Guvernul a adoptat în 15 martie Ordonanţa de urgenţă privind declaraţia unică. Aceasta se va depune anul acesta la 15 iulie, urmând ca de anul viitor să se depună pe 15 martie, odată cu plata unică.
Iată precizările ministrul Finanţelor, Eugen Teodorovici, la finalul ședinței:
“Trecem de la un sistem cu 7 declaraţii pentru persoanele fizice la o singură declarație unică. În primul rând, schimbăm alte chestiuni legate de modalitatea de plată; nu mai sunt 4 plăți anticipate, avem o singură plată, o singură dată de depunere, şi anume data de 15 iulie în acest an – fiind un an în care, practic, facem o tranziţie de la sistemul anterior la noul mecanism de declarare a contribuțiilor (…) urmând ca, în anul următor, să fie data de 15 martie ca dată de depunere a formularului şi, desigur, şi data de plată unică.
Asta înseamnă că fiecare contribuabil are la dispoziția sa acele sume pe care ar fi trebuit să le plătească statului. Nu se mai creează blocaje (…).
Mergem pe ideea închiderii anului anterior şi anticiparea, să spunem, estimarea venitului anului curent pentru cei care, să spunem aşa, sunt vizați de această ordonanţă.
De asemenea sunt şi anumite dispoziții tranzitorii care se referă la formulare deja cunoscute: 600, 221, 220, 201, deci diferite astfel de obligații fiscale care, de la caz la caz, sunt tratate separat, în sensul că, dacă informațiile deja depuse există la nivelul Fiscului, nu va mai fi nevoie ca acel contribuabil să depună încă o dată declarația unică.
Dar putem avea exemple, precum depunerea formularului 600, doar pentru partea de contribuții, neexistând încă depus la nivelul Fiscului declaraţia pentru partea de venit şi automat în această situație cel care a depus deja acest formular 600 trebuie să depună şi declarația unică pentru a şti care sunt veniturile sale pentru anul în curs şi pentru anul anterior.
Deci sunt situaţii de la caz la caz, dar noi am mers pe principiul ca, ceea ce deja există la nivelul ANAF-ului, ca şi informație, să nu fie solicitat încă o dată unui contribuabil. (…)
Mergem pe un mecanism de a stimula contribuabilii să depună această declarație unică în sistemul online şi, pentru acest lucru, acordăm, să spunem, o reducere cu 5% a obligațiilor de plată faţă de stat – impozit pe venit, contribuții, sănătate şi cele pentru social.
Mai mult, dacă se face o plată anticipată pentru veniturile estimate în anul în curs, atunci, până la final de an, până la final de 15 decembrie, mai sunt încă 5% reducere pentru această plată anticipată.
Deci un contribuabil poate avea în total 10% reducere pentru obligațiile faţă de stat, dacă se depune online şi plata anticipată până la finalul anului curent. (…)
Se poate merge chiar şi pe un estimat de zero pentru anul curent, dar în acel moment contribuabilul respectiv nu se mai bucură de acea reducere de până la, să zicem, 5% pentru plata anticipată, nemaifiind un venit estimat în anul curs.
Au fost luate în calcul toate posibilele situaţii, scenarii şi credem noi că această variantă care a fost şi discutată, dezbătută poate să aducă schimbări radicale, în sensul bun.
În cazul drepturilor de autor, am mers pe ideea stopajului la sursă şi scutirea, pentru cei care sunt şi salariați, a obligațiilor de plată pentru contribuțiile de sănătate şi cele pentru social.
Este o abordare care în anii trecuţi a mai fost, s-a mai uzat, este o abordare normală şi, credem noi, la fel de bun augur pentru cei care sunt vizați de acest nou mecanism.
O să fie foarte multe discuții, campanii la nivel naţional şi la nivel local pentru a explica până la nivelul fiecărui contribuabil care sunt elementele de știut pentru transferul de la hârtie la sistemul online.
La nivelul Ministerului de Finanţe, ANAF şi la nivelul consiliilor locale se va lucra împreună. De ce? Pentru că fiecare birou al Fiscului la nivelul județean va avea o unitate, o structură, cu obligația de a îndruma metodologic fiecare contribuabil care are încă, să spunem, întrebări faţă de acest nou mecanism.
Mai mult, la nivelul fiecărui consiliu local se va desemna o persoană responsabilă cu acest subiect, iar la nivel de județ se va face o pregătire de câte zile va fi nevoie cu aceşti responsabili desemnați de consiliile locale pentru a li se explica noul mecanism şi atunci să acorde, dacă e nevoie, la nivelul comunităților locale sprijinul metodologic pentru ca aceste formulare să se şi completeze şi mai ales în format online.
Astăzi, procentul de contribuabili care au depus în sistem online este de doar 5%, ceea ce arată foarte clar obligația, nevoia şi logica schimbării acestui mecanism; repet, nu va rămâne nimeni dintre cei care au nevoie să fie sprijiniți fără suport din partea noastră ca şi instituție”.