Matache scumpeşte rovinieta la transporturile de marfă

Abia numit ministru al Transporturilor, Iulian-Ghiocel Matache a croit un proiect de Ordonanţă ce măreşte semnificativ costul rovinietei pentru autovehiculele de marfă cu MTMA între 3,5 şi 7,5 tone.

Argumentul: alinierea la legislaţia comunitară şi “evitarea continuării procedurii de infringement împotriva României pentru neîndeplinirea obligaţiilor de stat membru al Uniunii Europene”.

Creşteri sunt operate şi la celelalte categorii de MTMA, care beneficiază însă şi de unele ieftiniri.

Tariful rovinietei rămâne neschimbat pentru autoturisme, vehiculele de transport de persoane şi pentru cele de marfă cu MTMA mai mică sau egală cu 3,5 tone.

Tarife noi sunt introduse pentru vehiculele de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto) și pentru cele cu maximum 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto), ele intrând în două noi categorii, H şi G, până în prezent fiind incluse în categoriile C și, respectiv D.

Amintim că şi fostul ministru Dan Şova a încercat scumpirea rovinietei dar a renunţat în urma c riticilor patronatelor din transporturi. 

Actualul proiect de Ordonanţă privind modificarea şi completarea OG nr. 15/2002, lansat în dezbatere publică în 7 august de Ministerul Transporturilor, poate primi propuneri până în 18 august.

Click pentru a vizualiza:

text_proiect

anexa

instrument_motivare

Potrivit proiectului, autovehiculelor de transport de marfă cu MTMA între 3,5 şi 7,5 tone, li se va scumpi rovinieta astfel:

– 11 euro (faţă de 4 euro, în prezent) – tariful pentru o zi

– 27 de euro (faţă de 20) – pentru 7 zile

– 55 de euro (faţă de 52) – pentru 30 de zile

– 155 de euro (faţă de 120) – pentru 90 de zile

– 550 de euro (faţă de 320) – pentru 12 luni.

Pentru MTMA între 7,5 şi 12 tone:

– 11 euro (în loc de 7 euro) – pentru o zi

– 635 euro (în loc de 560 euro) – pentru 12 luni.

În schimb, se va ieftini rovinieta la această categorie pentru:

– 31 de euro (faţă de 35 euro, în prezent) – pentru 7  zile

– 63 de euro (faţă de 91 euro) – pentru 30 de zile: 

– 180 de euro (faţă de 210 euro) – pentru 90 de zile.

Pentru MTMA mai mare sau egală cu 12 tone (cu maximum 3 axe), se scumpeşte rovinieta pentru o zi: 11 euro în loc de 9 euro.

Preţul scade la:

– 36 de euro (fata de 45 euro) – pentru 7 zile

– 72 de euro (faţă de 117 euro) – pentru 30 de zile

– 205 euro (faţă de 270 euro) – pentru 90 de zile

Pentru rovinieta achitată pe 12 luni, tariful va rămâne de 720 de euro.

În cazul MTMA mai mare sau egala cu 12 tone (cu minimum 4 axe), tariful rămâne acelaşi pentru o zi (11 euro) şi cel pentru 12 luni (1.210 euro).

În schimb, rovineta se scumpeşte la:

– 60 de euro (faţă de 55 euro) – pentru 7 zile

Se ieftineşte la:

– 121 de euro (faţă de 143 euro) – pentru 30 de zile

– 350 de euro (faţă de 374 euro) – pentru 90 de zile.

tarife noi rovinieta

Tarife pentru două noi categorii: H şi G

“Având în vedere că modificarea tarifelor nu se aplică şi la vehiculele de transport persoane, vor apărea în această situaţie două noi categorii de vehicule, H şi G, care reprezintă vehiculele de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto) şi maximum 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto), vehicule cuprinse în prezent în categoria C şi vehiculele de transport persoane cu mai mult de 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto), vehicule cuprinse în prezent în categoria D”, arată în Nota de fundamentare iniţiatorii proiectului de Ordonanţă.

Astfel, pentru categoria G se vor percepe tarife cuprinse între 4 euro (rovinietă valabilă o zi) și 320 de euro (valabilitate un an), în timp ce pentru vehiculele cuprinse în categoria H prețurile rovinietei variază între 7 euro (valabilitate o zi) și 560 de euro (pentru 12 luni).

Aliniere la Directiva 2011/76/UE

Potrivit Notei de fundamentare a proiectului de Ordonanţă, autoritatile fac aceste modificări de tarife pentru a se conforma reglementarilor europene în vigoare.

“Un aspect important vizat de transpunere constă în stabilirea unor proporţii între nivelul anual şi intermediar al tarifului de utilizare cu valabilitate de 1 zi, 7 zile si 30 zile”, precizează iniţiatorii.

Noi proporţii

“Prin modificarea tarifelor existente în conformitate cu prevederile Directivei 2011/76/UE se vor aplica următoarele proporții:

– tariful lunar va fi maximum 10% din tariful anual,

– tariful săptămânal va fi maximum 5% din tariful anual,

– tariful zilnic va avea valoare de 11 euro, dar nu mai mult de 2% din tariful anual, rezultând următoarele tarife și procente față de tariful anual:

Tip vehicul Durata de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România Tarif [euro] (TVA inclus) Procent față de tariful anual
C vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare de 3,5 tone și mai mică sau egală cu 7,5 tone 1 zi 11.00 2.00%
7 zile 27.00 4.91%
30 zile 55.00 10.00%
90 zile 155.00 28.18%
12 luni 550.00
D vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare de 7,5 tone și mai mică decât 12,0 tone 1 zi 11.00 1.73%
7 zile 31.00 4.88%
30 zile 63.00 9.92%
90 zile 180.00 28.35%
12 luni 635.00
E vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare sau egală cu 12,0 tone, cu maximum 3 axe (inclusiv) 1 zi 11.00 1.53%
7 zile 36.00 5.00%
30 zile 72.00 10.00%
90 zile 205.00 28.47%
12 luni 720.00
F vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare sau egală cu 12,0 tone, cu minimum 4 axe (inclusiv) 1 zi 11.00 0.91%
7 zile 60.00 4.96%
30 zile 121.00 10.00%
90 zile 350.00 28.93%
12 luni 1,210.00

 Impact ZERO asupra bugetului

Iniţiatorii mai precizează că impactul asupra bugetului de stat va fi zero, în ciuda faptului că aplicarea tarifelor conform Directivei 1999/62/CE va genera o creştere a încasărilor anuale din rovinietă,  de către CNADNR.

“Acest lucru se datorează următoarelor aspecte:

– veniturile proprii ale CNADNR – SA sunt utilizate pentru finanţarea activităţii de întreţinere a infrastructurii rutiere naţionale;

– în completarea veniturilor proprii, transferurile de la bugetul de stat finanţează activitatea de întretinere a infrastructurii rutiere naţionale;

– din veniturile realizate ca urmare a aplicării Directivei, CNADNR – SA va efectua cheltuieli de întreţinere a infrastructurii rutiere, aceasta având ca efect diminuarea în aceeaşi măsură a necesarului aferent transferurilor de la bugetul de stat”, se precizează în Nota de fundamentare.

Creşte competitivitatea şi concurenţa între operatorii de transport

În schimb, impactul macroeconomic va fi unul important: “Asigurarea unei achitări corespunzătoare, din punct de vedere al tarifelor de utilizare intermediare, va conduce pe termen mediu şi lung la scăderea cheltuielilor de exploatare a parcului auto aparţinând operatorilor/întreprinderilor de transport rutier precum şi a celorlaltor categorii de utilizatori, la creşterea competitivităţii şi concurenţei între operatorii de transport şi implicit la reducerea cheltuielilor acestora, fapt ce va contribui la creşterea per ansamblu a economiei”, se mai arată în document.

În fine, în Nota de fundamnetare ce însoţeştre proiectul de Ordonanţă se precizează: “Ca urmare a modificării nivelului tarifelor de utilizare, a categoriilor de vehicule, este necesară și obligatorie modificarea convențiilor pentru comercializarea rovinietelor de către distribuitori și a softului de control și aplicare a sancțiunilor”.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.