implicate sunt înmatriculate în România, prejudiciile sunt exclusiv asupra vehiculelor și ambele vehicule implicate au asigurare RCA valabilă.