La fel cum Parlamentul a amânat pentru februarie 2014 votul pe modificarea OG 43/1997 – stabilită în Comisia de industrii şi servicii -, nici Guvernul nu a aprobat luni, în ultima şedinţă din acest an, proiectul de Hotărâre privind modificarea HG 69/2012, cum le promisese transportatorilor ministrul Ramona Mănescu, la negocierile de după protest. Însă, spre deosebire de OG 43, acest din urmă proiect nici nu a figurat pe ordinea de zi a Executivului, în ciuda faptului că a fost postat în dezbatere publică în 12 decembrie, iar cele 10 zile prevăzute de lege s-au împlinit. Următoarea şedinţă de Guvern va avea loc în 7 ianuarie, când Mănescu poate îşi va aminti făgăduiala făcută rerezentanţilor patronatelor din transporturi.
După acest “cadou” de sărbători, un singur gest ar putea şterge dezamăgirea celor care au crezut vorbele ministrului: aprobarea Ordinului de modificare şi completare a Normelor metodologice pentru OG 27/2011 privind transporturile rutiere, aflat în dezbatere publică începând cu 13 decembrie.
UPDATE: Aceleaşi aspecte sunt sesizate şi de Siegfried Mayer, secretarul general al CNR, pe site-ul www.conr.ro.
Au fost aprobate însă alte 30 de Hotărâri de Guvern, dintre care 3 introduse suplimentar pe ordinea de zi.
Printre acestea, la punctul 27 figurează Hotărârea pentru aprobarea bugetului propriu de venituri şi cheltuieli al Ministerului Transporturilor privind activitatea de privatizare pe anul 2014. Dacă în proiectul postat pe site-ul ministerului veniturile totale erau estimate la 71,8 milioane de lei, iar cheltuielile, la fel, în actul normativ aprobat astăzi de Executiv sumele au fost reduse drastic, la 11.790.000 lei – şi la venituri, şi al cheltuieli. Nici nu se putea altfel, atât timp cât anul viitor nu vom avea împlinită privatizarea CFR Marfă, aceasta fiind programată abia pentru jumătatea lui 2015.
La punctul 26 de pe ordinea de zi figurează „Hotărârea pentru abrogarea HG nr. 222/2013 pentru darea în competenţa Ministerului Transporturilor a realizării proiectului de infrastructură de transport rutier de interes naţional Autostrada Câmpia Turzii-Târgu Mureș-Iași”.
Potrivit actului normativ, realizarea acestui proiect se transferă în portofoliul Departamentului Marilor Proiecte de Infrastructură (DPIIS), condus de ministrul delegat Dan Şova, care în urmă cu o lună s-a ales şi cu un secretar de stat, Alexandru Năstase, printr-o Hotărâre adoptată de Executiv, numirea fiind perfectată după puţin timp, prin decizie a premierului Victor Ponta.
O altă Hotărâre introdusă suplimentar este cea privind bugetul de venituri şi cheltuieli rectificat pe anul 2013 al CNADNR – SA, aflata sub autoritatea DPIIS, dar nu sunt precizate sumele.
Magda SEVERIN