Șova: “Pe taxa de 7 eurocenți s-a format bugetul DPIIS”. Ponta: „Prețul benzinei nu va crește”. Voinea cu deflaţia, Băsescu – croit pe acciză

La doar câteva zile de la declaraţia că nu garantează intrarea strict la autostrăzi a noii accize de 7 eurocenți pe litrul de carburant, ministrul delegat Dan Șova s-a răzgândit şi a spus în ședința comisiilor parlamentare de buget-finanțe că bugetul DPIIS a fost constituit pe baza acestei taxe. Mai mult, el a încercat să umfle bugetul alocat instituţiei sale, susţinând că va fi mai mare cu aproape 1 miliard de lei față de cel din 2013 – care nu prea s-a văzut pentru că s-a dus pe „greaua moştenire”, adică pe investiţii realizate şi neplătite. Însă fostul ministru al Finanţelor, deputatul PDL Gheorghe Ialomițianu, l-a readus pe Şova cu picioarele pe pământ: bugetul DPIIS este chiar mai mic decât cel de anul acesta – 1,1 miliarde de lei, faţă de 1,3 miliarde de lei -, astfel că nu are cum să cuprindă şi încasările din noua acciză. Iar restul banilor până la 6,27 miliarde de lei, cât reprezintă bugetul Marilor Proiecte pe 2014, sunt fonduri europene, nu de la Bugetul de stat, l-a demascat Ialomiţianu.

Dan Şova nu s-a lăsat cu una, cu două, dar nu a fost prea convingător: “Taxa de 7 eurocenţi, aşa cum am spus, merge în bugetul DPIIS pe autostrăzi şi drumuri naţionale (…) Nu ai cum să afectezi un anumit venit unei anumite cheltuieli, e împotriva legii din 1991, de la prima lege a finanţelor publice. Dar dincolo de treaba asta, normal că putem discuta principial pentru ce se pune o taxă. Această taxă s-a pus pentru a se finanţa autostrăzi şi drumuri naţionale. (…) Bugetul a crescut cu aproximativ 1 miliard de lei, deci banii se regăsesc, dacă are cineva buna credinţă să se uite la cifre”.

Întrebat în comisiile reunite cât se va aloca din noua taxă pentru autostrăzi şi cât pentru drumuri naţionale, Şova a răspuns fără să clipească: “50% pe autostrăzi, 50% pe drumuri naţionale şi variante ocolitoare (şosele de centură, n.r.)”. “Nu s-a făcut un asemenea calcul că e un singur buget care trebuie să finanţeze toate obiectivele”, a argumentat el.

Cu numai 5 zile înainte, ministrul delegat spusese că nu poate garanta că „acciza Fenechiu” va merge numai la autostrăzi, pentru că nu poate fi vărsată într-un fond special, interzis de Uniunea Europeană.

Acum, el le-a prezentat membrilor din comisiilor parlamentare bugetul pe ansamblu: „Bugetul pe 2014 pentru DPIIS este de 6,27 miliarde lei, iar suma pentru investiții este de 5,715 miliarde lei, reprezentând 91% din total, a afirmat Dan Șova.

Ialomiţianu: Bugetul DPIIS nu are cum să cuprindă şi acciza, pentru că este mai mic decât în 2013 

El a fost însă contrazis de Gheorghe Ialomițianu: „Alocarea bugetară pentru 2014 este, de fapt, de numai 1,1 miliarde lei, mai mică decât în 2013, când se situează la 1,3 miliarde lei, restul provenind din fonduri europene. Acest lucru arată că taxa de 7 eurocenți nu merge de fapt la bugetul DPIIS”.

Ialomiţianu a propus suplimentarea bugetului instituţiei cu 1,2 miliarde de lei din “sursa de finanţare de 7 eurocenţi”, pentru realizarea proiectului autostrăzii Bucureşti – Braşov.

Deputatul PSD Viorel Ştefan a intervenit însă, spunând că este vorba despre “un amendament făcut la mişto” şi solicitând ca acesta să nu fie supus votului.

Dan Şova a explicat că “autostrada Comarnic – Braşov nu se finanţează din bani de la bugetul de stat, se finanţează din bani privaţi”. “Ca atare, în bugetul de stat există un buffer de 400 de milioane de lei care acoperă ceea ce se poate face ca stadiu fizic în anul 2014”, a arătat ministrul.

Ialomiţianu l-a acuzat că nu ţine minte de la un minut la altul minciuna, deoarece proiectul este prevăzut în legea bugetului cu finanţare integrală de la bugetul de stat.

Şova a replicat că amendamentul lui Ialomiţianu trebuie respins “ca fiind paralel cu bugetul” şi că îi pare rău că trebuie să facă cu deputatul PDL anul II de la ASE.

“O concesiune se finanţează din bani privaţi după ce se finalizează construcţia şi începe operarea pe cei 26 de ani cât au rămas până la 30. Se acoperă ceea ce nu recuperează din exploatarea autostrăzii respective din plăţi de disponibilitate. S-a pus acest buffer de 400 de milioane de lei, care acoperă până la momentul în care Eurostatul va da o scrisoare care va stabili dacă această autostradă se află pe deficit sau în afara deficitului”, a precizat ministrul.

