Printr-o adresă transmisă astăzi ministrului Ramona Mănescu, Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) cere „anularea cerinţei abuzive de echipare cu plăcuţe cu dimensiunile şi masele maxime autorizate ale vehiculului din legislaţia românească”, acuzând că „statul român jefuieşte transportatorii români, pe care îi discriminează din nou acasă, prin intermediul Ministerului Transporturilor”. UNTRR precizează că nu există plăcuţe în niciun alt stat membru al UE şi că până acum nu a fost controlat şi amendat vreun transportator român în UE pentru lipsa plăcuţei. Iar cum toate autovehiculele au, din fabricaţie, plăcuţe montate de producători, ceea ce vrea ministerul este jecmănirea încă o dată a transportatorilor.
UPDATE 30 decembrie 2013: În Monitorul Oficial a fost publicat Ordinul nr. 1.567 emis de ministrul Ramona Mănescu pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a OG 27/2011 privind transporturile rutiere. Precizări în acest sens apar şi pe site-ul UNTRR, la secţiunea “Ştiri de ultimă oră”.
Modificările referitoare la PLĂCUŢE sunt incluse în Articolul 134.1, astfel:
„Art. 134.1. – (1) În scopul facilitării controlului autovehiculelor, precum şi al remorcilor si semiremorcilor tractate de acestea utilizate la efectuarea transporturilor rutiere, întreprinderile de transport în cont propriu sau operatorii de transport rutier au obligaţia dotării acestora cu plăcuţe din care să rezulte dimensiunile şi masele maxime autorizate ale vehiculului, după cum urmează:
a) plăcuţa producătorului în care sunt menţionate masele maxime autorizate ale vehiculului;
b) plăcuţa în care sunt menţionate dimensiunile vehiculului.
(2). În cazul în care un vehicul este dotat cu plăcuţă/plăcuţe din care rezultă toate
informaţiile necesare privind masele şi dimensiunile acestuia, în conformitate cu anexa nr. 46, aplicată/aplicate de producător sau o autoritate competentă, se consideră că respectivul vehicul respectă obligaţia de la alin. (1).
(3). În cazul în care plăcuţele aplicate de producători sau autorităţi competente nu conţin valorile dimensiunilor vehiculului, în conformitate cu anexa nr. 46, Regia Autonomă ”Registrul Auto Român” aplică pe vehicul o plăcuţă cu valorile dimensiunilor, într-un loc accesibil în apropierea plăcuţei producătorului în care sunt menţionate masele maxime autorizate ale vehiculului.
(4). În cazul în care plăcuţele aplicate de producători sau autorităţi competente nu conţin toate valorile dimensiunilor şi maselor vehiculului, în conformitate cu anexa nr. 46, Regia Autonomă ”Registrul Auto Român” aplică pe vehicul o singură plăcuţă, care le va conţine în totalitate.
(5). Determinarea dimensiunilor ce urmează a fi înscrise pe plăcuţă se face prin măsurători efectuate de Regia Autonomă “Registrul Auto Român”. Măsurătorile se efectuează la reprezentanţele teritoriale ale Regiei Autonome “Registrul Auto Român”. Pentru vehiculele înmatriculate în România, măsurătorile se pot efectua şi la staţiile de inspecţie tehnică periodică autorizate pentru clasele respective de vehicule, cu ocazia efectuării inspecţiei tehnice periodice, prin deplasarea personalului Regiei Autonome “Registrul Auto Român” în următoarele condiţii: solicitările vor fi adresate reprezentanţelor Regiei Autonome “Registrul Auto Român” cu minim 24 de ore înainte şi se vor cuprinde un număr de cel puţin 3 vehicule.
Regia Autonomă “Registrul Auto Român” va programa deplasările în ordinea depunerii solicitărilor, iar tariful aplicat de RAR nu va depăşi contravaloarea măsurătorii efective.
(6). În cazul în care valorile maselor sau dimensiunilor vehiculului nu mai corespund cu cele indicate pe plăcuţă/plăcuţe, operatorii de transport rutier/întreprinderile de transport rutier în cont propriu au obligaţia de a solicita modificarea corespunzătoare a plăcuţei.
(7). Începând cu data de 01.01.2014, termenul limită de la care devine obligatorie dotarea cu plăcuţe se stabileşte individual pentru fiecare vehicul în parte şi este data până la care trebuie efectuată prima inspecţie tehnică periodică pentru menţinerea în circulaţie, în conformitate cu prevederile OMTCT nr. 2133/2005 pentru aprobarea Reglementărilor privind certificarea încadrării vehiculelor rutiere înmatriculate în normele tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi în categoria de folosinţă conform destinaţiei, prin inspecţia tehnică periodică – RNTR1″.
Daţi click pentru a vizualiza toate modificările aduse prin Ordinul 1.567/2013.
Magda SEVERIN
Redăm integral comunicatul UNTRR remis redacţiei:
“Trebuie ştiut că toate vehiculele au din fabricaţie plăcuţe montate de producători! Doar că pentru autorităţile din România sunt bune doar plăcuţele inventate în România, bazate pe măsurătorile RAR, fabricanţii nefiind credibili!
Trebuie ştiut faptul că ROMÂNIA ESTE ÎNCĂ STAT MEMBRU AL UNIUNII EUROPENE!
