Guvernul a aprobat, marţi, prin ordonanţă de urgenţă, Timbrul de mediu ce va fi perceput pentru autovehicule, în locul taxei auto. Taxă va fi mai mare cu 10-15% pentru Euro 3 şi Euro 4, dar va scădea semnificativ pentru Euro 1, Euro 2 şi non-euro, pe principiul că oricum sunt spre sfârşitul perioadei de funcţionare. O noutate este că Timbrul de mediu se va calcula diferit pentru maşinile pe motorină şi benzină. “Va fi o diferenţă de 1,75 între motorină şi benzină pentru normele de poluare Euro 3 şi Euro 4”, a precizat ministrul Rovana Plumb, fără a reuşi să-i facă pe jurnalişti să înţeleagă cum va fi calculat acel acel coeficient de 1,75. Totodată, timbrul va fi plătit diferit “şi de la maşină la maşină” în funcţie de tipul de carburant. Ministrul Mediului a precizat că noul sistem de taxare va fi introdus la 15 martie, până atunci Guvernul urmând să definitiveze şi normele de aplicare.
Rovana Plumb a afirmat că, în urma propunerilor şi a dezbaterii publice desfăşurate, s-a stabilit un cuantum diferit la maşinile pe benzină faţă de cele pe motorină, justificând că “emisiile poluante din pulberi sunt mult mai mari pentru autovehiculele care folosesc motorina faţă de cele care folosesc benzină”.
Ministrul a dat câteva exemple:
–O Dacia Logan pe benzină, Euro 5, cu o capacitate cilindrică de 1149 şi emisii de 234 de grame CO2, se va plăti un timbru de mediu de 109 euro.
–O Dacia Logan diesel, Euro 5, cu o capacitate cilindrică mai mare, emisii mai puţine, are timbrul de mediu de 50 de euro.
–Un VW Golf, an de fabricaţie 2002, diesel, Euro 3, taxa actuală este de 1.683 de euro şi va avea un timbru de mediu de 1.268 de euro.
“La norma de poluare Euro 5, valorile taxei sunt egale, deoarece emisiile de pulberi sunt egale atât pentru benzină, cât şi pentru motorină”, a completat ea.
Plumb a precizat că în actuala formulă de calcul nu mai este esenţială capacitatea cilindrică, întrucât aceasta este, oricum, inclusă în impozitul anual pe care îl plătesc posesorii de autoturisme.
“Timbrul de mediu se aplică pentru autovehiculele din categoria M1, M2, M3 cu precizarea că pentru categoria de autoturisme cu normă de poluare Euro 5, Euro 4 şi Euro 3 formula de calcul ia în proporţie de sută la sută emisia de CO2, iar pentru autoturismele cuprinse în normele de poluare non-euro, Euro 1 şi Euro 2 se aplică actuala formulă prevăzută prin Legea 9/2012”, a explicat ministrul Mediului.
Taxe mai mici pentru Euro 1, Euro 2 şi non-euro
Conform noii formule de calcul, suma de plată va scădea cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 şi cu 90% pentru non-euro, care au tehnologii mai învechite, pe principiul că aceste maşini au o durată scurtă de funcţionare şi, deci, vor polua pentru un interval mai mic.
“Pentru maşinile cu tehnologii mai slabe, non-Euro, Euro 1 şi Euro 2, adică acele maşini care se apropie de sfârşitul perioadei duratei de viaţă, timbrul de mediu va scădea faţă de nivelul cuantumului actual, luându-se drept cotă de depreciere vechimea maşinii la fiecare dintre autoturismele cuprinse în această normă de poluare”, a argumentat Plumb.
Taxe mai mari cu 10-15% pentru Euro 3 şi Euro 4
“Noul timbru de mediu măreşte cotele pentru tehnologiile Euro 4 şi Euro 3”, a mai spus Rovana Plumb, dând în procente 10-15% majorarea.
Timbrul va fi plătit o singură dată, la prima înmatriculare pe piaţa din România sau la prima transcriere, dar nu şi în cazul tranzacţiilor civile (moştenire sau partaj).
Vor achita noua taxă toate instituţiile publice, cu excepţia Salvării, Pompierilor, Corpului Diplomatic, dar şi persoanelor cu handicap. Pe de altă parte, nu vor mai plăti Timbrul de mediu cei care au achitat acest tip de taxă în anumite forme.
Ecotichet de 12.000 de lei, acordat la achiziţionarea autoturismului electric
Taxa va rămâne la aceleaşi cote pentru maşini Euro 5, în timp ce pentru Euro 6, maşini hibride şi electrice, nu va fi plătit nimic. Mai mult, persoanele care vor cumpăra, începând cu 15 martie 2013, un autoturism electric, vor primi, la momentul achiziţionării, un “ecotichet” în valoare de 12.000 lei.
Modul de acordare a acestui tichet urmează să fie stabilit prin normele metodologice de aplicare a ordonanţei de urgenţă, dar se va avea în vedere ca suma respectivă să nu fie acordată producătorului pentru a nu se considera ajutor de stat, conform legislaţiei comunitare.
Persoanele care au dat statul român în judecată pentru restituirea taxei încasate ilegal şi cărora li s-a restituit contravaloarea taxei, precum şi cei care au înmatriculat autoturismele fără achitarea taxei, vor plăti noul timbru la prima vânzare a maşinii. Pentru maşinile revândute în afara României, statul va returna o taxă reziduală, calculată în funcţie de perioada de utilizare.
70% din taxa colectată se va returna celor care au plătit mai mult după 2008
Cei care, de la 1 iulie 2008, au plătit o taxă mai mare decât cea rezultată din aplicarea legii în vigoare pot solicita restituirea sumelor reprezentând diferenţa de taxă plătită.
Potrivit ministrului Rovana Plumb, există aproximativ 300.000 de decizii definitive ale instanţei pronunţate în favoarea cetăţenilor care au solicitat restituirea taxei de poluare. Aceasta înseamnă că, din bugetul Fondului pentru Mediu constituit din veniturile prin colectarea taxelor, cea mai mare parte, 70% cel puţin, se duce către restituirea către cetăţeni a fostei taxe auto.
“Pentru luna ianuarie, am avut încasări din înmatricularea maşinilor la nivelul Administraţiei Fondului pentru Mediu de 14 milioane de lei şi am avut de restituit către cetăţeni 19 milioane de lei, fapt pentru care, împreună cu Ministerul de Finanţe şi Ministerul de Justiţie, trebuie să găsim acele soluţii prin care cetăţenii să îşi poată primi sumele declarate ca fiind luate în mod ilegal prin sistemul de justiţie”, a afirmat Rovana Plumb luni, la Ploieşti.
Magda SEVERIN
Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU