După mai bine de 3 săptămâni de calcule şi încercări de formule, Guvernul a dat gata proiectul Ordonanţei de modificare și completare a Legii nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule. Documentul este supus dezbaterii publice, timp de 7 zile, pe site-ul Ministerului Mediului. Noua taxă auto se va numi “Timbru de mediu” şi va avea o formulă de calcul diferită, care va duce la o creştere în medie de circa 10% a sumei de plată pentru maşinile Euro 4 şi Euro 3 şi o scădere cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 şi cu 90% pentru non-euro, potrivit ministrului Rovana Plumb. Taxa va rămâne la aceleaşi cote pentru maşini Euro 5, în timp ce pentru Euro 6, maşini hibride şi electrice, nu va fi percepută.
Timbrul de mediu va fi calculat în principal în funcţie de emisia de CO2, luat în calcul în întregime pentru timbru faţă de 30% în legea în vigoare, înscrisa în cartea de identitate a maşinii sau documentele de omologare.
Timbrul va fi plătit o singură dată, la prima înmatriculare pe piaţa din România sau la prima transcriere.
În cazul proprietarilor de maşini care au dat statul în judecată pentru restituirea taxei încasate ilegal, dacă acestora li s-a restituit contravaloarea taxei, precum şi a celor care au înmatriculat autoturismele fără achitarea taxei, noul timbru va fi plătit la prima vânzare a maşinii.
Argumentele Guvernului pentru aceste modificări sunt: actuala formulă are valori disproporţionat de mari pentru anumite zone de poluare, care nu ţin cont de puterea de cumpărare a românilor, şi conţine în calculul său, în afară de emisia de CO2, şi capacitatea cilindrică (criteriu deja taxat la impozitul pe maşină, plătit la primărie); formula este discriminatorie şi atrage ameninţări cu infringementul din partea UE.
Pentru maşinile înmatriculate înainte de anul 2007 nu se va plăti timbru de mediu decât în cazul în care are loc o tranzacţie de vânzare-cumpărare, iar taxa va fi achitată de către cel care cumpără autovehiculul a declarat miercuri, într-o întâlnire informală, ministrul mediului şi schimbărilor climatice, Rovana Plumb.
Pentru maşinile scoase din România şi înmatriculate în alte ţări, se restituie o parte din taxa plătită, ca parte reziduală a acesteia (calculată în funcţie de perioada de utilizare).
Timbrul de mediu va fi aplicat numai maşinilor tip M1 (destinate transportului de persoane care au, în afara scaunului conducătorului, cel mult 8 locuri pe scaune). Camioanele, autocarele şi microbuze vor fi “arse” în continuare cu actuala taxă auto.
Exemple de timbru
Pentru o maşină Dacia Super Nova din 2001, cu o capacitate cilindrică de 1.457 cmc şi norma de poluare 2, se vor plăti 684 de euro, în loc de 1.593 euro (diminuare cu 60%).
Pentru o Dacia non-euro din 1990, capacitate cilindrică de 1.397 cmc, Timbrul de mediu prevede micşorarea cu 90% a sumei plătite, de la 3.321, în prezent, la 363 de euro.
Pentru un Volkswagen Golf 1390 cmc Euro 4, fabricată în intervalul 2001-2003, taxa va creşte însă de la 147 euro la 264 euro.
Taxa creşte cam pentru toate maşinile second-hand înmatriculate în 2012
* VW Golf 4 1390 cmc, 161 CO2, Euro 4 din 2002-de la 189 euro la 339 euro;
* Ford Focus 1560 cmc, 127 CO2, Euro 4 din 2004/2005/2006 -de la 293 euro la 336 euro;
* VW Golf 4 1390 cmc, 161 CO2, Euro 4 din 2003, de la 238 euro la 452 euro;
* Ford Focus 1560 cmc, 127 CO2, Euro 4 din 2005 -de la 338 euro la 388 euro;
* Opel Astra 1598 cmc, 171 CO2, Euro 4 din 2001/2002/2003 -de la 222 euro la 354 euro;
* Ford Focus 1560 cmc, 127 CO2, Euro 4 din 2006 -de la 383 euro la 440 euro;
* Opel Astra 1598 cmc, 171 CO2, Euro 4 din 2002- de la 285 euro la 455 euro;
* VW Polo 1390 cmc, 154 CO2, Euro 4 din 2004 – de la 272 euro la 414 euro;
* Opel Astra 1598 cmc, 171 CO2, Euro 4 din 2003 – de la 359 euro la 573 euro;
* VW Polo 1390 cmc, 154 CO2, Euro 3 din 2004 -de la 905 euro la 1.243 euro.
