Noua normă RCA (Norma nr. 23/2014) emisă de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) şi aflată în vigoare de la 1 ianuarie a.c. a fost atacată la Curtea de Apel Bucureşti, de către Auto Car & Trucks Technology SRL, care cere suspendarea aplicării ei până la data pronunţării de către instanţă a unei decizii pe fond privind eliminarea unor articole din acest act normativ, informează www.puterea.ro.
La rândul lor, ASSAI şi COTAR au depus plângere la Consiliul Concurenţei şi au dat termen ASF să modifice sau să retragă norma până la sfârşitul acestei luni, sub ameninţarea unui protest în stradă şi mai mare decât cel din 2 decembrie (foto).
„Considerăm că este fără dubiu faptul că unele articole din această normă încalcă grav legislaţia naţională în vigoare, în special privind concurenţa într-o piaţă liberă (art. 135 din Constituţia României), dar şi câteva prevederi cuprinse în directivele europene”, a specificat Daniel Hedesiu, consilier juridic la Auto Car & Trucks Technology SRL.
Societatea l-a informat cu privire la aceste aspecte şi pe Gabriel Bernardino, preşedintele Autorităţii Europene pentru Supravegherea Asigurărilor şi Pensiilor Ocupaţionale (EIOPA), prin intermediul unei scrisori deschise.
Hedesiu susţine că norma RCA limitează abuziv tarifele practicate de service-uri, iar consecinţa nu poate fi decât „falimentul a mii de service-uri auto, deci şi pierderea locurilor de muncă pentru zeci de mii de angajaţi şi, astfel, un serios impact social în România“.
„ASF afirmă că nu poate interveni asupra societăţilor de asigurare în limitarea tarifelor practicate la vânzarea poliţelor, fapt ce dă naştere unor diferenţe de preţuri între preţul RCA pentru acelaşi şofer/vehicul, invocând faptul că este o piaţă liberă. Pe de altă parte, prevederile articolului 51 din norma adoptată impun unei societăţi comerciale limitarea unor tarife”, precizează Hedesiu.
El acuză că „nu a existat o consultare prealabilă, de nici un fel, cu unităţile reparatoare de specialitate”. “Când se iau astfel de măsuri care aduc atingere unei independenţe economice atât de fragile în actualele condiţii de criză, ar trebui obligatoriu organizate întâlniri în care să se dezbată şi să îşi exprime punctul de vedere toţi factorii implicaţi”, insistă Hedesiu.
Critici în lanţ
Noua normă RCA i-a nemulţumit atât pe transportatori, cât şi pe reprezentanţii service-urilor. În 2 decembrie, sute de membri ai Asociației Societăților de Service Auto Independente (ASSAI) au protestat în stradă, în fața Parlamentului şi a sediului ASF, împotriva „favorizării companiilor de asigurări care au majorat în mod nejustificat preţul RCA”. Manifestanţii au fost susţinuţi şi de COTAR, asociaţia ASSAI fiind membră a confederaţiei.
Vasile Ştefănescu, liderul COTAR, a transmis ulterior către Președinție, Parlament, DNA, Guvern, Consiliul Concurenței, Ministerul de Finanțe, ANAF – Direcția Mari Contribuabili o listă cu principalele nereguli din piaţa de asigurări.
La rândul său, UNTRR a solicitat autorităților să ia măsuri concrete de protecție a consumatorilor față de creșterea nejustificată a tarifelor practicate de societățile de asigurări, cu consultarea prealabilă a industriei transporturilor rutiere – adică a celor care plătesc cele mai mari sume cu titlul de asigurări pentru autovehicule.
De asemenea, FORT a cerut Parlamentului şi ASF să schimbe modul de aplicare a sistemului bonus-malus pentru poliţele RCA şi raportarea exclusivă a daunalităţii la conducătorul auto.
Scumpiri de până la 30%
Poliţele RCA se vor scumpi cu până la 30% în acest an, potrivit preşedintelui ASSAI, Cristian Muntean, dar şi a unor brokeri de asigurare, deşi preşedintele ASF, Mişu Negriţoiu, dă asigurări că majorarea nu va depăşi 3-5%.
Anul trecut, tarifele RCA au cunoscut creşteri aberante, de 600% după primele 6 luni, în cazul unui autocar cu 52 de locuri, potrivit COTAR. Astfel, deţinătorul autocarului a plătit în prima jumătate a anului 2.303 lei, apoi 13.676 de lei pe celelalte 6 luni – vezi facsimil.
Vicepreşedintele ASF, Coca Constantinescu, nu recunoaşte însă decât majorări de până la 50% – în cazul Astra -, iar preşedintele Mişu Negriţoiu este şi mai radical: „preţul poliţelor a crescut cu numai 3%”.
Liderul ASSAI probează însă, cu poliţe, situaţia reală: „S-au majorat diferenţiat, cu 250% pentru şoferii cu vârste până în 35%, cu 35% în cazul celor între 35 şi 55 de ani şi între 200 şi 600% în rândul transportatorilor, în funcţie de societatea de asigurări şi de tipul de mijloc de transport, de numărul de locuri al autovehiculului etc.”.
Tinerii, cei mai afectaţi
Cei mai afectaţi vor fi în continuare şoferii tineri, consideraţi ca având grad ridicat de pericol în trafic.
„Nu consider că tinerii trebuie persecutaţi din cauza vârstei. Să nu uităm, totuşi, că tinerii au reflexele mult mai bune decât o persoană vârstnică ce plăteşte un cost al RCA mai mic cu 70% pentru acelaşi autovehicul”, a explicat preşedintele ASSAI.
„Foarte grav este şi un alt aspect: scade gradul de protecţie a păgubitului RCA, deoarece noua normă reduce cu minim 35% suma acordată drept despăgubire. Asistăm la un paradox tipic românesc: preţurile cresc vertiginos iar serviciile de despăgubire o iau cu aceeaşi viteză la vale. Păgubiţii RCA să se aştepte la plăţi ale despăgubirilor diminuate cu minim 35% – 50% în cazul daunelor totale”, ne-a precizat Cristian Muntean.
Termen acordat ASF până la sfârşitul lui ianuarie
Liderul COTAR, Vasile Ştefănescu, a anunţat că le-a dat termen până în 31 ianuarie 2015 reprezentanţilor ASF „să ia măsurile concrete de corectare a erorilor grave”.
“În caz contrar, vom declanşa un nou protest general al tuturor transportatorilor membri confederaţiei, la care presupunem că vor adera toate patronatele din transport, precum şi cetăţenii plătitori ai acestor taxe”, a avertizat el.
Totodată, ASSAI şi COTAR au transmis Consiliului Concurenţei o plângere referitoare la faptul că noua normă RCA împiedică libera concurenţă în domeniul reparaţiilor auto.
„Am depus documentaţia completă, inclusiv prevederile legale din tratatele europene, care specifică faptul că nu poţi plafona preţuri ale serviciilor sau mărfurilor în mod direct sau indirect într-o piaţă concurenţială, aşa cum se întâmplă în realitate în domeniul reparatiilor auto, efect al normei RCA recent adoptate de către ASF, la solicitarea firmelor de asigurări”, ne-a declarat Cristian Muntean.
Şeful ASF: Vom analiza de ce tinerii plătesc aşa de mult
Protestul în stradă al ASSAI a avut un prim efect: audierea în 10 decembrie a preşedintelui ASF, Mişu Negriţoiu, la Comisia pentru buget a Camerei Deputaţilor. ”M-am angajat să facem un plan de analiză, cu toate societăţile de asigurări, a situaţiei RCA pentru tinerii asiguraţi, să vedem de ce sunt aşa de mari poliţele, să solicităm recalcularea, reanalizarea lor. Până în februarie voi veni cu un raport să informez comisia şi, în acelaşi timp să vedem şi rezultatele din piaţă”, a spus şeful ASF.
