Românii care au plătit taxa auto vor primi banii înapoi cum a decis Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE), dar Guvernul analizează modalitatea şi durata de efectuare a operaţiunii în funcţie de restricţiile şi posibilităţile bugetare, a anunţat premierul Victor Ponta, la începutul şedinţei de astăzi a Executivului. Dacă nu va fi aprobat urgent un act normativ va începe calvarul pentru cei care au achitat taxa auto în lunile ianuarie, februarie şi jumătate din martie 2013: trebuie să dea în judecată statul pentru a-şi recâştiga banii. Legea 9/2012, care a înlocuit OUG 50/2008 dată de Guvernul Tăriceanu pentru că îi în acest caz CJUE a decis că încalcă normele UE, a avut viaţă doar două luni şi jumătate pentru că Guvernul Ponta a introdus imediat propriul bir: Timbrul de mediu, care se încasează şi astăzi.
“În urma deciziei Curţii de Justiţie a Uniunii Europene care a stabilit definitiv că taxa introdusă de Guvernul Boc, în 3 februarie 2012 – cred că era cu câteva zile înainte să îşi dea demisia premierul Boc – este neeuropeană, avem de dat banii oamenilor înapoi. În funcţie de toate restricţiile şi toate posibilităţile bugetare, o să dăm banii înapoi, să vedem cum şi în cât timp facem acest lucru”, a spus Ponta.
Din motive evident electorale, el omite să spună că taxa a fost amânată cu un an de Guvernul Boc înainte ca premierul PDL să-şi depună mandatul, astfel că acest bir a fost pus în aplicare de Guvernul Ponta, începând cu 1 ianuarie 2013.
Două luni şi jumătate mai târziu, Guvernul Ponta a schimbat taxa lui Borbely în „Timbrul de mediu” introdus la propunerea ministrului Rovana Plumb. Practic, se vor returna numai banii încasaţi de Guvernul Ponta în lunile ianuarie, februarie şi jumătate din martie 2013.
Timbrul de mediu se plăteşte şi astăzi, o singură dată, la prima înmatriculare pe piaţa din România sau la prima transcriere a titlului de proprietate, atât în cazul maşinilor noi, cât şi al celor second hand, pentru care nu a fost plătită fosta taxă auto.
Noua formulă de calcul a dus la o creştere în medie de circa 10% a sumei de plată pentru maşinile Euro 4 şi Euro 3 şi o scădere cuprinsă între 60% şi 90% pentru maşinile Euro 2, Euro 1 şi non-euro, pe principiul că maşinile vechi au o durată scurtă de funcţionare şi, deci, vor polua pentru un interval mai mic.
Magda SEVERIN
Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU