Programul Rabla aduce anul acesta noutăţi: înscrierea cetăţenilor şi distribuirea electronică a tichetelor va fi direct la dealer şi vor fi acceptate maşini şi de 8 ani. Vor fi distribuite 20.000 de tichete de câte 6.500 de lei iar bugetul alocat este de 140 de milioane de lei. Proiectul Ghidului de finanţare a fost lansat în dezbatere publică, timp de 10 zile începând de ieri, pe site-urile Ministerului Mediului şi Schimbărilor Climatice (MMSC) şi Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM), iar calendarul va fi publicat ulterior.
Astfel, pentru prima dată, tichetele nu vor mai fi acordate fizic beneficiarilor, ci vor fi distribuite electronic, în sistemul informatic al AFM, dealerilor validaţi în program, şi nu colectorilor.
Persoanele fizice se vor înscrie în program direct la dealer şi vor merge ulterior să îşi caseze maşina la un colector validat. Ei vor trebui apoi să prezinte dealerului dovada casării pentru a cumpăra maşina aleasă cu reducere.
Nu este însă obligatorie cumpărarea unei maşini noi de către cel care şi-a casat rabla; de reducere va putea beneficia şi altcineva.
Ca şi anul trecut, pentru stimularea achiziţionării autovehiculelor cât mai prietenoase cu mediul, se va oferi posibilitatea acordării, pe lângă prima de casare, a unui eco-bonus în valoare de 500 de lei, pentru un autovehicul nou încadrat în norma de poluare Euro 6 sau al cărui motor generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 100g/km ori cu sistem de propulsie hibrid.
4 etape de câte 60 de zile
Sesiunea de finanţare va fi organizată pentru persoanele fizice în 4 etape, fiecare de 60 zile. În prima, toate tichetele vor fi repartizate pe fiecare judeţ în raport cu numărul autovehiculelor uzate aflat în evidenţele DRPCIV. Vor fi repartizate în mod egal între punctele de lucru aparţinând producătorilor/dealerilor validaţi şi situate în respectiva unitate teritorială.
În a doua etapă, tichetele aferente fiecărui judeţ rămase neutilizate, precum şi cele alocate pentru care s-au anulat notele de înscriere, vor fi redistribuite în mod egal între punctele de lucru aparţinând producătorilor validaţi din respectiva unitate teritorială.
În a treia etapă, tichetele rămase se împart, în mod egal, între punctele de lucru ale producătorilor validaţi din judeţul respectiv iar orice producător validat poate ceda tichetele alocate în favoarea unui alt producător validat, cu obligaţia de a informa, în prealabil, AFM.
În ultima etapă, tichetele rămase se vor împărti în mod egal între punctele de lucru. Pot participa doar producătorii validaţi care, în etapa a treia, au consumat toate tichetele alocate. Dacă la sfârşit vor rămâne tichete neutilizate, acestea vor fi anulate.
Magda SEVERIN
Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU