În Monitorul Oficial de astăzi a fost publicat Ordinul nr. 1.567 emis de ministrul Ramona Mănescu pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a OG 27/2011 privind transporturile rutiere. Documentul s-a aflat în dezbatere publică din 13 decembrie şi a fost semnat de şefa Transporturilor în 24 decembrie.
Este prima promisiune onorată dintre cele negociate cu reprezentanţii Confederaţiei Naţionale Rutiere (CNR) şi cei ai patronatelor din transporturi, imediat după protestul din 9 decembrie. Modificarea HG 69/2012 nu a intrat în şedinţa din 23 decembrie a Guvernului, aşa cum promisese ministrul Transporturilor, iar speranţele transportatorilor se îndreaptă către prima şedinţă din anul viitor a Executivului, pe 7 ianuarie.
De asemenea, modificarea OG 43/1997 nu a mai ajuns la vot în plenul Camerei Deputaţilor din 17 decembrie, deşi figura pe ordinea de zi (e drept că la punctul 23), astfel că până în februarie, când se întorc din vacanţă deputaţii, totul rămâne blocat.
Daţi click pentru a vizualiza toate modificările aduse prin Ordinul 1.567/2013 Normelor de aplicare a OG 27/2011.
Modificările referitoare la PLĂCUŢE sunt incluse în Articolul 134.1, astfel:
„Art. 134.1. – (1) În scopul facilitării controlului autovehiculelor, precum şi al remorcilor si semiremorcilor tractate de acestea utilizate la efectuarea transporturilor rutiere, întreprinderile de transport în cont propriu sau operatorii de transport rutier au obligaţia dotării acestora cu plăcuţe din care să rezulte dimensiunile şi masele maxime autorizate ale vehiculului, după cum urmează:
a) plăcuţa producătorului în care sunt menţionate masele maxime autorizate ale vehiculului;
b) plăcuţa în care sunt menţionate dimensiunile vehiculului.
(2). În cazul în care un vehicul este dotat cu plăcuţă/plăcuţe din care rezultă toate
informaţiile necesare privind masele şi dimensiunile acestuia, în conformitate cu anexa nr. 46, aplicată/aplicate de producător sau o autoritate competentă, se consideră că respectivul vehicul respectă obligaţia de la alin. (1).
(3). În cazul în care plăcuţele aplicate de producători sau autorităţi competente nu conţin valorile dimensiunilor vehiculului, în conformitate cu anexa nr. 46, Regia Autonomă ”Registrul Auto Român” aplică pe vehicul o plăcuţă cu valorile dimensiunilor, într-un loc accesibil în apropierea plăcuţei producătorului în care sunt menţionate masele maxime autorizate ale vehiculului.
(4). În cazul în care plăcuţele aplicate de producători sau autorităţi competente nu conţin toate valorile dimensiunilor şi maselor vehiculului, în conformitate cu anexa nr. 46, Regia Autonomă ”Registrul Auto Român” aplică pe vehicul o singură plăcuţă, care le va conţine în totalitate.
(5). Determinarea dimensiunilor ce urmează a fi înscrise pe plăcuţă se face prin
măsurători efectuate de Regia Autonomă “Registrul Auto Român”. Măsurătorile se efectuează la reprezentanţele teritoriale ale Regiei Autonome “Registrul Auto Român”. Pentru vehiculele înmatriculate în România, măsurătorile se pot efectua şi la staţiile de inspecţie tehnică periodică autorizate pentru clasele respective de vehicule, cu ocazia efectuării inspecţiei tehnice periodice, prin deplasarea personalului Regiei Autonome “Registrul Auto Român” în următoarele condiţii: solicitările vor fi adresate reprezentanţelor Regiei Autonome “Registrul Auto Român” cu minim 24 de ore înainte şi se vor cuprinde un număr de cel puţin 3 vehicule.
Regia Autonomă “Registrul Auto Român” va programa deplasările în ordinea depunerii solicitărilor, iar tariful aplicat de RAR nu va depăşi contravaloarea măsurătorii efective.
(6). În cazul în care valorile maselor sau dimensiunilor vehiculului nu mai corespund cu cele indicate pe plăcuţă/plăcuţe, operatorii de transport rutier/întreprinderile de transport rutier în cont propriu au obligaţia de a solicita modificarea corespunzătoare a plăcuţei.
(7). Începând cu data de 01.01.2014, termenul limită de la care devine obligatorie dotarea cu plăcuţe se stabileşte individual pentru fiecare vehicul în parte şi este data până la care trebuie efectuată prima inspecţie tehnică periodică pentru menţinerea în circulaţie, în conformitate cu prevederile OMTCT nr.2133/2005 pentru aprobarea Reglementărilor privind certificarea încadrării vehiculelor rutiere înmatriculate în normele tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi în categoria de folosinţă conform destinaţiei, prin inspecţia tehnică periodică – RNTR1″.
Într-o informare publicată pe site-ul www.conr.ro, secretarul general al CNR, Siegfried Mayer, constată şi el că ministrul Transporturilor s-a ţinut parţial de promisiuni, astfel:
“1. Intrarea în vigoare a normelor OUG 11 se prorogă până la data de 1 ianuarie 2015,
2. De la 01.01.2014 intră în vigoare noile înlesniri negociate de CNR cu MT în problema plăcuţelor”.
Totodată, reprezentantul CNR arată că “în ianuarie urmează modificarea cuantumului amenzilor din HG 69 şi apoi, în Parlament, votul pentru modificarea OG 43”.
“Tot în acest interval (ianuarie/februarie 2014), încep discuţiile CNR cu ministerele care pot soluţiona şi celelalte probleme ale noastre”, conchide Mayer.
Magda SEVERIN