Pentru VW Passat 1896 cmc, 154 CO2, Euro 4 din 2008, taxa va scădea însă, de la 1.132 euro la 878 euro.
Pentru maşinile tip Euro 3, Euro 2 şi non-euro, taxa scade astfel:
* de la 1.830 euro la 1.657 euro la maşini precum VW Passat 1896 cmc, 154 CO2, Euro 3 din 2004
* de la 1.593 euro la 684 euro pentru Dacia Super Nova 1475 cmc, Euro 2 din 2001
* de la 3.321 euro la 363 euro pentru Dacia 1397 cmc, non-euro din 1990.
Reduceri pentru maşinile Euro 5 fabricate în 2012
Pentru un VW Golf 6 1598 cmc, 107 CO2 – de la 163 euro la 55 euro. Pentru un Ford Focus 1598 cmc, 109 CO2 – taxa scade de la 163 euro la 56 euro, iar pentru un Ford Fiesta 1250cmc, 129 CO2 – de la 133 euro la 105 euro.
Pentru Skoda Octavia 1598 cmc, emisie 119 CO2 – taxa scade de la 163 euro la 85 euro, iar pentru un Renault Clio 1390 cmc, 127 CO2 – de la 145 euro la 103 euro.
Pentru Dacia Logan 1149 cmc, dar cu emisie 135 CO2, taxa vacreşte de la 73 euro la 107 euro.
Nivelul Timbrului de mediu in funcție de emisia de dioxid de carbon
NORMA DE POLUARE EURO 5
Capacitatea cilindrica | |||||||
Emisia de dioxid de carbon euro/1 gram CO2/km |
<1.000 |
1.001 – 1.200 |
1.201- 1.400 |
1.401 – 1.600 |
1.601 – 2.000 |
2.001 – 3.000 |
=>3.001 |
< 110 |
0,30 |
0,36 |
0,45 |
0,51 |
0,6 |
0,81 |
0,99 |
111 – 120 |
0,42 |
0,504 |
0,63 |
0,714 |
0,84 |
1,134 |
1,386 |
121 – 130 |
0,54 |
0,648 |
0,81 |
0,918 |
1,08 |
1,458 |
1,782 |
131 – 140 |
0,66 |
0,792 |
0,99 |
1,122 |
1,32 |
1,782 |
2,178 |
141 – 150 |
0,78 |
0,936 |
1,17 |
1,326 |
1,56 |
2,106 |
2,574 |
151 – 165 |
0,96 |
1,152 |
1,44 |
1,632 |
1,92 |
2,592 |
3,168 |
166 – 180 |
1,26 |
1,512 |
1,89 |
2,142 |
2,52 |
3,402 |
4,158 |
181 – 195 |
1,44 |
1,728 |
2,16 |
2,448 |
2,88 |
3,888 |
4,752 |
196 – 210 |
1,62 |
1,944 |
2,43 |
2,754 |
3,24 |
4,374 |
5,346 |
> 210 |
2,04 |
2,448 |
3,06 |
3,468 |
4,08 |
5,508 |
6,732 |
NORMA DE POLUARE EURO 4
Capacitatea cilindrica | |||||||
Emisia de dioxid de carbon euro/1 gram CO2/km |
<1.000 |
1.001 – 1.200 |
1.201- 1.400 |
1.401 – 1.600 |
1.601 – 2.000 |
2.001 – 3.000 |
=>3.001 |
< 110 |
2,4 |
2,88 |
3,6 |
4,08 |
4,8 |
6,48 |
7,92 |
111 – 125 |
3 |
3,6 |
4,5 |
5,1 |
6 |
8,1 |
9,9 |
126 – 140 |
4 |
4,8 |
6 |
6,8 |
8 |
10,8 |
13,2 |
141 – 155 |
4,6 |
5,52 |
6,9 |
7,82 |
9,2 |
12,42 |
15,18 |
155 – 170 |
5,2 |
6,24 |
7,8 |
8,84 |
10,4 |
14,04 |
17,16 |
171 – 185 |
5,8 |
6,96 |
8,7 |
9,86 |
11,6 |
15,66 |
19,14 |
186 – 200 |
6,5 |
7,8 |
9,75 |
11,05 |
13 |
17,55 |
21,45 |
201 – 215 |
7,5 |
9 |
11,25 |
12,75 |
15 |
20,25 |
24,75 |
> 216 |
8,1 |
9,72 |
12,15 |
13,77 |
16,2 |
21,87 |
26,73 |
NORMA DE POLUARE EURO 3
Capacitatea cilindrica | |||||||
Emisia de dioxid de carbon euro/1 gram CO2/km |
<1.000 |
1.001 – 1.200 |
1.201- 1.400 |
1.401 – 1.600 |
1.601 – 2.000 |
2.001 – 3.000 |
=>3.001 |
< 110 |
7,2 |
8,64 |
10,8 |
12,24 |
14,4 |
19,44 |
23,76 |
111 – 125 |
9 |
10,8 |
13,5 |
15,3 |
18 |
24,3 |
29,7 |
126 – 140 |
12 |
14,4 |
18 |
20,4 |
24 |
32,4 |
39,6 |
141 – 155 |
13,8 |
16,56 |
20,7 |
23,46 |
27,6 |
37,26 |
45,54 |
155 – 170 |
15,6 |
18,72 |
23,4 |
26,52 |
31,2 |
42,12 |
51,48 |
171 – 185 |
23,2 |
27,84 |
34,8 |
39,44 |
46,4 |
62,64 |
76,56 |
186 – 200 |
19,5 |
23,4 |
29,25 |
33,15 |
39 |
52,65 |
64,35 |
201 – 215 |
22,5 |
27 |
33,75 |
38,25 |
45 |
60,75 |
74,25 |
> 216 |
24,3 |
29,16 |
36,45 |
41,31 |
48,6 |
65,61 |
80,19 |
Cota de reducere a Timbrului de mediu
Vechimea autovehiculului |
Cota de reducere % |
nou |
0 |
</= 1 luna |
3 |
> 1 luna – 3 luni inclusiv |
5 |
> 3 luni – 6 luni inclusiv |
8 |
> 6 luni – 9 luni inclusiv |
10 |
> 9 luni – 1 an inclusiv |
13 |
> 1 an – 2 ani inclusiv |
21 |
> 2 ani – 3 ani inclusiv |
28 |
> 3 ani – 4 ani inclusiv |
33 |
> 4 ani – 5 ani inclusiv |
38 |
> 5 ani – 6 ani inclusiv |
43 |
> 6 ani – 7 ani inclusiv |
49 |
> 7 ani – 8 ani inclusiv |
55 |
> 8 ani – 9 ani inclusiv |
61 |
> 9 ani – 10 ani inclusiv |
66 |
> 10 ani – 11 ani inclusiv |
73 |
> 11 ani – 12 ani inclusiv |
79 |
> 12 ani – 13 ani inclusiv |
84 |
> 13 ani – 14 ani inclusiv |
89 |
> 14 ani – 15 ani inclusiv |
90 |
peste 15 ani |
90 |
Nivelul Timbrului de mediu pentru Norma de poluare Euro 2, Euro 1 si Non-Euro
Norma de poluare |
Capacitatea cilindrica – cmc – |
Nivelul Timbrului de mediu Euro/ 1 cmc |
E2 |
<= 1200 |
1,50 |
1201 – 1400 |
2,40 |
|
1401 – 1600 |
2,90 |
|
1601 – 2000 |
3,30 |
|
2001 – 3000 |
3,90 |
|
> 3000 |
4,40 |
|
E1 |
<= 1200 |
1,70 |
1201 – 1400 |
2,50 |
|
1401 – 1600 |
3,10 |
|
1601 – 2000 |
4,00 |
|
2001 – 3000 |
4,90 |
|
> 3000 |
5,10 |
|
E0 |
<= 1200 |
2,00 |
1201 – 1400 |
2,60 |
|
1401 – 1600 |
3,30 |
|
1601 – 2000 |
4,20 |
|
2001 – 3000 |
4,50 |
|
> 3000 |
5,20 |
Nivelul Timbrului de mediu pentru autovehiculele din categoriile N1, N2, N3, M2 şi M3
Norma de poluare1) |
Nivelul timbrului de mediu euro/1 cmc |
Euro 6/VI2) |
0 |
Euro 5/V |
0,05 |
Euro 4/IV |
0,25 |
Euro 3/III |
0,5 |
Euro 2/II |
2 |
Euro 1/I |
4 |
Non – Euro |
9 |
Magda SEVERIN
Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU