Taxa auto se modifică, fără să depăşească preţul maşinii

Premierul Victor Ponta a anunţat, vineri, că taxa de primă înmatriculare auto va fi înlocuită anul viitor cu una de mediu, calculată în funcţie de nivelul de poluare, dar promite că nu va fi mai mare decât preţul autoturismului. Înainte de alegeri, toate guvernele au promis să nu-i jupoaie pe posesorii de autovehicule, dar au sfârşit prin a înnebuni populaţia.

Povestea taxei

Astfel, Guvernul Tăriceanu a introdus taxa auto, numită “de înmatriculare”, în Codul Fiscal în iulie 2006, cu aplicare din 2007, fiind calculată în funcţie de datele tehnice ale fiecărei maşini în parte, pe baza capacităţii cilindrice şi emisiilor de dioxid de carbon.

Taxa a fost impusă în ciuda faptului că statele care au introdus astfel de taxe au fost criticate aspru de Comisia Europeană (CE). 

Încă din ianuarie 2007, imediat după integrare, Comisia Europeană a decis să înceapă o anchetă privind legalitatea introducerii acestei dări către stat şi a atenţionat Guvernul că ar putea deschide procedura pentru încălcarea Tratatului UE dacă legislaţia românească nu va fi modificată. Normele UE interzic statelor membre să introducă taxe prin care să discrimeze, direct sau indirect, produse din alte ţări membre, în competiţia de pe piaţă cu produsele similare autohtone.

Avertizarea CE, ignorată de Tăriceanu

CE atrăgea atenţia că formula aplicată în calcularea taxei dezavantajează autoturismele second-hand provenind din Uniunea Europeană, creând o poziţie de piaţă net favorabilă maşinilor autohtone, şi că impozitarea discriminatorie nu poate fi justificată de considerente ecologice.

Comisia Europeană a decis însă să acorde Guvernului de la Bucureşti “un răgaz” până în luna martie, având în vedere că România de-abia devenise membru al UE.

Nu acelaşi lucru s-a întâmplat cu Uniunea Naţională a Transportatorilor, care a scos camioanele în faţa Ministerului Finanţelor, reclamând că taxa va influenţea negativ activitatea transportatorilor.

Tăriceanu a decis să reducă cuantumul taxei auto în luna aprilie 2007, la doar 4 luni de la introducere. Noua formulă de calcul prevedea niveluri de până la 3 ori mai mici pentru unele maşini vechi, dar mai mari la cele noi, şi urma să intre în vigoare la 1 ianuarie 2008, ulterior fiind amânată cu 6 luni. Până atunci însă, românii erau “arşi” cu vechea taxă.

Infringement în două trepte

Comisia Europeană a trecut la a doua etapă a procedurii de infringement împotriva României, iar românii au început să dea în judecată statul şi să şi câştige.

Văzând că nu-i de glumă, Guvernul Tăriceanu a schimbat denumirea taxei “de primă înmatriculare” în aceea de “taxă de poluare”, scăzând de 10 ori cuantumul la maşinile Euro 1 vechi de 14-15 ani şi majorându-l de 2-3 ori  la maşinile noi Euro 4.

PDL a criticat taxa, dar odată ajuns la putere, Guvernul Boc – cu largul concurs al ministrului UDMR al Mediului, Laszlo Borbely -, nu numai că nu a eliminat-o, aşa cum promisese, dar a şi majorat-o în 2011, cu 45-50%, în medie, dar şi cu o creştere dublă şi triplă pentru vehicule poluante.

Procese împotriva statului, câştigate din prima

Un român a dat statul în judecată şi a cîştigat la Curtea Europeană de Justiţie, astfel că Guvernul a fost nevoit să reducă cu până la 25% cuantumul taxei, începând de anul acesta. În acelaşi timp, începând cu luna ianuarie 2012, a fost impusă şi o taxă de primă vânzare a maşinilor înmatriculate înainte de 2007.

În urma celebrelor proteste din Piaţa Universităţii, Guvernul Boc a cedat presiunilor mulţimii şi a suspendat această taxă de primă vânzare până la începutul anului viitor, urmând ca persoanele care apucaseră să o plătească să-şi primească banii înapoi. La începutul lui octombrie, Parlamentul a bătut în cuie suspendarea taxei până în 2013.

Noua guvernare vine acum cu propria taxă. În vară, ministrul Mediului, Rovana Plumb, a declarat că taxa de primă înmatriculare auto este în analiză pe baza normelor europene, dar mesajul său către grupul tehnic a fost că trebuie să se ţină cont că în România sunt 6 milioane de oameni în pragul sărăciei şi că trebuie să fie sprijiniţi.

80.600 de dosare

Premierul Ponta a declarat şi el că Guvernul va trebui să adopte un act normativ prin care să fie restituită taxa auto încasată ilegal, eliberând astfel instanţele de procesele intentate statului pentru rambursarea banilor. El a avansat şi o sumă totală de 400 milioane euro, reprezentând taxa percepută ilegal de fostul Executiv, pe care Guvernul actual este obligat să o restituie proprietarilor de autovehicule.

Pe rolul instanţelor judecătoreşti sunt înregistrate aproximativ 80.600 dosare deschise în 2011-2012 pentru restituirea taxei de poluare auto.

Guvernul Ponta are două variante: fie să adopte aşa-numita taxă de mediu până la alegerile din 9 decembrie – caz în care cuantumul acesteia va fi pe placul alegătorilor şi USL va puncta electoral -, fie va amâna adoptarea actului normativ până în ianuarie, şi atunci este clar că taxa va însemna o nouă jupuială a contribuabilului.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU

1 COMENTARIU

  1. conteaza ca nu mai aveti proprietatea maiisni, taxa se poate restitui doar celui care a platit-o, cu conditia sa mai aveti copii dupa acte. Inca nu a fost publicata in Monitorul Oficial legea la care va referiti. Insa, daca taxa a fost platita dupa 1 iulie 2008 si a fost superioara celei rezultate din aplicarea legii de care faceti vorbire puteti cere restituirea diferentei de bani.Daca ati platit taxa in iunie 2008, atunci faceti o cerere la Administratia Finantelor Publice unde ati platit-o si veti primi o parte din taxa, iar restul se poate recupera in instanta. Acte necesare: copii dupa decizia de calcul a taxei, chitanta, documentele de provenienta comunitara a maiisni, traduceri, contract de vanzare cumparare, eventual(in cazul in care nu ati cumparat-o dv. din UE), certificat de inmatriculare, carte identitate masina.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.