Nervi pe proiecte

Şova a avut un schimb de replici şi cu pedelista Andreea Paul, care l-a întrebat ce proiecte de infrastructură are prevăzute pentru anul viitor, iar ministrul delegat i-a spus să citească anexa.

Ea a insistat să-i enumere măcar primele 3 proiecte prioritate de pe listă, iar Şova i-a răspuns: “autostrada Lugoj – Deva, reabilitarea liniei de cale ferată Braşov – Simeria şi construirea autostrăzii Sebeş – Turda”.

“Nu aş vrea să vă fiu student, că aş pleca repetent la viaţă de la dumneavoastră”, a adăugat el.

Voinea, expert în deflaţie

Liviu Voinea, ministrul delegat pentru Buget, a admis că în bugetul de 6,27 miliarde de lei cu care se laudă Şova au intrat și fondurile europene, „pentru că trebuie cofinanțate, precum și creditele de la BERD, BEI sau Banca Mondială, pentru că trebuie rambursate”.

Nu i-a fost de mare ajutor lui Şova prin declaraţia sa – cum, de altfel, a dat-o în bară şi cu argumentul expus acum două zile pentru introducerea noii accize: dacă nu vom crea ceva inflaţie prin mărirea tuturor preţurilor vom intra în deflaţie, ceea ce reprezintă un pericol imens mai mare. Voinea nu a intrat în amănunte despre pericolul cu pricina, exclus categoric pentru următorii ani de experţii Băncii Naţionale.

Amintim că preşedintele Traian Băsescu a avertizat în două intervenţii publice că va retrimite Parlamentului, de la promulgare, Legea Bugetului de stat pentru 2014, dacă va fi menţinută noua acciză de 7 eurocenţi pe litrul de combustibil – care va fi, de fapt, de 12 eurocenţi, cu TVA şi cu calcularea la cursul leu/euro din octombrie 2012.

”Sunt bani furaţi de la toţi românii şi aruncaţi pe campania electorală pentru europarlamentare şi prezidenţiale. Pe baroni şi baroneţi îi intereseză mai puţin banii europeni, ei vor bani de la buget. Nu ai dreptul să conduci o ţară şi să pui biruri ca să satisfaci pretenţiile baronilor locali”, a spus Băsescu, avertizând că va ataca Bugetul de stat şi la Curtea Constituţională, dacă va fi cazul.

Ponta: Prețul benzinei nu va crește, avem un context economic favorabil

Premierul Victor Ponta nu vrea în ruptul capului să renunţe la noua acciză şi dă asigurări că prețul benzinei nu va crește și că nu va exista niciun impact asupra cetățeanului care pune benzină la pompă.

“Nu va crește benzina, pentru că avem un context economic favorabil pe bursele mondiale, prețul combustibilului va scădea în mod semnificativ. Cred că impactul pentru cetățeanul care merge și pune benzină la pompă nu va exista. În plus, avem alte posibilități fiscale pe care le-am discutat cu domnul ministru Chițoiu și pe care le vom discuta cu companiile producătoare, că nu sunt multe în România, astfel încât să putem să atenuăm orice fel de impact ale acestei noi taxe”, a afirmat primul ministru, la Antena 3.

Victor Ponta l-a acuzat pe Traian Băsescu de ipocrizie: “Dacă omul care ne-a crescut TVA-ul peste noapte, care ne-a tăiat pensiile (afirmaţie neadevărată, deoarece un proiect de tăiere a 15% din pensii a fost respins de CCR în 2010, lucru ce a dus la majorarea TVA de la 19 la 24%) și salariile, care își cumpără cu un milion de euro niște terenuri, vine deodată și plânge pe umerii românilor, mi se pare o ipocrizie uriașă”, a spus Ponta.

Despre majorarea cu 1,2 miliarde de lei a bugetului Ministerului Dezvoltării, de unde Băsescu reclamă că banii se vor duce la „baroni şi baronaşi” şi cere să fie luaţi pentru a substitui acciza, Ponta are o singură replică: “Pe anii 2010 și 2011 bugetul Ministerului Dezvoltării a fost mult mai mare decât bugetul pe 2014. N-am auzit ca președintele să fi trimis înapoi bugetul să spună: nu, doamna Udrea are prea mulți bani pentru primari. Acum, dacă nu mai e doamna Udrea, spune: nu, nu mai dați bani pentru primari”.

Bugetul pe 2014, numai cu ok-ul lui Băsescu

Vineri seară, comisiile de Buget-Finanţe au adoptat, cu 23 de voturi “pentru”, două voturi “împotrivă” şi două abţineri, proiectul Legii bugetului de stat pe 2014, cu amendamente. Actul normativ va intra în 3 decembrie în dezbaterea plenului reunit al Parlamentului şi va fi votat în aceiaşi zi, urmând să fie trimis spre promulgare preşedintelui Traian Băsescu, care are la dispoziţie 10 zile să dea sau nu ok-ul.

Şeful statului are posibilitatea să retrimită Parlamentului legea, spre revizuire, însă numai o singură dată. Apoi, singura cale de atac ce îi rămâne este Constituţia, astfel că dacă va găsi ceva neconstituţional în Legea bugetului va sesiza Curtea Consituţională.

Vom vedea cât vor dura toate aceste proceduri, dacă şeful statului se va ţine de cuvânt să nu accepte acciza pe combustibil.

Magda SEVERIN  

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.