Senatorii au votat joi, în unanimitate, modificarea Legii taximetriei astfel încât cei care prestează acest serviciu fără a deţine autorizaţie vor plăti amenzi de 25 de ori mai mici, de la minimum 25.000 de lei şi maximum 50.000 de lei în prezent, la 1.000 şi 5.000 de lei. Argumentul este stupefiant: “N-au de unde să dea bieţii oameni amendă. La Circulaţie îi pune să dea 100 de milioane. Într-un an munceau degeaba ca să dea amenda pe care o punea Poliţia. Îi băgăm în faliment”, a spus deputatul PSD Aurel Vlădoiu. El este unul dintre iniţiatorii aberaţiei legislative care invită, practic, „persoanele fizice sau juridice, altele decât transportatorii, care desfăşoară activităţi de transport public de persoane fără autorizaţie” să facă taximetrie.
În aceste condiţii, pirateria este ca şi legiferată. Oricine are maşină va putea să transporte oameni sau mărfuri fără să plătească vreo taxă, amenzile reduse cu 25% devenind floare la ureche pentru ei.
Firmele de taximetrie care se chinuie să obţină autorizaţie, să investească în maşini şi să creeze locuri de muncă vor intra sigur în faliment, după ce „piraţii” le fură deja pâinea de 3 ani de când ei se chinuie să obţină modificarea legii astfel încât să scape de cei neautorizaţi.
Propunerea legislativă votată astăzi cu amendamentele propuse de Comisia economică completează regimul sancţiunilor din Legea 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere.
Senatul este prima Cameră sesizată, urmând ca proiectul de lege să meargă la Camera Deputaţilor, for decizional, din care a venit, de fapt, iniţiativa legislativă aberantă, semnată de deputaţii PSD Vasile Bleotu, Ion Călin, Florin Iordache, Vasile Popeangă şi Aurel Vlădoiu.
Plătitorii de taxe, „duşmani” ai poporului
Nu este foarte clar de ce transportatorii sunt priviţi cu atâta duşmănie de guvernanţi, de parlamentari – indiferent de cine se află la putere – şi, implicit, de CNADNR, care toacă bani publici şi face politica celor aflaţi la “butoane”. Patronatele din transporturile rutiere de marfă şi persoane primesc lovitură după lovitură: taxe de acces pe drumuri judeţene – cum e cazul Hunedoarei -, dar şi pentru cele naţionale care trec prin oraşe fără centură ocolitoare – cazul Caransebeşului, a cărui şosea de centură este închisă pentru reparaţii din 18 mai până în 15 decembrie.
Podul de la Agigea s-a închis şi el pentru reparaţii, iar transportatorii trebuie să plătească taxă la gabară pentru a le fi trecute camioanele peste Canalul Dunăre-Marea-Neagră.
Noua acciză pe carburanţi (de 7 eurocenţi, dar cu TVA şi calculată la cursul leu/euro din 2012 va ajunge la 12 eurocenţi) şi noul mod de calcul al accizelor, ce va scumpi cu 54,4 de bani benzina şi cu 53,4 bani motorina îi afectează în primul rând pe transportatori. Ei plătesc taxe, accize, rovinietă. Iarna li se închid drumurile şi nu îşi mai pot onora contractele, deşi CNADNR plăteşte cu bani grei firme de deszăpezire.
Transportatorii au fost loviţi de criza economică mai rău decât cei cu alte afaceri, pentru că ei au fost nevoiţi să reducă preţurile, deşi carburanţii s-au scumpit enorm în ultimii 3 ani.
În aceste condiţii, este din plin justificat megaprotestul pe care îl va declanşa Confederaţia Naţională Rutieră (CNR) peste câteva zile şi la care s-au înscris deja 1.125 de transportatori. Pentru că, nu-i aşa, trebuie să le arate guvernanţilor că fără politică ţara poate trăi, dar fără transporturi nu „merge” nimic.
Magda SEVERIN
Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU