Modificările aduse Codului Rutier conform Hotărârii Guvernului nr. 480/2013, publicată în Monitorul Oficial din 24 iulie, au intrat în vigoare joi, după 15 zile, şi sunt, de fapt, o transpunere în Regulamentul de aplicare a OUG 195/2002 a unor prevederi ale legislaţiei europene. Amintim că regulile privind examenul de obţinere a permisului auto au fost şi ele adaptate legislaţiei europene, recent, prin Ordinul Ministerului Afacerilor Interne nr. 82/2013, intrat în vigoare din 11 iunie 2013. Majoritatea reglementărilor din legislaţia europeană există deja în Codul Rutier românesc, însă există şi prevederi noi, cum este cea privind valabilitatea probei teoretice a examenului auto sau măsura reţinerii permisului, de către poliţistul rutier, în caz că documentul are termenul de valabilitate expirat.
Astfel, proba teoretică a examenului auto va fi valabilă timp de 1 an de la promovare, fără a fi nevoie să fie susţinută din nou în acest interval.
Candidaţii care până la data intrării în vigoare a acestei hotărâri au fost declaraţi „admis” la proba teoretică şi nu au finalizat examenul pentru oţtinerea permisului de conducere vor susţine proba practică în conformitate cu reglementările în vigoare la data promovării probei teoretice.
Până la 19 ianuarie 2014, pregătirea teoretică şi practică prin cursuri organizate de unităţi se consideră realizată în situaţia candidaţilor la examenul pentru obţinerea permisului de conducere din categoria AM, care fac dovada că au absolvit cursul de legislaţie rutieră în cadrul unei unităţi autorizate de pregătire a conducătorilor de autovehicule, anterior datei de 19 ianuarie 2013.
În cazul în care se constată neconcordanţe referitoare la nume, prenume, precum şi dacă termenul de valabilitate a expirat, politistul rutier este obligat să reţină permisul de conducere şi să elibereze dovada înlocuitoare a acestuia cu drept de circulaţie de 15 zile.
Nu pot fi omologate în vederea admiterii în circulaţia pe drumurile publice “autovehiculul, tramvaiul sau remorca ce nu pot fi identificate din cauza lipsei, alterării ori distrugerii elementelor de identificare poansonate sau ştanţate de constructor, precum şi autovehiculul ori remorca asamblate din piese ce nu pot fi identificate sau pentru care nu se poate stabili identitatea unuia sau mai multor deţinători ori proprietari succesivi. Se exceptează autovehiculul şi remorca pentru care Poliţia poate stabili provenienţa legală a acestora”.
Totodată, şoferii autovehiculului destinat transportului de mărfuri nu are voie să ia în cabină persoane aflate sub influenţa băuturilor alcoolice.
Nici mopediştii şi motocicliştii nu au voie să transporte pasageri băuţi. Ei au interzisă traversarea pe trecerile destinate pietonilor, în timp ce se deplasează pe mijloacele de transport. Potrivit actului normativ, este vorba despre şoferii ce se deplasează pe vehicule din categoriile AM, A1, A2 şi A, astfel:
– categoria AM: mopeduri;
– categoria A1: motociclete cu cilindree maximă de 125 cm3, cu puterea maximă de 11 kW şi cu un raport putere/greutate de cel mult 0,1 kW/kg; tricicluri cu motor cu puterea maximă de 15 kW;
– categoria A2: motociclete cu puterea maximă de 35 kW, cu un raport putere/greutate care nu depăşeşte 0,2 kW/kg şi care nu sunt derivate dintr-un vehicul având mai mult de dublul puterii sale;
– categoria A: motociclete cu sau fără atas şi tricicluri cu motor cu puterea de peste 15 kW;
Bicicliştii sunt obligaţi să aibă asupra lor un act de identitate şi să coboare de pe vehicul atunci când traversează pe la trecerile pentru pietoni.
Totodată, bicicliştii şi mopediştii au obligaţia să circule pe un sigur rând, unul în spatele celuilalt.
Acolo unde nu există piste special amenajate pentru biciclişti, aceştia pot circula pe banda 1, cât mai aproape de bordură, astfel încât să nu încurce circulaţia.
Dacă însă pe trotuar există pista special amenjată, bicicliştii sunt obligaţi să circulă pe ea.
Totodată, “autovehiculele destinate învăţării conducerii şi cele folosite la susţinerea probei practice a examenului de obţinere a permisului de conducere trebuie să fie din categoria celor pentru care se solicită obţinerea permisului, să fie dotate cu dublă comandă, cel puţin pentru pedalele de ambreiaj şi frână, cu excepţia autovehiculelor cu transmisie automată şi a motocicletelor, care se dotează cu dublă comandă cel puţin pentru pedala de frână, şi să îndeplinească toate celelalte condiţii prevăzute de actele normative în vigoare”, prevede Art. 41, alin. 1, modificat..
Cine conduce tractoare
Tot potrivit noilor reglementări, cei care posedă permise auto din categoria B, BE, C sau CE au dreptul să conducă şi tractoare. Până acum, Regulamentul stabilea doar ca posesorul permisului de conducere valabil pentru una dintre categoriile B, C sau CE are dreptul să conducă şi vehicule din categoria Tr, fără alte specificaţii în plus.
Astfe, vor avea dreptul să conducă tractoare şi posesorii permiselor de conducere valabile pentru una dintre categoriile B, BE, C sau CE, după cum urmează:
– posesorul permisului de conducere valabil pentru categoria B are dreptul să conduca tractor rutier, cu masa maximă autorizată de până la 3.500 kg, la care se poate ataşa o remorcă a cărei greutate maximă autorizată să fie mai mică de 750 kg;
– posesorul permisului de conducere valabil pentru categoria BE are dreptul să conducă tractor rutier, cu masă maximă autorizată de până la 3.500 kg, la care se poate ataşa o remorcă a cărei greutate maximă autorizată să fie mai mică de 3.500 kg;
– posesorul permisului de conducere valabil pentru categoria C are dreptul să conducă tractor rutier, cu masă maximă autorizată mai mare de 3.500 kg, la care se poate ataşa o remorcă a cărei greutate maximă autorizată să fie mai mică de 750 kg;
– posesorul permisului de conducere valabil pentru categoria CE are dreptul să conducă tractor rutier, cu masă maximă autorizată mai mare de 3.500 kg, la care se poate ataşa o remorcă a cărei greutate maximă autorizată să fie mai mică decât greutatea maximă a tractorului.
Magda SEVERIN
Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU