UNTRR propune Guvernului soluţii pentru restabilirea normalităţii privind taxa auto, printr-o construcție durabilă și suportabilă a acestui gen de taxă, care are ca scop penalizarea poluatorilor și stimularea celor care achiziționează autovehiculele cele mai ecologice. Astfel, UNTRR a selectat soluții viabile economic, care să contribuie la atingerea obiectivelor declarate: PROTECȚIA MEDIULUI ȘI ASIGURAREA DE VENITURI CERTE LA BUGETUL DE STAT.
Iată propunerile:
– aplicarea modelului german prin stabilirea unei taxe anuale, suportată de proprietarii de autovehicule corelată cu puterea de cumpărare din România care să țină cont de clasa de poluare (non-euro, E1, E2, … E6, Electric), tip de motorizare (benzină, diesel, electric), capacitate cilindrică – renunțarea la taxa auto și diferenţierea impozitului anual perceput pentru proprietarii de autovehicule funcție de normele de poluare, capacitate cilindrică/emisii de CO2, motorizare.
– stimularea de achiziţie a autovehiculelor noi prin reducerea valorii rovinietei pentru vehiculele Euro 6 cu 50%, Euro 5 cu 40%, pentru Euro 4 cu 30%, pentru Euro 3 cu 20%, pentru Euro 2 cu 10%.
Menționăm că, în 2011, din taxa de poluare auto s-au încasat 365 milioane lei, iar în 2012 estimarea este că încasările au fost mai mici cu 25-30%, adică 260-270 milioane lei.
În acest context, recomandarea UNTRR este să se renunțe la taxa auto, iar impozitul anual să rămână neschimbat la Euro 5 și, în timp, să fie diferenţiat pentru celelalte categorii: 10% la Euro 4; 15-20% la Euro3; 30-50% la Euro 2; 50-100% la Euro 1; 100-200% la NonEuro.
Având în vedere că astfel de măsuri vor fi aplicate pe un parc de circa 5 milioane de autoturisme (din care aproape 1 milion au peste 14 ani), 111.000 de autovehicule comerciale de transport mărfuri de peste 3,5t și 23.000 de autovehicule transport persoane peste 1+8 locuri, aducând substanțiale venituri anuale către Buget, UNTRR propune majorarea primei de casare, instituită prin “Programul Rabla”, la echivalentul a 1.500 de euro, pentru a stimula în mod eficient înnoirea parcului auto din România.
UNTRR propune instituirea unei prime de casare similare pentru autovehiculele comerciale de transport persoane și pentru autovehiculele comerciale de transport marfă, având în vedere că aceste autovehicule sunt mijloace de producție.
Ce este de preferat: plata unei sume anuale de câţiva zeci de lei în plus sau plata unei sume de 2.200 lei pentru un Logan benzină 1,2 l Euro 3 din 2005?
De exemplu: pentru un Logan diesel cu o capacitate cilindrică de 1.461 cmc, EURO3 (an fabricație 2005), taxa de înmatriculare este de 7.305 lei; pentru un autovehicul diesel cu capacitate cilindrică de 1.896 cmc EURO3 (an fabricație 2003), taxa de înmatriculare este de 9.630 RON.
Menţinerea unei taxe unice la înmatriculare va aduce haos în evidenţele proprietarilor de autovehicule. Tranzacţiile se vor realiza, autovehiculele se vor vinde şi cumpăra, dar fără să mai fie declarate oficial, tocmai pentru evitarea taxării cu mii de lei bune, de multe ori sumele percepute ca taxă ajungând să depăşească 50% din valoarea autovehiculului, pentru cele înmatriculate înainte de 2007!
De asemenea, trebuie avut în vedere faptul că o taxare unică nu este sustenabilă ecologic pe termen lung. Un autovehicul înmatriculat în 2007 în România şi taxat pentru norma Euro 3 (pe atunci una dintre cele mai puţin poluante), după standardul din 2012 nu mai este printre cele mai ecologice, dar va polua multă vreme, fără să mai plătească nimic!!!
Plata anuală asigură o diferenţiere progresivă în funcţie de cele mai ecologice norme de poluare pe termen lung, fără să genereze nişte eforturi financiare uriaşe utilizatorilor şi, implicit, fără să mai genereze căutarea unor soluţii care duc la pierderea completă a oricărei taxe de către statul român (înmatriculări în ţări vecine sau alte soluţii locale).
Reducerea tarifului de utilizare a infrastructurii în funcţie de nivelul de poluare aduce o veritabilă contribuţie în sensul taxei de mediu – vehiculele poluează proporţional cu utilizarea.
Propunerea UNTRR este absolut rezonabilă și conduce la restabilirea normalității!
Astfel, având în vedere că autovehiculele care intră acum în piață vor polua multă vreme de acum încolo, trebuie avută în vedere o construcție durabilă și suportabilă a acestui gen de taxă care are ca scop penalizarea poluatorilor și stimularea celor care achiziționează autovehiculele cele mai ecologice.
* * *
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizaţie profesională şi patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează şi apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern şi internaţional, înregistrând de la înfiinţare până în prezent peste 13.000 membri – operatori care efectuează transporturi interne şi internaţionale de marfă şi persoane.
Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU