În contextul dezbaterilor publice pe marginea Timbrului de mediu, Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) cere Guvernului “să ia măsurile necesare pentru a ieşi din labirintul acestei taxe” şi propune mai multe măsuri în acest sens, pentru a fi preluate în actul normativ care se croieşte în acest moment la Ministerul Mediului. Reprezentanţii Uniunii ni le-au transmis şi redacţie, iar noi le redăm integral.
“UNTRR consideră că noua taxă de timbru trebuie să fie:
1) anuală – corelată cu nivelul emisiilor: astfel, va fi colectată pe toată durata utilizării şi indiferent de al câtelea proprietar, în timp ce taxa unică este plătită de un anumit proprietar la un anumit moment, iar toţi ceilalţi proprietari ulteriori nu mai plătesc nimic, fără să se ţină cont de perioada de utilizare – vehiculul poate fi scos din circulaţie în acelaşi an, urmare a unui accident sau poate fi utilizat 30 ani fără să mai plătească nimic, deşi va deveni din ce în ce mai poluant.
2) diferenţiată în funcţie de nivelul de emisii: propunem ca pentru vehiculele clasificate Euro 6 – Euro 1 să fie percepută o taxă de mediu după cum urmează:
· zero pentru Euro 6
· 5% din impozitul anual pentru Euro 5
· 10% din impozitul anual pentru Euro 4
· 20% pentru Euro 3
· 40% pentru Euro 2
· 80% pentru Euro 1
· 160% pentru non-Euro sau vehiculele neclasificate (cu nivel de emisii nemenţionat de producător) din punct de vedere al emisiilor poluante.
3) colectată în impozit şi defalcată separat: costul colectării va fi redus pentru stat, la fel şi deranjul contribuabililor.
4) taxele colectate se returnează celor care le-au achitat şi solicită acest lucru. Considerăm că, în acest fel, se permite crearea unui cadru durabil, autosustenabil pe termen lung, proporţional cu durata de exploatare şi ţinând cont mereu de cele mai avansate si ecologice norme de poluare”.
Totodată, UNTRR avertizează Guvernul că “lipsa unei abordări pe termen lung nu va permite ieşirea din labirintul acestei taxe, şi deşi soluţiile uşoare pot permite o relaxare de moment, problemele vor persista şi vor reapărea”.
“Solicităm Guvernului să preia propunerile UNTRR în noul act legislativ privind Timbrul de mediu, pentru că aceste propuneri oferă soluţii viabile economic, care contribuie la atingerea obiectivelor declarate ale acestei taxe, respectiv protecţia mediului şi asigurarea de venituri certe la bugetul de stat”, se conchide în comunicat.
* * *
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizaţie profesională şi patronală care promovează şi apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern şi internaţional, înregistrând de la înfiinţare până în prezent peste 13.000 membri – operatori care efectuează transporturi interne şi internaţionale de marfă şi persoane. (M.S.)