Noua taxă auto, prezentată de ministrul Rovana Plumb în şedinţa de miercuri a Guvernului, se va numi “timbru de mediu” şi va fi aplicată numai autovehiculelor de pasageri cu cel mult 8 locuri, iar valoarea sa va fi fixată luând în calcul doar emisia de dioxid de carbon integrală, nu doar 30% ca în prezent, şi fără a fi taxată capacitatea cilindrică. Cuantumul taxei pentru maşinile non-euro, Euro 1 şi Euro 2 va scădea comparativ cu valorile actuale. Plata timbrului de mediu va fi efectuată o singură dată pe toată durata de funcţionare a maşinii, indiferent de câte ori aceasta va fi vândută ulterior.
Potrivit proiectului – care nu a fost încă aprobat şi, mai mult, va fi lansat în dezbatere publică după negocieri cu organizaţiile de profil -, timbrul de mediu va fi aplicat numai maşinilor tip M1 (destinate transportului de persoane care au, în afara scaunului conducătorului, cel mult 8 locuri pe scaune), nu şi celorlalte tipuri de vehicule, precum TIR-uri, autocare sau microbuze, pentru aceste categorii rămân să plătească în conformitate cu prevederile Legii nr. 9/2012 care este în vigoare care va fi achitată în continuare actuala taxă auto.
“Timbrul de mediu o să intre în dezbatere publică după ce vom finaliza aceste consultări tehnice. Astăzi am prezentat în şedinţă de Guvern conceptul pe care mergem, acela de a institui acel timbru de mediu care să fie un instrument clar de reducere a poluării. Faţă de vechea taxă, noutatea constă în faptul că, în calculul său, se ia în întregime emisia de CO2 şi nu se mai taxează cilindreea. Actuala formulă de calcul are 30% emisia de CO2 şi taxează şi cilindree, iar cea nouă are în întregime emisia. Nu mă întrebaţi de nivele de taxă, pentru că acestea fac obiectul consultărilor tehnice cu asociaţiile de profil”, a explicat ministrul Mediului.
Plumb a precizat că “maşinile puţin poluante vor plăti mai puţin, maşinile mai poluante vor plăti mai mult, în următorul fel: Euro 6, hibridul şi electricele sunt scutite de plata acestui timbru de mediu”.
“O altă noutate este faptul că se va plăti o singură dată pe toată perioada de viaţă a maşinii şi urmează să se stabilească cine va plăti, dar teoretic trebuie să o plătească cel care cumpără, pentru că el va folosi acest autovehicul care poluează”, a conchis ministrul.
Magda SEVERIN
Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU