Legea RCA a intrat în vigoare

Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi de tramvaie a intrat în vigoare miercuri, 12 iulie.

Camera Deputaților – for decizional – a adoptat Legea RCA în data de 16 mai, cu 226 voturi ”pentru”, 25 ”împotrivă” și 4 abțineri. În 31 mai, actul normativ a fost promulgat de președintele Klaus Iohannis, iar în 12 iunie publicată în Monitorul Oficial, urmând să intre în vigoare după 30 de zile. Și iată că termenul s-a împlinit.

Cum însă Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) a aprobat în 4 iulie Proiectul Normei pentru punerea în aplicare a prevederilor Legii RCA și l-a postat pe site-ul propriu în consultare publică timp de 10 zile, actul normativ va putea fi aplicat, practic, din data de 14 iulie.

Cristian Muntean (ASSAI): “Noua normă RCA va produce o veritabilă revoluție”

Cristian Muntean, președintele Asociației Societăților de Service Auto independente (ASSAI) consideră că noua normă RCA “va produce o veritabilă revoluție între firma de asigurare și asigurat, consumatorul beneficiind pentru prima dată în ultimii 27 de ani de o legislație favorabilă”.

“Mă refer la două măsuri principale: prima – au fost identificate și transpuse în legislație pârghiile legale de control a prețului polițelor RCA. concret, din momentul aplicării normei RCA, tarifele se vor stabiliza în România pentru o perioadă de minim 3 – 5 ani, astfel încât nu vom mai asista de salturi ale tarifelor care să genereze tensiuni așa cum au fost în ultimii 5 ani; a doua măsură – se simplifică și corectează relația dintre asigurător și unitățile de reparat, iar consecința este scăderea cu aproximativ 40% a termenului de indisponibilizare a mașinilor în service. Astfel, termenul de constatare a daunelor a fost redus de la 5 la 3 zile lucrătoare, iar un lucru extrem de important – atât pentru unitățile reparatoare, cât și pentru consumatori – este că soluțiile tehnice nu vor mai fi stabilite de inspectorii de daună angajați ai firmelor de asigurări, ci de unitățile reparatoare. Asiguratul nu va mai sta cu săptămânile să aștepte un răspuns al inspectorilor și să aibă mașina nereparată”, a precizat Muntean.

Ce prevede Legea RCA

Potrivit noii Legi RCA, asigurații vor avea posibilitatea să contracteze poliţe RCA pe o perioadă de la o lună până la 12 luni – iar cu anumite excepţii chiar şi pentru o perioadă mai mică, de o lună.

Polița poate fi suspendată pe perioada imobilizării vehiculului şi să fie despăgubiţi indiferent de service-ul la care optează.

Proprietarii de mașini pot obține despăgubiri dacă își repară automobilul accidentat în orice service, în afara sistemelor de referință propuse inițial de ASF.

Firmele de asigurare vor trebui trebuie să dea deciziile de despăgubire în maxim 30 de zile.

Amenda pentru cei fără RCA ajunge la 2.000 de lei, sancțiune ce poate fi aplicată și celor cu asigurarea expirată.

Legea mai prevede că utilizarea pieselor contrafăcute în efectuarea de reparaţii auto este considerată infracţiune.

Asigurătorii RCA și intermediarii de asigurări RCA sunt obligați să informeze cu 30 de zile înainte asigurații cu privire la încetarea contractului RCA și la posibilitatea de reînnoire a acestuia.

ASF a stabilit tarifele de referinţă

Legea RCA mai prevede că tariful de referinţă se calculează semestrial de către o societate cu expertiză recunoscută în domeniu, contractată de către ASF, după o formulă prevăzută la art. 2, pct. 24, şi se publică de către ASF. Cheltuielile administrative şi de vânzare ale poliţei de asigurare, incluse în tariful de primă, nu pot depăşi cumulat 25% din tariful rezultat. Pentru determinarea sumei reprezentând prima de asigurare, asigurătorul RCA poate lua în calcul istoricul daunelor plătite, în ultimii 5 ani, pentru accidente produse prin intermediul vehiculului asigurat, precum şi utilizarea unor tehnologii de tip telematics. Asiguratorul are obligația să informeze asigurații cu privire la modul de calcul al primei de asigurare.

A doua zi după adoptarea Legii RCA în Parlament, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a anunţat tarifele de referinţă pentru poliţele RCA, conform prevederilor OUG nr. 54/2016 şi a normei privind metodologia de calcul a acestora.

“În acest fel se stabileşte un reper pentru tarifele de primă aferente poliţelor RCA. Acest tarif poate fi utilizat atât de către consumatori, care vor avea astfel la îndemână un instrument de comparaţie pentru ofertele societăţilor de asigurare, cât şi de către asigurătorii care doresc să intre pe piaţa RCA sau de către alte părți interesate. Tarifele de referinţă au un caracter orientativ şi sunt calculate pe baza datelor cu privire la poliţe (perioada 2012-2016) şi la daune (perioada 2010-2016), furnizate de asigurătorii autorizaţi să practice RCA la data 31.12.2016”, precizează ASF.

