UNTRR, MKFE, ZMPD, CESMAD Bohemia și LINAVA – asociațiile de transport rutier din România, Ungaria, Polonia, Republica Cehă, Lituania – au protestat împreună astăzi, la Bruxelles în Place du Luxembourg, în fața Parlamentului European, împotriva măsurilor de neoprotectionism impuse prin legile MiLoG și Macron.
Asociatiile au semnat o petiție comună pe care Radu Dinescu (foto), secretarul general al UNTRR, a înmânat-o, în fața protestatarilor, vicepreședintelui Comisiei de Transport PE și Comitetul de Turism, Istvan Ujhelyi.
Istvan Ujhelyi a prezentat petiția și protestul asociațiilor în cadrul sesiunii plenare a Parlamentului European, unde s-a discutat despre protecționism în UE – salariul minim în sectorul transporturilor, inclusiv o declarație a Comisiei cu privire la respectarea dreptul european de către prevederile germane cu privind salariul minim în sectorul transporturilor.
Comisarul European pentru Transporturi, Violeta Bulc, a declarat în cadrul sesiunii plenare că CE salută stabilirea unui salariu minim, însă CE nu a ajuns încă la o decizie în ceea ce priveşte respectarea de către legea germană a salariului minim a legislaţiei Uniunii Europene, având nevoie să continue investigaţia şi procedurile, precizează UNTRR, într-un comunicat remis redacției.
De asemenea, Violeta Bulc a declarat că CE va ține cont de îngrijorările şi problematicile ridicate de către membrii Parlamentului European care subliniau necesitatea clarificării cât mai repede posibil a situaţiei prezente.
Comisarul European pentru Transporturi a arătat, totodată, că CE va pregăti un nou pachet de măsuri pentru transportul rutier până în 2016, pentru a întări măsurile sociale şi regulamentele.
Transportatorii rutieri polonezi, români, maghiari, cehi şi lituanieni solicită verificarea reglementărilor cu privire la legea germană a salariului minim pentru şoferii care fac operaţiuni transfrontaliere, tranzit sau cabotaj pe teritoriul Germaniei.
„Petiţia comună stipulează că includerea în prevederile legii MiLoG a şoferilor angajaţi de companii în ţările noastre încalcă principiul suveranităţii. Atunci când ţările noastre au aderat la Uniunea Europeană ne-am bucurat, datorită perspectivei liberei circulații a bunurilor și serviciilor. Am salutat investiţiile germane în ţările noastre, înţelegând, totodată, că şi noi ne-am asumat dificultăţile şi riscurile unei competiţii pentru o poziţie puternică într-o piaţă comună”, precizează UNTRR.
Însă Legea MiLoG (și planificata Lege Macron) este o lovitură dată valorilor europene fundamentale, acuză reprezentanții Uniunii.
„Se întrerupe relația de cooperare pe termen lung cu partenerii germani, cresc costurile, în special între Germania și estul Europei, ne impune noi sarcini administrative nejustificate, obligația de a ține evidența companiilor noastre într-o limbă străină și obligația de a fi supuse controlului autorităților unui stat străin – la domiciliu”, reclamă UNTRR.
„Uniunea Europeană a fost creată ca o comunitate de interese economice, în care fiecare stat a sacrificat o parte din propriile sale avantaje pentru construirea binelui comun. Legea MiLoG, în ceea ce privește domeniul său actual de aplicare, este un pas în direcția opusă, o încercare de a impune anumite interese proprii altora. Germania este convinsă că acționează în conformitate cu legislația europeană, dar ne îndoim serios acest lucru și ne temem că măsurile sale emblematice vor avea un impact imprevizibil pe piața europeană de transport rutier”, se mai arată în comunicat.
„Solicităm Parlamentului European să oprească MiLoG! Companiile de transport pe care le reprezentăm sunt extreme de dezamăgite de noile prevederi protecţioniste. Avem perspective diferite asupra libertăţii de a ne conduce afacerile în Europa. Dupa extinderea Uniunii Europene am lucrat împreună din greu, mulți ani. Am construit împreună bunăstarea noastră comună și am învățat reciproc respectul, în ciuda faptului că poziția noastră economică a fost și este mai slabă. Poate va veni timpul când vom egaliza salariile angajaților noștri. Acesta va fi un motiv pentru a sărbători împreună. Salariile trebuie însă să rezulte din posibilitățile noastre reale si deciziile noastre de piață, și nu de la așteptările guvernelor altor state”, precizează UNTRR.
„Utilizarea forței de muncă mai ieftină (în comparație cu ce nivel de salarizare?) de ce ar crea o concurență “neloială”? – după cum am auzit de multe ori în discuție tot mai neclară în UE cu privire la așa-numitul , social dumping ” și impactul acestuia asupra mediului concurențial echitabil. Concurență legală care este un principiu al pieței unice nu poate fi pusă la îndoială și nu ar trebui să fie retrogradată ca un simplu act de “dumping social”. Noi credem că facilitarea transportului rutier de mărfuri în piața unică europeană – prin creșterea eficienței – contribuie la creșterea nivelului de trai și la îmbunătățirea competitivității întregii UE. Prin urmare, organizațiile noastre ar dori să vadă continuarea liberalizării, în loc de noi bariere comerciale. Solicităm Parlamentului European să îşi bazeze discuțiile profesionale pe argumente economiei de piață, pentru a opri de ruperea pieţei interne a UE, pentru a preveni 28 de salarii minime diferite!”, mai cer reprezentanții Uniunii.
„Solicităm Parlamentului European să oprească MiLoG!
Dacă în UE regulile sunt făcute de către Comisia Europeană și Parlamentul European și nu de către Bundestagul german, atunci legea MiLoG trebuie să fie suspendată până la clarificarea problemei la nivelul UE.
Cerem Comisiei Europene și Parlamentului European să anuleze dispozițiile MiLoG pentru companiile de transport rutier stabilite în alte țări decât Germania!”, solicită membrii UNTRR.
Dați click pentru a vizualiza PETITIA SEMNATA de UNTRR, MKFE, ZMPD, CESMAD Bohemia, LINAVA
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a obținut acordul pentru a desfășura protestul la Bruxelles între orele 14:00 și 16:00 (ora locală), în Place du Luxembourg, în fața Parlamentului European (PE).
Începând cu ora 15.00, Parlamentului European a avut o sesiune plenară în cadrul căreia s-a discutat protecționismul în UE – ratele minime de plată în sectorul transporturilor și declarația Comisiei privind respectarea dreptului european de către legea salariului minim din Germania (MiLoG).
Asociațiile MKFE din Ungaria, ZMPD din Polonia, Cesmad Bohemia din Cehia și LINAVA din Lituania s-au alăturat protestului organizat de UNTRR la Bruxelles. (M.S.)