Propunerile URTP la modificarea OG 27/2011 privind transporturile rutiere

Uniunea Română de Transport Public (URTP) a transmis Ministerului Transporturilor mai multe propuneri la proiectul de modificare şi completare a Ordonanţei Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, postat în dezbatere publică pe site-ul ministerului. Le prezentăm integral:

Amendamentul 1: Art. 2 va avea următorul cuprins: Efectuarea serviciilor publice de transport rutier de călători care sunt de interes economic general în sensul prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1370/2007 al Parlamentului şi al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar şi rutier de călători şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1191/69 şi nr. 1107/70 ale Consiliului se reglementează prin legi speciale”.

În textul proiectului MTI, Art. 2 apare astfel: „Efectuarea serviciilor publice de transport rutier de persoane în baza unei obligaţii de serviciu public în sensul prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1370/2007 al Parlamentului şi al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar şi rutier de călători şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1191/69 si nr. 1107/70 ale Consiliului se reglementează prin legi speciale”.

Argumentul URTP este că formularea din textul proiectului încalcă prevederile R 1370, art. 1, alin. 1), art. 1 alin 2), art. 2 lit. a).

Amendamentul 2: „ART. 3: În sensul prezentei ordonanţe, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:

46. transport public judeţean – transport public local care se efectuează între două localităţi situate pe teritoriul aceluiaşi judeţ, fără a depăşi teritoriul judeţului respectiv”.

Motivaţia URTP este aceea că definiţia actuală din OG 27/2011 încalcă prevederile Legii nr. 51/2006, art. 1, alin. 2, lit h) coroborat cu art. 1, alin. 3, si art. 1, alin 4, lit. g), ale Legii nr. 92/2007, art. 3, alin. 1. art. 4, alin. 1, lit. b), precum şi ale Legii nr. 215/2001, art. 87, alin. 1.

Amendamentul 3: ART. 36 (1) va avea următorul conţinut: „Serviciile regulate contra cost de transport rutier de persoane pe un traseu naţional se  pot efectua de către operatorii de transport rutier numai în baza programelor de transport şi a licenţei de traseu eliberate de autoritatea competentă”.

Argument: Reprezentanţii URTP arată că „S-a făcut separarea între servicii regulate şi transport rutier contra cost prin curse regulate. Astfel că, în conceptia URTP şi în conformitate cu R 1370, cu Legea nr. 51/2006 şi cu Legea nr. 92/2007, serviciile regulate sunt servicii de interes economic general supuse reglementărilor speciale, iar transportul rutier contra cost prin curse regulate este un transport liberalizat, care funcţionează la solicitarea unui operator pe baza unui grafic de circulaţie”.

URTP mai precizează că transportul contra cost este reglementat de Regulamentul (CE) 1073/2009, art. 2, pct. 7 şi de Regulamentul  (CE) 1072/2009, art. 2, pct 6.

Amendamentul 4: Art. 38 va avea următorul conţinut: „Serviciul regulat de transport rutier naţional de persoane contra cost se efectuează cu autobuze, în condiţiile stabilite de autoritatea competentă, prin norme”.

Argument: Idem cu art 36.

Amendamentul 5: Art. 40 (1) va avea următorul conţinut: „Transportul rutier naţional de persoane contra cost prin curse regulate se efectuează numai cu autobuze dotate cu aparat de marcat electronic fiscal şi cititor de carduri cu posibilitatea de a transmite date on-line”.

Amendamentul 6: Art. 41 (1) va avea următorul conţinut: „Serviciile regulate de transport de persoane se execută pe bază de legitimaţii de călătorie individuale, care sunt documente cu regim special, respectiv bilete, carduri, abonamente şi legitimaţii speciale”.

Amendamentul 7: „Art. 80 va avea următorul conţinut: „Biletul de călătorie /abonamentul/cardul/legitimatii speciale (pensionari, veterani, persoane cu dizabilităţi etc.) reprezintă contractul de transport în cazul serviciilor regulate, încheiat între prestator operator de transport şi beneficiar  – călător, prin care operatorul de transport rutier se obligă să efectueze transportul în condiţii de siguranţă şi confort, iar beneficiarul se obligă să achite contravaloarea sa, care include şi asigurarea persoanelor şi a bagajelor, precum şi riscurile ce pot decurge din efectuarea transportului rutier.

Argument: „În cazul serviciilor regulate de transport public, se folosesc toate aceste tipuri de legitimaţii, cu atât mai mult din perspectiva implementării Directivei 40/2010 privind cadrul pentru implementarea sistemelor de transport inteligente în domeniul transportului rutier şi pentru interfeţele cu alte moduri de transport, precum şi a Standardului SR EN 13816:2003 – Sistem al calităţii pentru serviciile de transport public de călători (în legătură cu sistemele de transport inteligente, deoarece impune monitorizarea indicatorilor de performanţă în timp real”, arată URTP în adresa transmisă Ministerului Transporturilor(M.S.) 

Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.