7.314 lei pentru camioane de peste 16 tone

Tarifele de referinţă sunt structurate în funcţie de: categoriile de vehicule (autoturisme, autovehicule transport marfă, autovehicule transport persoane etc.), de tipul asiguratului (persoană juridică/persoană fizică) și de caracteristicile tehnice (capacitatea cilindrică sau puterea, masa maximă autorizată, numărul de locuri) în funcție de categoria vehiculului.

Astfel, pentru autovehiculele destinate transportului de marfă (persoane juridice) cu masa de peste 16 tone, tariful de referinţă pentru o poliță RCA încheiată pe un an de zile este 7.314 lei, mai mic cu 3% faţă de cel de primă maxim stabilit pentru această categorie (7.534 lei).

Pentru autovehiculele destinate transportului de persoane deţinute atât de persoane fizice, cât şi juridice, cu o capacitate mai mare de 40 de locuri, tariful de referinţă are valoarea de 5.616 lei, cu 15% mai puţin decât tariful de primă maxim care se aplica acestei categorii (6.600 lei).

Tariful de referinţă pentru o poliţă RCA încheiată pe un an de zile de persoanele cu vârsta între 31 şi 40 de ani, ce deţin un autoturism cu capacitatea cilindrică cuprinsă între 1.201 şi 1.400 cmc, este 506 lei, cu 17% sub tariful de primă maxim, stabilit pentru această categorie, de 610 lei.

Pentru persoane juridice ce deţin un autoturism cu capacitate cilindrică între 1.401 şi 1.600 cmc, tariful de referinţă este 957 de lei, faţă de un tarif de primă maxim de 992 lei (-4%).

“Datele statistice utilizate în calculul tarifului de primă de referință nu arată deviații semnificative în daunalitate, la nivel de piață, comparativ cu datele statistice din anii anteriori; prin urmare nu există premise de creștere a tarifelor pentru poliţele RCA”, asigură ASF.

Regmementări prin Normă

Normaa RCA are în vedere reglementarea următoarelor aspecte noi prevăzute în cuprinsul Legii nr. 132/2017:

1. Introducerea noțiunii de tarif de referință, reprezentând tariful orientativ ce se calculează semestrial de către o societate cu expertiză recunoscută în domeniu, contractată de către A.S.F. Tariful urmează a fi publicat de către A.S.F.

2. Introducerea noțiunii de „asigurat cu risc ridicat” acesta reprezentând persoana care pe baza încadrării în clasele de risc pentru care cel puțin trei asigurători RCA ofertează un tarif de prima de „N” ori mai mare decât tariful de referința. Factorul ,,N” este stabilit de către BAAR, cu aprobarea A.S.F.

3. Asigurătorii RCA și intermediarii de asigurări au obligația să informeze asigurații/contractanții cu privire la încetarea contractului RCA și la posibilitatea de reînnoire a acestuia cu 30 zile înainte de încetare. Modalitatea de reînnoire a contractului RCA se stabilește prin reglementari ale A.S.F.

4. Menționarea în cuprinsul legii a principiului de acordare a despăgubirii pe baza acoperirii costurilor de readucere a vehiculului la starea dinaintea evenimentului asigurat.

5. Stabilirea despăgubirii pe baza costurilor de reparație ale vehiculelor, valoarea de reparație fiind reglementată prin lege ca fiind cea stabilită prin utilizarea sistemelor specializate de evaluare sau prin documente emise în condițiile legii în care unitatea reparatoare auto îşi poate utiliza propria valoare a orei de manoperă afişată.

Proiectul de normă are totodată în vedere punerea în acord cu anumite modificari ale legislației primare ce privesc:

1. Aplicarea sistemului bonus-malus, criteriile de aplicare fiind cele stabilite de către A.S.F. și prevăzute în legislația secundară.

2. Modificarea condițiilor de certificare a personalului care efectuează constatarea daunelor.

3. Modificarea reglementărilor ce privesc modul de stabilire în amiabil a despăgubirilor cuvenite persoanelor prejudiciate ca urmare a vătămării integrității corporale ori a sănătăţii acestora. Acestea urmează a fi stabilite pe baza punctajului comunicat de Institutul Naţional de Medicină Legală „Mina Minovici” București și prevăzut într-un ordin comun emis de către Ministerul Sănătății și A.S.F.

4. Modificarea prevederilor privind suspendarea contractului RCA, măsură ce poate fi aplicată pe perioada suspendării dreptului de circulaţie al vehiculului conform prevederilor legale sau pe perioada imobilizării vehiculului, cu obligația depunerii plăcuțelor de înmatriculare/înregistrare la autoritatea care le-a eliberat. Procedura suspendării şi a cazurilor de imobilizare se stabileşte prin reglementări comune ale Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Transporturilor, A.S.F. şi Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene.

Download

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.