Propunerile ATPJ Iași pentru modificarea proiectului OUG și a Normei 23 pentru RCA

rca1Asociația Transportatorilor de Persoane din Județul (ATPJ) Iași a trimis Ministerului Finanțelor 7 propuneri pentru modificarea proiectului OUG privind RCA și Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) 11 propuneri pentru modificarea Normei 23/2014 privind RCA.

Amintim că MFP a publicat în 9 septembrie, în dezbatere publică, proiectul Ordonanței de Urgență privind RCA – vezi AICI detalii.

Iată care sunt modificările propuse de ATPJ Iași, potrivit comunicatului remis redacției:

Asociația Transportatorilor de Persoane din Județul Iași, avand in vedere criza RCA si fiind consecventa principiului ca orice problema are propria rezolvare care trebuie identificata printr-o abordare constructiva, consideram ca trebuie promovate cu hotarare doua linii legislative.

– emiterea unei OUG/Legi a RCA (proiect aflat in dezbatere in Parlament si in analiza la Guvern);

– modificarea urgenta a Normei 23/2014 a ASF.

La acestea, ATPJIasi a transmis urmatoarele propuneri:

Propuneri de modificari la Proiectul de OUG postat pe site-ul Ministerului Finantelor:

  1. Redenumirea Capitolului V – Obligatiile asiguratului astfel: „Capitolul V – Obligatiile asiguratului si ale asiguratorului”.

Pe tot cuprinsul capitolului sunt prevazute obligatii pentru asigurat dar si pentru asigurator, in toate etapele, de la producerea accidentului pana la plata despagubirilor.

De asemenea, trebuie o mai clara delimitare a acestor etape (accident, constatare daune, comunicare valoare despagubire, plata) cu termene clare pentru asigurati si asiguratori.

Astfel, trebuie instituit un termen si pentru etapa de constatare a daunelor care, in opinia noastra, nu poate depasi un interval de 5 zile de la momentul producerii accidentului.

Propunem completarea alin. (1) al art. 13 cu urmatorul enunt” „Asiguratorul are obligatia de constatare a daunelor in termen de maxim 5 zile de la momentul producerii accidentului.”

  1. Avand in vedere ca asiguratorii au ales sa mascheze o parte din profiturile aferente vanzarii politelor RCA prin externalizarea constatarii daunelor si calculul valorii despagubirilor, propunem ca aceste activitati sa fie in mod obligatoriu efectuate de catre personalul angajat al asiguratorului prin modificarea alin. (9) al art. 16 astfel:

„Art. 16 alin. (9) – Personalul angajat al asiguratorului efectueaza constatarea daunelor si trebuie sa fie avizat de ASF…”.

  1. Introducerea unui nou aliniat, (1) la art. 16, cu urmatorul continut:

„Art. 16 alin. (10) – ASF va publica lunar un pret de referinta al primei de asigurare pentru fiecare grupa omogena de asigurati si va comunica in mod public indicatorii utilizati, nivelul acestora si calculul actuarial utilizat.”

  1. La art. 24, introducerea unui nou aliniat, (2) cu urmatorul continut:

art. 24 alin. (2) – verificarea existentei contractului RCA se efectueaza si de catre ASF prin interogarea si compararea bazei de date a CNADNR privind verificarea prin intermediul camerelor de supraveghere a vehiculelor care circula pe drumurile publice din Romania cu baza de date CEDAM, otinandu-se astfel evidenta vehiculelor care nu detin contract RCA. Aceasta evidenta este transmisa de catre ASF catre Ministerul de Interne care ia masurile legale necesare la fel ca in cazul verificarii vehiculelor in trafic. Procedura de lucru in acest caz va fi stabilita de ASF impreuna cu Ministerul de Interne in maxim 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei OUG.

  1. Propunem introducerea unei contraventii aplicabile persoanei fizice sau juridice, dupa caz, pentru nerespectarea prevederilor art. 15 prin modificarea alin. (9) al art. 33, astfel:

„Art. 33 alin. (9) – Incalcarea de catre persoanele fizice sau juridice a obligatiei de asigurare prevazute la art. 2, a obligatiei prevazute la art. 5 alin. (7) si a obligatiilor prevazute la art. 15, constituie contraventie …”.

  1. Avand in vedere prevederile Normei 23/2014 emisa de ASF, derularea unei consultari publice a ASF cu reprezentantii asiguratorilor si cu societatea civila pentru modificarea acestei Norme inca din anul 2015, propunem ajustarea termenului prevazut la art. 36 alin. (6) de la 60 de zile la 15 zile.
  1. Introducerea unui nou aliniat, (13) la art. 36, cu urmatorul continut:

„art. 36 alin. (13) – Pana la modificarea Normei 23/2014 a ASF prin includerea modificarilor generate de prezenta OUG, valorile primelor de asigurare RCA, pe fiecare grupa omogena de asigurati, sunt stabilite de Guvern la nivelul acestora indicat in Raportul „Milliman” si comunicat de ASF. 

Propuneri de modificare a Normei 23/2014 emisa de ASF:

  1. Trebuie instituite masuri astfel incat toate autovehiculele care circula pe drumurile publice din Romania sa aiba asigurare RCA valabila. Aceasta masura se impune in contextul in care procente insemnate din autovehiculele inmatriculate (intre 30% si 50% la detinatori persoane fizice si intre 10% si 20% la detinatori persoane juridice) circula pe drumurile publice fara sa detina asigurare RCA valabila fiind astfel restransa baza celor care incheie si achita politele RCA. Propunerea noastra este adoptarea unui sistem ca in cazul controlului in trafic al rovignetelor, prin intermediul infrastrucurii de camere a CNADNR si a platformei CEDAM gestionata de ASF. Solutia este clara si poate fi pusa in aplicare relativ simplu printr-o aplicatie informatica usor de intocmit.
  1. In stransa legatura cu punctul 1, va solicitam modificarea cadrului legal astfel incat incheierea de polite de asigurare RCA sa se poata face si pentru perioade de: o luna, spre deosebire de situatia actuala care prevede numai perioade de 6 sau 12 luni.
  1. Asiguratorii sa puna la dispozitia clientilor, la cerere, calculul actuarial si indicatorii care stau la baza stabilirii valorilor politelor de asigurare RCA.
  1. Evolutia (cresterea/descresterea) valorilor politelor RCA trebuie strans corelata cu evolutia daunalitatii. Nu este normal ca in cazul in care, desi nu creste daunalitatea parcului auto al unei persoane fizice/juridice, totusi nivelul politelor RCA sa fie majorat (asa cum se intampla in ultimii ani). Interziceti cresterea tarifului la RCA cu un procentaj mai mare de 50% din cresterea procentajului daunalitatii pe segmen omogen de autovehicule.
  1. Trebuie stabilita o proportie rezonabila intre, pe de o parte, nivelul primei de asigurare anuale si nivelul mediu al primei de asigurare (calculata ca medie a primelor platite in ultimii 5 ani) pentru un autovehicul si, pe de alta parte, daunalitatea provocata de acesta anual si total (pentru toti anii).

Propunem ca prima de asigurare anuala pentru un autovehicul sa nu poata depasi valoarea totala formata din valoarea daunalitatii provocate in anul anterior la care adaugam costurile fixe (30-35% din pretul politei) si un procent datorat principiului mutualitatii RCA (estimare: 10-20%).

Procentul aferent principiului mutualitatii este extrem de simplu de calculat: este raportul dintre totalul despagubirilor achitate (si nu calculate!) in anul precedent de catre companiile de asigurari si totalul primelor platite de asigurati – calculate pe fiecare grupa omogena de autovehicule.

-Adaugam obligatia ca prima de asigurare medie (calculata pentru ultimii 5 ani) sa nu depaseasca valoarea formata din daunalitatea medie (calculata ca medie a daunalitatii provocate in ultimii 5 ani) la care adaugam costurile fixe (30-35%) si 10-20% datorat principiului mutualitatii RCA.

In ultimii ani s-a ajuns in situatia aberanta in care valoarea primei de asigurare depaseste – pentru toate autovehiculele (!!!) – valoarea daunalitatii provocate. Care mai este atunci ratiunea incheierii unei polite de asigurare RCA daca ajungem sa platim pe prime de asigurare chiar mai mult decat daunalitatea provocata?!?

*Propunem urmatoarea formula de calcul a primei anuale:

Pa=Da-1 + Pa-1 x MD/MP + PM x Pa-1

in care:

Pa=prima anuala;

Da-1 =daunalitatea din anul precedent;

Pa-1 =prima din anul precedent;

MD =media daunalitatii calculata ca (D1+D2+…+Dn)/n;

MP =media primelor calculata ca (P1+P2+…+Pn)/n;

PM=procent aferent principiului mutualitatii.

  1. In stransa corelare cu punctele 4 si 5, trebuie reasezat sistemul bonus/malus astfel incat atribuirea de clase bonus sau malus sa se faca in functie de valoarea primelor platite raportata la valoarea daunalitatii provocate si nu la numar de evenimente, asa cum este in prezent.

De ex.: platim o prima de asigurare de 10.000 lei/an si provocam 2 evenimente soldate cu daunalitate de 1000 lei fiecare. Conform sistemului actual, in anul urmator, trecem in clasa de M8 (malus maxim!!) si creste prima de asigurare cu 100%, la 20.000 lei!! Observam o diferenta imensa intre primele platite in cei doi ani din exemplu (20 mii lei) si valoarea daunalitatii provocate (2 mii lei).

  1. Tabelul cu coeficientii aferenti claselor de bonus-malus trebuie sa fie modificat astfel incat sa fie 14 clase de malus, la fel ca cele de bonus si, de asemenea, coeficientii de crestere, respectiv scadere, sa fie identici (respectiv maxim 50%) asa cum sunt acum la clasele de bonus (Ex.: B1/(-5%) cu M1/(+5%)…..B14/(-50%) cu M14/(+50%);
  1. Costurile de administrare ale asiguratorilor sa aiba cresterea anuala limitata la rata medie anuala a inflatiei pe ultimii 5 ani.

Cum este posibil ca la o crestere de 10 ori (!!!) a valorii politelor RCA in ultimii 6-7 ani, procentul de costuri fixe din polita sa creasca in loc sa scada?!? Daca la o polita de 1000 lei, platita acum 6-7 ani, compania de asigurari avea o cota de 35% costuri fixe (350 lei) acum, cand polita a ajuns sa coste 11.000 lei, acest procent nu a scazut (asa cum era normal) ba chiar, la unele companii, a crescut spre 40% (4000 lei)! Au crescut costurile fixe (salarii, chirii etc.) de 10 ori in acest interval?!

  1. Pentru un autovehicul nou, respectiv care are clasa B0, prima anuala RCA pentru primul an trebuie sa fie limitata la maxim 1% din valoarea autovehiculului sau sa fie la nivelul primei RCA celei mai mici, din anul precedent, aplicata autovehiculelor din aceeasi categorie.
  1. Sistemul de incadrare in clase de malus trebuie modificat astfel incat raportarea sa se faca la o anumita proportie dintre daunalitate si prima de asigurare (si nu cum este in prezent raportarea la numar de evenimente) deoarece relevante sunt valorile primelor de asigurare si ale daunalitatilor si nu numarul de evenimente provocate. Numarul de evenimente poate fi utilizat numai ca indicator care intra in calculul coeficientului de risc.
  2. Propunem ca incadrarea in clasele de malus sa se faca in felul urmator, pornind de la B0 (autovehicul nou):
    • M1 daca Rata daunalitatii din anul precedent (calculata prin formula Daunalitate/Prima) este mai mare de 0% si mai mica de 5%;
    • M2 intre 5% si 10%
    • M3 intre 10% si 14%
    • M4 14-18%
    • M5 18-22%
    • M6 22-26%
    • M7 26-29%
    • M8 29-32%
    • M9 32-35%
    • M10 35-38%
    • M11 38-41%
    • M12 41-44%
    • M13 44-47%
    • M14 47-50%
    • M15 peste 50%.

Precizam ca toate aceste propuneri pot suferi modificari in functie de discutiile cu ASF si in functie de indicatorii si calculele actuariale ce se utilizeaza la formarea pretului politei RCA (informatii care nu ne-au fost transmise nici de asiguratori si nici de ASF).

Președinte ATPJ Iasi,

ec. Vasile TOMA

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.