Din totalul de 6,465 miliarde lei (1,45 miliarde euro) alocaţi Ministerului Transporturilor în bugetul pentru 2014, aproape jumătate (44,6%), respectiv 2,849 miliarde lei vor merge la investiţii. Dar nu în drumuri, deoarece acestea sunt luate de 1 an de ministrul Dan Şova la Departamentul Marilor Proiecte, ci la infrastructura feroviară, poduri şi Metrou. Metrorex a fost transferat, prin Legea descentralizării, Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dar lucrările de infrastructură deja începute sunt finanţate în continuare prin Ministerul Transporturilor. Porturile au scăpat, deocamdată, de descentralizare, vicepremierul Liviu Dragnea declarând că „nu a vrut doamna Mănescu”, dar este convins că manevra va fi făcută la anul.
Bugetul consolidat cuprinde 6 miliarde de lei bani proveniţi de la Bugetul Statului și 4 milioane lei din veniturile proprii ale MT, a anunţat, vineri, Ramona Mănescu, în ședința comisiilor reunite de economie, industrie, investiții și servicii ale celor două camere ale Parlamentului.
Amintim că proiectul Bugetului de Stat pentru 2014 a fost aprobat de Guvern în 14 noiembrie şi trimis Parlamentului spre dezbatere şi aprobare până la mijlocul lui decembrie.
Faţă de bugetul de anul acesta, de 6 miliarde de lei dar amputat de 1 miliard la rectificarea din vară şi din 30 octombrie, cel pentru anul viitor este mai mare cu doar 400 mil. lei.
„Pentru investițiile la calea ferată au fost alocați 1,373 miliarde lei. Această sumă va fi folosită, în general, pentru reabilitarea pe calea ferată. 89 milioane lei au fost alocați pentru stațiile de cale ferată și 8,5 milioane lei pentru informatizarea gărilor”, a prezentat Ramona Mănescu sumele defalcate.
“De asemenea, au fost prevăzute sume pentru reabilitarea podurilor, inclusiv a celor peste Dunăre, cum este cel de pe ruta București – Constanța (cele de la Agigea şi Poarta 9-10, n.r.), Podul peste Borcea, care sunt lucrări urgente. Pentru 2014 am alocat 37 de miliarde lei finanțare din fondul de coeziune și de la bugetul de stat”, a adăugat ea.
Transporturile navale au alocate 655 milioane lei (aproximativ 147 milioane euro), inclusiv pentru modernizările de-a lungul Dunării, în Axa prioritară TEN 3 Dunăre.
Pentru Metrou, la capitolul investiții au fost alocați 729,7 milioane lei necesari continuării lucrărilor la Magistrala 4, la tronsonul Parc Bazilescu – Străulești, Drumul Taberei – Universitate, a precizat ministrul Transporturilor.
Totodată, pentru achiziția de noi trenuri de metrou au fost alocați 67,9 milioane lei.
Mănescu: Nu dăm bonusuri
Ministrul a precizat că „aşa cum nu am aprobat bonusuri la TAROM, nu o să o facem nici pentru companiile neperformante”. În proiectul bugetului CFR Marfă lansat în dezbatere publică pe site-ul MT figurează însă bonusuri de 1,121 milioane lei, sumă similară celei mărite anul acesta, la rectificare, de la 871.000 lei cât fuseseră stabilite iniţial.
De asemenea, cheltuielile aferente contractului de mandat vor creşte la CFR Marfă la suma de 2,255 milioane lei, faţă de 1,219 milioane lei anul acesta – sumă alocată iniţial, deoareceva creşte la 1,483 milioane lei, în proiectul de rectificare (a doua din octombrie încoace).
Mănescu infirmă şi disponibilizarea a 2.500 de angajaţi ai CFR Marfă, deşi în acelaşi Proiect de buget al CFR Marfă pe 2014 sunt prevăzute până şi sumele pentru plăţile compensatorii: 16,8 milioane lei.
“Am convenit cu FMI că prioritară este restructurarea companiilor CFR prin viabilizare. Aştept ca managerii privaţi să vină cu soluţii. Este foarte uşor să dai afară oameni, aştept mai mult”, le-a declarat ea jurnaliştilor, fără a preciza de ce a lăsat în dezbatere publică, pe site-ul instituţiei pe care o conduce, proiectul de buget pentru CFR Marfă, dacă are asemenea opinii.
Magda SEVERIN