Noua taxa auto, aplicabila abia dupa aprobarea normelor metodologice

 

Legea privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule – cunoscuta drept “taxa auto” -, promulgata in 5 ianuarie de presedintele Traian Basescu, ar trebui sa intre in vigoare in maxim 15 zile de la publicarea in Monitorul Oficial, insa pentru a fi aplicata mai are nevoie de norme metodologice, pe care Guvernul trebuie sa le aprobe prin hotarare.

Potrivit Ministerul Mediului si Padurilor, legea promulgata de Administratia Prezidentiala trebuie transmisa Camerei Deputatilor, institutie care va trimite actul normativ spre publicare la Monitorul Oficial. “Dupa ce va intra in vigoare Legea privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, in termen de maximum 15 zile Guvernul va aproba, prin hotarare, normele de aplicare a acesteia”, explica, vineri, MMP.

Proiectul actului normativ a fost initiat de minister dupa ce Curtea Europeana de Justitie a declarat discriminatorie vechea taxa. Noua lege prevede o reducere a taxei de poluare cu pana la 25%, dand posibilitatea ca, in cazul in care taxa platita de la 1 iulie 2008 este mai mare decat cea rezultata din aplicarea acestei legi, contribuabilii sa poata solicita restituirea sumelor reprezentand diferenta de taxa platita.

Autoritatile estimeaza ca vor fi returnati circa 200 de milioane de lei, insa oamenii trebuie sa se inarmeze cu rabdare si cu teancul de documente la ghiseele administratiilor fiscale.

Taxa de poluare va fi platita o singura data atat pentru autovehiculele noi, cat si pentru cele second-hand care sunt inmatriculate pentru prima data in Romania.

Pentru autovehiculele inmatriculate inainte de anul 2007, taxa de poluare va fi achitata de catre cumparator la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor, dupa ce intra in vigoare aceasta lege.

Modalitatea de calcul a taxei este unitara pentru toate situatiile in care aceasta se achita si se calculeaza pe baza unor criterii precum tipul motorizarii, capacitatea cilindrica, emisia de CO2 si norma de poluare, dar se va tine cont si uzura autoturismului.

Taxa constituie venit pentru bugetul Fondului pentru Mediu din care sunt finantate mai multe programe de mediu, printre care si “Rabla”.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PALSU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.