Plenul Parlamentului European va vota în 4 iulie pachetul mobilitate, vizând modificări legislative cruciale pentru viitorul transportatorilor români în UE, informează UNTRR într-un comunicat remis redacției, pe care îl publicăm integral.
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR solicită implicarea activă a Eurodeputaților români în plenul Parlamentului European(PE) de săptămâna viitoare de la Strasbourg, care va vota pe 04.07.2018 mandatul PE privind pachetul mobilitate.
Votul PE de săptămâna viitoare vizează modificări legislative cruciale pentru viitorul transportatorilor români în UE, precum Lex Specialis de aplicare a detașării în transporturile rutiere, cu posibilitatea de a excepta numai transporturile bilaterale între țara de stabilire (România) și alte țări UE, restricționarea cabotajului cu întoarcerea acasă a vehiculelor, derogarea pentru efectuarea odihnei săptămânale în cabină și perioada de referință de 3 săptămâni pentru întoarcerea acasă a șoferilor.
Reamintim că Parlamentul European a respins pe 14.06.2018 (detalii aici) mandatul de negociere propus de Comisia de Transport și Turism – TRAN cu privire la pachetul mobilitate (ediție specială a Știrilor UNTRR aici), iar în această perioadă, surse precizează că în cadrul grupurilor politice din Parlamentul european sunt dezbateri pentru a se ajunge la un compromis pe marginea pachetului mobilitate.
PRINCIPALELE SOLICITĂRI UNTRR PRIVIND VOTUL EURODEPUTAȚILOR ROMÂNI ÎN PLENUL PE DIN 04.07.2018 PE MARGINEA PACHETULULUI MOBILITATE:
Referitor la votul PE privind propunerea de Lex Specialis, UNTRR solicită excluderea transportului rutier internațional din Directiva 96/71 privind Detașarea Lucrătorilor: UNTRR avertizează că deși se discută despre un posibil compromis care vizează numai excluderea transporturilor rutiere bilaterale de la aplicarea Directivei detașării, aceasta nu poate reprezenta o soluție viabilă pentru transportatorii rutieri din România, țară periferică a UE.
Romania nu este vecină cu Germania și nici nu are o economie suficient de dezvoltată care sa furnizeze volume de mărfuri suficient de mari spre a fi transportate între Romania și alte țări UE, schimburile comerciale existente având transportul deja asigurat, iar o obligativitate de a aduce autovehiculele în România ar duce la transporturi în gol și la reducerea dramatică a eficienței operatorilor din România. Subliniem faptul că TRAN – Comisia de specialitate a Parlamentului European pentru Transport și Turism a votat pe 04.06.2018 pentru excluderea transportului rutier internațional de la aplicarea Directivei detașării.
UNTRR solicită Eurodeputaților români să susțină ferm excluderea tuturor transporturilor rutiere internaționale din cadrul de aplicare al Directivei Detașării, pe baza votului TRAN și conform Declarației comune semnate de UNTRR alături de 35 de asociații profesionale din 20 de State Membre UE. Precizăm că numărul semnatarilor Declarației comune este în continuă creștere, mai multe asociații profesionale din Germania, Finlanda și Belgia semnând recent Declarația –detalii aici.
De asemenea, UNTRR a solicitat tuturor celor 751 Membri ai Parlamentului European, precum și celor 28 Miniștri de Transport UE introducerea unui mecanism european, similar celui aplicat de Comitetul Național Rutier în Franța, pentru a garanta același cost de referință al transportului în UE, atât pentru transportatorii din est cât și pentru cei din vest.
În măsura în care nu se dorește luarea acestei măsuri, în scopul aplicării principiului plată egală pentru muncă egală în același loc și pentru firmele de transport, considerăm că se dorește legalizarea discriminării transportatorilor rutieri de mărfuri din Europa Centrală și de Est pe piața transporturilor din UE – detalii aici
Referitor la propunerea de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 privind timpii de conducere și de odihnă ai șoferilor profesioniști:
- UNTRR solicită susținerea propunerii TRAN ca perioada de repaus săptămânal normal să poată fi efectuată în cabina camionului, atunci când camionul se află într-o parcare sigură și securizată
- UNTRR solicită ca orice compromis privind perioada de referință pentru întoarcerea acasă a șoferilor să fie negociat la 8 săptămâni, dar nu mai mic de 4 săptămâni – având în vedere nevoile reale ale transportatorilor rutieri din România, țară periferică UE
Referitor la propunerea de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1071/2009 și a Regulamentului (CE) nr. 1072/2009 în vederea adaptării regulilor de acces la piață și la profesie la evoluțiile sectorului:
- UNTRR solicită continuarea liberalizării pieței transportului rutier de marfă și consideră că nicio propunere PE nu trebuie să introducă condiții mai restrictive decât prevederile actuale ale Regulamentului 1072/2009 cu privire la cabotaj. UNTRR solicită Eurodeputaților români să respingă orice propunere de limitarea la 48 h de cabotaj per Stat Membru, urmată de o interdicție de 72 h până la începerea altui cabotaj în acel Stat Membru
- UNTRR solicită Eurodeputaților români să respingă orice propunere privind “întoarcerea acasă a vehiculelor”, deghizata sub propuneri, cum ar fi:
- propunerea inacceptabilă ca începerea unei noi operațiuni de cabotaj să fie permisă numai după revenirea camionului în statul membru de înregistrare
- propunerea de a introduce un criteriu privind “frecvența de încărcare și descărcare a mărfurilor în țara de înmatriculare”, pentru a evalua că firma de transport nu este “cutie poștală”
- limitarea transportului rutier internațional la operațiuni bilaterale impunând legături cu țara de origine, pentru a fi exclus din cadrul de aplicare al Directivei Detașării.
Urmăriți www.untrr.ro și pagina de Facebook UNTRR pentru a afla rezultatul votului din plenul Parlamentului European.
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesională și patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează și apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare până în prezent peste 14.000 membri – operatori care efectuează transporturi interne și internaționale de marfă și persoane.