Comitetul de transport al Parlamentului European (PE) a votat pentru schimbarea reglementărilor privind cabinele autocamioanelor, măsuri ce ar putea salva sute de vieți și ar reduce consumul de carburanți și, concomitent, al emisiilor. Votul le dă mai mult spațiu de manevră producătorilor pentru a proiecta autocamioane cu o formă mai aerodinamică atât a cabinei, cât și a remorcii. Acest lucru ar putea însemna încheierea unei noi ere pentru Europa, aceea a autocamioanelor în forma lor clasică, dreptunghiulară, informează Terra Mileniul III. Votul Comitetului trebuie confirmat însă în aprilie în plenul PE, când proiectul de lege va fi supus aprobării celor 28 de state membre ale UE.
Concret, Parlamentul a decis ca o parte din spațiul suplimentar al cabinelor să fie folosit pentru a elimina periculoasele unghiuri moarte, să includă o zonă care să se plieze, reducând șocul la impact și să garanteze că pietonii și cicliștii nu sunt aruncați sub roți în cazul unei coliziuni. Forul european vrea ca aceste schimbări menite să salveze vieți să devină obligatorii pentru toate autocamioanele de pe drumurile europene până în 2022.
Flexibiliatatea la proiectare, îngăduită de noile reglementări, le va permite producătorilor de autocamioane să eficientizeze consumul de carburant. Rezultatul va fi o scădere a costurilor de operare a acestora, cât și o reducere a emisiilor generatoare de schimbări climatice.
Cât privește megacamioanele (asemănătoare trenurilor rutiere, au o lungime similară cu a unor avioane de dimensiuni medii, iar reglementările actuale ale UE privind transportul rutier internațional specifică faptul că niciun autocamion nu poate fi mai lung de 18,75 metri sau să aibă o greutate încărcat mai mare de 40 de tone), europarlamentarii au respins propunerea Comisiei Europene, care ar fi permis operarea transfrontalieră a acestora.
În schimb, membrii PE au cerut Comisiei să evalueze corespunzător impactul utilizării mega-camioanelor mai late și să raporteze rezultatele Parlamentului în 2016.
William Todts, ofițerul pentru autovehicule curate al Federației Transport & Environment (T&E) a declarat că ”astăzi e o zi bună pentru pietoni, bicicliști, șoferi, transportatori și pentru mediu. Acest vot ne dă încredere că sfârșitul acestor camioane cu o formă asemănătoare unei cărămizi este aproape. Aceasta este o decizie cheie care va reduce decesele rutiere și va reporni procesul de reducere a emisiilor de CO2 ale autocamioanelor, după 20 de ani de stagnare”.
Legea europeană în vigoare ce privește dimensiunile autocamioanelor forțează proiectarea cabinelor la forma actuală care este atât periculoasă, cât și ineficientă. Acest lucru împiedică progresul și limitează siguranța și eficiența consumului de carburant al autocamioanelor. O aerodinamică mai bună ar putea îmbunătăți economia de carburant cu până la 7-10%, ceea ce ar însemna, considerând prețurile actuale ale motorinei, o economie de până la 3 000 de euro pe an pentru un astfel de vehicul (un autocamion care face trasee anuale de circa 100.000 de km).
Spre deosebire de mașini și furgonete, performanțele de mediu ale autocamioanelor aproape au stagnat în ultimii 20 de ani. Deși autocamioanele însumează numai 3% din vehiculele prezente pe drumurile europene, acestea sunt responsabile pentru un sfert din emisiile din sectorul de transporturi. Această pondere este preconizat să se mărescă odată cu creșterea traficului la nivel european. În plus, autocamioanele înregistrează performanțe slabe în ceea ce privește siguranța: în 15% din accidentele fatale din UE din 2011 – soldate cu 4.254 de morți – au fost implicate autocamioane.
Cele 28 de state membre ale UE se află, până în aprilie, sub o presiune foarte mare a industriei, pentru a bloca noile modificări menite să salveze vieți. Producătorii de autocamioane fac lobby pentru a obține interzicerea până în 2025 a implementării reglementărilor ce prevăd reproiectarea.
Cu șase săptămâni în urmă, o coaliție de 130 de orașe, sindicate, organizații ale bicicliștilor, asociații de transportatori, detailiști, membrii ai organizațiilor de mediu și organizații care se ocupă cu siguranța rutieră le-au cerut europarlamentarilor să profite de această oportunitate ce apare o dată la o generație și să susțină prin votul lor re-proiectarea autocamioanelor, pentru ca acestea să fie mai sigure și mai economice în ceea ce privește consumul de carburant. (M.S.)