El a adăugat că vrea să trateze problema tinerilor ca fiind una specială: ”Toţi au standarde diferite şi vrem să uniformizăm şi să eliminăm excesele şi tratamentele diferenţiale. În trimestrul I, când încep să ne notifice cu preţul, o să ne uităm eventual la o standardizare sau la o modulare la nivelul societăţilor de asigurări a acestor preţuri. Dacă este nevoie să mai modificăm ceva, noi modificăm”.
Negriţoiu a mai anunţat că ASF lucrează şi la introducerea unui “RCA continuu”, astfel încât la achiziţia unei noi poliţe proprietarul maşinii să prezinte şi vechiul RCA, pentru a putea beneficia de un bonus.
Tensiuni la vârful ASF
Până atunci însă, chiar şi sub ameninţarea unui protest general din partea transportatorilor, noua normă RCA îşi produce efectele. Dar există tensiuni foarte mari şi la nivelul conducerii ASF, potrivit unor surse din interior. Unul dintre primii trei oameni de la vârf au solicitat retragerea noii norme RCA, pe motiv că ASF îşi depăşeşte atribuţiile intervenind în defavoarea asiguraţilor, obligând prin lege societăţile de asigurări să obţină profit, în baza unui produs de asigurare obligatoriu şi cu caracter social. În nicio altă ţară din UE organismul de supraveghere al asigurărilor nu intervine în politica de preţ a pieţei supravegheate.
Acest aspect este îmbucurător şi dovedeşte că problema RCA preocupă şi intern, chiar dacă Mişu Negriţoiu a declarat iniţial, întrebat dacă scumpirea va mări riscul ca tot mai multe persoane să circule fără RCA: “Şi da, şi nu. În primul rând, RCA nu o să crească aşa, cosmic, la toate cifrele care se dau. Estimez că va fi între 3 şi 5%, aşa cum preţul poliţelor a crescut cu 3% în primele 9 luni din 2014. Consumatorii să se aştepte, eventual, la nişte ajustări periferice, dar nu este un preţ pentru toată lumea, sunt diferenţiate, şi atunci unii consumatori or să aibă reducere, alţii or să aibă ceva ajustări, dar, per medie, cum ne uităm la inflaţie, cam cu atât o să crescă şi RCA”.
Ministrul Finanţelor vrea regândirea sistemului
Ministrul Finanţelor Publice, Darius Vâlcov, a cerut acum câteva zile conducerii ASF să reanalizeze şi să regândească sistemul de asigurări RCA pentru tinerii sub 25 de ani, pentru că majoritatea acestora nu-şi permit să plătească tarife de peste 2.000 lei.
“Actuala realitate este una care îi pune pe tineri în dificultatea de a plăti nişte poliţe RCA care pot ajunge să fie chiar mai scumpe decât maşina pe care o conduc. Trebuie identificată o soluţie pentru a nu pune presiune pe tineri. Sunt convins că marea parte a acestora nu îşi vor putea permite să plătească un RCA de peste 2.000 de lei. Am încredere că speţa va fi reanalizată de către ASF, astfel încât să venim în sprijinul tinerilor şi nu împotriva lor”, a precizat Vâlcov, într-un comunicat.
Ponta: Preţurile RCA sunt excesive pentru tineri
Într-o postare pe Facebook, premierul Victor Ponta consideră şi el că preţurile actuale la sistemul de asigurări RCA sunt “excesive” pentru tineri.
“Sprijin iniţiativa ministrului Darius Vâlcov de a cere ASF reanalizarea sistemului RCA pentru a veni în sprijinul tinerilor! Preţurile actuale sunt excesive pentru puterea financiară de care dispun aceştia, ţinând cont că mulţi dintre ei sunt studenţi sau la început de carieră. O maşină nu ar trebui să fie considerată un lux pe care doar unii să şi-l permită!”, scrie Ponta pe Facebook.
Până când şeful ASF va da însă un răspuns pozitiv – cel mai probabil în februarie -, tinerii îşi vor fi cumpărat deja pentru primele 6 luni poliţele RCA la preţurile “excesiv de mari”. O păcăleală ca multe altele.
Magda SEVERIN