Trebuie ştiut faptul că ceea ce face MINISTERUL TRANSPORTURILOR este o invenţie Românească 110%:
– dedicată să umfle bugetul RAR (costul măsurării fiecărui vehicul este de cca 200 lei, iar costul unei plăcuţe 43 lei cu livrare prin curier 11 lei)! O afacere de peste 10.000.000 Euro pentru RAR!!!! Dacă vreţi plăcuţe de ce nu le trimiteţi direct prin curier? Dar nu vă interesează plăcuţele, acestea fiind doar un pretext pentru colectarea de bani la RAR!
– să umilească transportatorii români prin rechemarea vehiculelor la RAR
– în condiţiile în care 99% din vehiculele din România au omologare de tip EUROPEANĂ, astfel că toate datele tehnice, inclusiv mase şi dimensiuni sunt extrem de clar evidenţiate, şi nu au nevoie de absolut nicio aprobare sau verificare de la RAR pentru a circula în România ca stat membru UE!
– în condiţiile în care 100% din vehiculele din România au fost prezentate la RAR înainte de prima înmatriculare în România!
– în condiţiile în care au fost identificate şi în condiţiile în care le-a fost eliberată Cartea de Identitate a Vehiculului!
– în condiţiile în care această rechemare generează costuri uriaşe, deoarece sunt multe vehicule care lucrează contracte de durată pe teritoriul UE şi aducerea în România se face anual.
– care arată că România fie nu a respectat directiva de la intrarea în UE până în prezent, fie nu o respectă de acum înainte
Ministerul Transporturilor, CAMPION LA AMBIGUITĂŢI:
• lipsa plăcuţelor conform H.G. 69/2012 se sancționează cu amendă de la 8.000 lei la 12.000 lei, nefiind suficient de clar dacă pentru un tractor cu semiremorcă se aplică de 2 ori;
• Regulamentul 1071/2009 stipulează „crearea unei pieţe interne a transportului rutier, caracterizată prin condiţii loiale de concurenţă”, cunoscându-se faptul că nu există astfel de plăcuțe în nici un stat membru UE, controlul vehiculelor înmatriculate în alte state este imprecis, având în vedere că HG 69/2012 trebuie să se aplice nediscriminatoriu tuturor transportatorilor indiferent de naționalitate. În consecință, transportatorii români sunt, din nou, discriminaţi acasă faţă de transportatorii străini care efectuează operaţiuni pe teritoriul României;
• Comisia Europeană menţionează în răspunsul către IRU (Uniunea Internaţională a Transporturilor) la solicitarea UNTRR, că nici un stat membru nu are dreptul de a impune două modalităţi de îndeplinire a cerinţelor unei directive în acelaşi timp! Modificarea modului de îndeplinire a cerinţelor unei directive, implică în mod obligatoriu ANULAREA modului precedent în care aceste cerinţe erau îndeplinite! INTRODUCEREA PLĂCUŢELOR IMPLICĂ RENUNŢAREA LA CIV – CARTEA DE IDENTITATE A VEHICULULUI!
• Introducerea plăcuțelor nu elimină controlul, această obligaţie suplimentară pentru transportatorii rutieri este justificată de autorităţile române ca fiind un proces în scopul facilitării controlului vehiculelor în trafic – când, de fapt, soluţia reală ar fi o mai bună şcolarizare a inspectorilor care efectuează controlul!
UNTRR a solicitat Ministerului Transporturilor să precizeze ce a menţionat România la modul de îndeplinire a cerinţelor directive 96/53 dar NU AM PRIMIT NICI UN RĂSPUNS la întrebarea DE 6 LUNI DE ZILE! Am primit doar generalităţi şi promisiuni că se vor revedea procedurile, amenzile, etc NIMIC ! NIMIC ! Nimic aplicat!
DACĂ NIMENI NU ŞTIE NIMIC ÎN MINISTERUL TRANSPORTURILOR, DE CE APLICAŢI DUPĂ URECHE CERINŢE ABERANTE?
AVÂND ÎN VEDERE ABORDAREA TOTAL OPUSĂ SPIRITULUI ŞI DOCTRINELOR LIBERALE, DE CE NU CEREŢI BANI DIRECT DE LA TRANSPORTATORI FĂRĂ SĂ ÎÎ MAI DERANJAŢI?
În acest context, apelăm la oricine mai are un dram de normalitate şi autoritate în România şi vă rugăm să realizaţi demersurile necesare în vederea anulării cerinţei de echipare cu plăcuţe cu dimensiunile şi masele maxime autorizate ale vehiculului din legislaţia românească și solicităm menținerea documentului unic așa cum a fost inclus în legislația din 2007, anul în care România a devenit țară membră”.
Buna ziua si La multi ani tuturor!!!
In legatura cu afacerea asta a “placutelor” poate sa ne zica cineva in ce stare ne aflam? Cei de la ISCTR au inceput sa verifice existenta acestora.
Este valabil, ca acestea trebuiesc montate pana cel tarziu 10 zile dupa expirarea ITP-ului?
Va multumim…
Am actualizat ştirea, cu precizarea că în 30 decembrie 2013 a fost publicat în Monitorul Oficial Ordinul nr. 1.567 emis de ministrul Ramona Mănescu pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a OG 27/2011 privind transporturile rutiere.
Acesta cuprinde, la Art. 134.1 şi modificările referitoare la plăcuţe. Puteţi vizualiza în text tot documentul dar, pe scurt, articolul prevede că, începând cu data de 1 ianuarie 2014, termenul-limită de la care devine obligatorie dotarea cu plăcuţe se stabileşte individual, pentru fiecare vehicul în parte, şi este a zecea zi calendaristică după data până la care trebuie efectuată prima inspecţie tehnică periodică.