Considerat a fi cel mai mare proiect european de infrastructură portuară din ultimii zece ani, noul Port Calais a fost inaugurat, pe data de 9 septembrie.
Extensia și modernizarea Portului Calais au reprezentat o investiție de aproximativ 863 de milioane de euro. Un pachet de finanțare inovativ a combinat fonduri publice și private provenind de la organisme din Regiunea Hauts-de-France, Europa, Camera de Comerț și Industrie Hauts-de-France, Caisse des Depots și Meridiam.
Predat pe data de 5 mai, Portul Calais a fost inaugurat oficial pe 9 septembrie și urmează să înceapă operarea în luna octombrie. Localizat în inima uneia dintre cele mai aglomerate rute maritime din lume din punctul de vedere al transportului de marfă și de pasageri, noul Port Calais a fost proiectat în 2002, la inițiativa Camerei de Comerț și Industrie Calais, concesionarul portului. Proiectul de extindere și modernizare a fost realizat pentru a anticipa și a se adapta la dezvoltarea traficului care traversează Canalul Mânecii, la noile generații de nave și la necesitățile logistice și industriale ale viitorului.
Cu un trafic de mărfuri care s-a dublat, practic și cu un volum triplu de transport de marfă care traversează Canalul, în ultimii 20 de ani, infrastructura Portului Calais nu mai asigura un nivel optim de calitate a serviciilor. Odată ce a fost atinsă limita de capacitate, extinderea infrastructurii a devenit esențială. În afară de creșterea capacității terminalelor, provocarea a fost ca portul să poată găzdui generațiile viitoare de feriboturi cu o lungime de 220 m, care necesită cheiuri mai lungi și bazine mai largi pentru manevre.
Extensia Portului Calais include un zid maritim cu o lungime de peste 3 km, un bazin de 170 de hectare, din care 90 de hectare navigabile în prima fază, 65 ha de platforme și drumuri, trei noi dane pentru feriboturi, precum și 39 de clădiri, necesare pentru desfășurarea operațiunilor portuare și primirea în siguranță a clienților.
Cu 100 de mișcări de nave pe zi și câte o plecare la fiecare 36 de minute, Calais este cel mai mare port de pasageri din Franța, cu un trafic de 8,5 milioane de pasageri anual (2019). Chiar dacă 2020 a avut un impact puternic asupra traficului turistic, recuperarea nu se află departe, iar strategia portului este de a atrage noi operatori și clienți. Noua clădire pentru pasageri dispune de o zonă duty-free de 1.000 mp, o zonă extinsă pentru restaurante, locuri de joacă pentru copii etc. Din punctul de vedere al transporturilor de marfă, portul înregistrează anual un flux de 43 de milioane de tone și un trafic de 1,8 milioane de camioane grele.