Peste 200 de instructori auto au pichetat, vineri, sediul Ministerului Transporturilor (MT), nemulţumiţi de proiectul de Ordin privind normele referitoare la autorizarea şcolilor de şoferi, ce se discuta în Comisia de Dialog Social. După câteva ore de protest – organizat de Sindicatul Naţional al Instructorilor Auto din România -, reprezentanţii ministerului au suspendat şedinţa şi au stabilit rediscutarea proiectului începând de săptămâna viitoare.
“Propunem rediscutarea acestui proiect împreună cu toţi partenerii sociali (autorităţi, patronate, sindicate, asociaţii socio-profesionale), pentru a aduce o pace socială ce determină o mai bună desfăşurare a procesului de obţinere a permisului de conducere auto în adevărata substanţă a acestui deziderat. Argumentăm această propunere cu întreaga legislaţie europeană în vigoare, în concret: legislaţia din Ungaria, Italia, Olanda, Austria şi Germania, unde întreg procesul de învăţământ ce are în vedere obţinerea permisului de conducere pentru categoriile A, B şi BE, se desfăşoară modular, şi anume modulul de teorie efectuat în cadrul unei şcoli şi modulul practic efectuat în marea majoritate a cazurilor de către persoane independente aflate într-un raport juridic contractual cu şcoala, fiecare agent economic (şcoală, instructor autorizat – PFA) gestionându-şi propria activitate economică”, au invocat protestatarii.
Proiectul de Ordin al ministrului Transporturilor cuprinde:
- Normele privind autorizarea şcolilor de conducători auto şi a instructorilor auto
- Normele privind atestarea profesorilor de legislaţie rutieră şi a instructorilor de conducere auto
- Metodologia de organizare şi desfăşurare a cursurilor de pregătire teoretică şi practică a persoanelor în vederea obţinerii permisului de conducere
- Programa de şcolarizare, precum şi a condiţiilor şi obligaţiilor privind pregătirea teoretică şi practică a persoanelor în vederea obţinerii permisului de conducere.
Instructorii auto reclamă că forma actuală a proiectului nu poate îmbunătăţi procesul de pregătire teoretică şi practică a cursantului în vederea obţinerii permisului de conducere.
În opinia lor, normele create pentru autorizarea PFA – instructori auto autorizaţi conform HG 56/2007 şi OMTI 1019/2009, nu fac altceva decât “să elimine din domeniu această categorie socio-economică a micului întreprinzător – parte integrantă a economiei naţionale”.
Supravegherea ca la BAC, contestată
Protestatarii resping şi propunerea de dotarea tehnico-materială a maşinii cu sisteme de monitorizare audio-video, arătând că aceasta este unică în Uniunea Europeană. Instructorii auto suspicionează dorinţa unor firme de a valorifica 20.000 de asemenea sisteme.
Proiectul prevede ca vehiculele utilizate la pregătirea practică să poată fi folosite doar de o singură şcoală de conducători auto şi să fie dotate, cu excepţia celor utilizate la pregătirea practică pentru categoriile AM, A1, A2 şi A, cu un sistem tehnic de monitorizare video şi audio.
Sistemul tehnic trebuie să conţină un GPS şi două camere de luat vederi montate în interiorul vehiculului, orientate una spre interiorul acestuia, astfel încât să se poată vizualiza cursantul şi instructorul auto sau examinatorul, şi una orientată paralel cu axul drumului, astfel încât să se poată vizualiza traseul urmat de vehiculul respectiv.
Informaţiile înregistrate prin acest sistem tehnic ar trebui să fie stocate pe suport electronic şi să se păstreze de şcolile de şoferi timp de un an.
Amenzi excesive
Protestatarii au mai atras atenţia şi asupra cuantumul excesiv al amenzilor, cuprinse între 4.000 şi 15.000 de lei, care sancţionează neîndeplinirea a peste 40 de obligaţii ale şcolilor de şoferi şi a instructorilor auto.
Totodată, ei reclamă că, odată cu cadrul legal propus, se va ajunge la sancţionarea pemanentă a agenţilor economici, şcolilor de şoferi şi instructorilor auto autorizaţi, „ducând la destabilizarea financiară a acestora într-un mediu economic deja precar”. (M.S.)
Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU
Pentru instalari sau echipamente de supraveghere video