Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) şi o echipă de experţi ai Băncii Mondiale au analizat, în cadrul unui workshop desfăşurat în 31 octombrie, prima variantă a strategiei pe termen lung a Autorităţii Metropolitane de Transport Bucureşti (AMTB). Cele mai importante concluzii conturate în timpul discuţiilor vor fi incluse în strategie, informează MTI. Acestea se referă la „necesitatea de a reconsidera baza legală a AMTB, pentru a asigura o mai mare implicare a autorităţilor locale în conducerea sa”. Adică de a modifica legea de înfiinţare a AMTB (Legea nr. 8/2012) şi de a conferi o mai mare putere autorităţilor locale – nu se precizează dacă numai Consiliului General al Bucureştilor sau şi Consiliului Judeţean Ilfov. Cert este că premierul Victor Ponta şi primarul general Sorin Oprescu au anunţat transferarea AMTB de la Ministerul Transporturilor la Primăria Capitalei, odată cu trecerea Metrorex la municipalitate, chiar dacă, până la urmă, nu a fost adoptat un act normativ în acest sens.
În al doilea rând, a fost evidenţiată “nevoia de a asigura o bază mai solidă de resurse financiare şi umane pentru AMTB” şi, „nu în ultimul rând, concluziile workshop-ului subliniază necesitatea de a acorda o mai mare atenţie propunerilor privind contractarea serviciilor de transport public, pentru a răspune mai bine nevoilor călătorilor”, se arată în comunicatul MTI remis redacţiei.
Scopul workshop-ului a fost de a reuni toate părţile interesate pentru a examina componentele strategiei şi pentru a identifica aspectele esenţiale ale acesteia, argumentează reprezentanţi ministerului.
La eveniment au participat repezentanţi ai MTI, ai Consiliului General al Municipiului Bucureşti (CGMB), ai Consiliului Judeţean Ilfov, dar şi ai principalilor furnizori de servicii de transport, precum RATB şi Metrorex.
“Această activitate este o componentă a proiectului privind asistenţa acordată de Banca Mondială pentru sprijinirea ministerului, în vederea îmbunătăţirii planificării strategice şi a guvernanţei în sectorul transporturilor”, se precizează în comunicatul MTI.
În cadrul discuţiilor au fost analizate componentele strategiei, printre care şi propunerea de îmbunătăţire a experienţei călătorilor prin intermediul a două măsuri:
- interconectarea mai bună a serviciilor de transport public
- sistemul integrat de tarifare pentru Zona Metropolitană Bucureşti.
Totodată, au fost discutate măsurile concrete care pot duce la coordonarea traseelor şi orarelor de călătorie pentru serviciile de transport cu metroul, autobuze, microbuze, troleibuze, tramvaie, pentru a veni astfel în întâmpinarea nevoilor călătorilor.
Pe parcursul workshop-ului au fost examinate şi optiunile autorităţilor centrale şi locale referitoare la modalităţile de contractare a operatorilor de transport, în conformitate cu reglementările europene, se mai arată în document.
Autoritatea Metropolitană de Transport Bucureşti a fost creată ca instituşie publică cu personalitate juridică aflată în subordinea MTI, prin OG nr.21/2011, aprobată prin Legea nr. 8/06.01.2012.
Autoritatea este desemnată să asigure politica privind planificarea strategică, monitorizarea şi avizarea activităţilor privind autorizarea, organizarea şi controlul funcţionării serviciilor de transport public de călători în Zona Metropolitană Bucureşti pentru transport cu metroul, autobuze, microbuze, tramvaie, troleibuze, trenuri regionale şi transport naval.
Asistenţă tehnică de la Banca Mondială
Ministerul Transporturilor şi Banca Mondială au încheiat în 19 martie 2012 un contract privind acordarea de asistenţă tehnică pentru consolidarea capacităţii de planificare strategică şi a guvernanţei în sectorul transporturilor.
Astfel, BM oferă ministerului asistenţă în patru domenii:
- planificarea strategică şi asigurarea supravegherii şi a managementului societăţilor cu capital majoritar de stat
- finanţarea infrastructurii rutiere şi feroviare
- evaluarea costurilor privind proiectele de construcţii în domeniul infrastructurii de transport
- coordonarea transportului public în Zona Metropolitană Bucureşti.
Proiectul este finanţat de Fondul Social European, prin Programului Operaţional “Dezvoltarea Capacităţii Administrative, 2007-2013” (PODCA) şi cofinanţat de la bugetul de stat, prin bugetul MTI.
Magda SEVERIN
Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU