Cei 142 km de autostradă care ar fi trebuit finalizaţi în 10 aprilie, conform contractelor, vor fi inauguraţi anul acesta, primul tronson chiar în luna mai, a anunţat duminică, la Pro TV, Dan Şova, ministrul delegat pentru Marile Proiecte, fără a explica întârzierea decât în cazul tronsonului Orăştie-Sibiu, lotul 3, unde s-a produs o alunecare de teren pe 6 km. Nici nu ar fi avut cum să dea vina pe constructori, după ce, la sfârşitul anului trecut, premierul Victor Ponta i-a chemat la Guvern pe patronii firmelor în cauză să le dea o veste proastă: din cele 1,3 miliarde de euro pe care trebuia să-i achite pentru lucrările executate avea numai 200 de milioane de euro. Acum însă, mare parte din datorii au fost achitată – mai mult la presiunea FMI -, iar pentru cei 250 de km de autostradă aflaţi în şantier la începutul anului 2013 – din care 142 km cu termen de finalizare aprilie -, firmele au primit 1 miliard din cele 1,75 miliarde de euro cât însumează lucrările.
Cât priveşte lotul cu alunecarea de teren, Şova a spus că este “din cauza unei soluţii tehnice care a fost stabilită de la început – că trebuia să se facă tunel, oamenii nu au făcut tunel şi s-a crezut că se poate face fără tunel -, uite că s-a surpat terenul. Termenul pe care îl avem este 18 luni de la data la care rezolvăm această problemă”, a arătat ministrul. Altfel spus, lotul 3 al tronsonului Orăştie-Sibiu, realizat 80% de italienii de la Impeglio, a ieşit din calcul pentru anul acesta.
Alt lot compromis este lotul 1 al Autostrăzii Nădlac-Arad, după ce contractul încheiat cu firma Romstrade a lui Nelu Iordache, arestat în 2 decembrie 2012 pentru deturnarea fondurilor europene, a fost reziliat în noiembrie anul trecut şi trebuie scos din nou la licitaţie.
Cei 142 km de autostradă însumează, de fapt, mai multe tronsoane de pe Coridorul IV Paneuropean, iar primul care va fi dat în circulaţie este Deva-Orăştie, pe care ministrul Şova promite să îl deschidă circulaţiei chiar în această lună, deşi cel mai probabil ar fi iunie.
Restul tronsoanelor începute în 2011 şi cu termen de finalizare 10 aprilie 2013 sunt: lotul 4 de la Orăştie – Sibiu, plus loturile 1 şi 2 ale aceleiaşi autostrăzi, lotul 2 al Autostrăzii Nădlac-Arad şi lotul 1 Lugoj – Deva. Motivul principal al întârzierii lucrărilor este finanţarea precară, reclamată de constructori încă de anul trecut.
Iată stadiul acestora:
Autostrada Deva-Orăştie, de 32,5 km, va fi prima inaugurată, lucrările fiind aproape finalizate de austriecii de la Strabag împreună cu firma românească Straco Grup.
Va urma lotul 2 al Autostrăzii Nădlac-Arad (realizat 95%, de Alpine), cu o lungime de 16,6 km.
La Autostrada Orăştie-Sibiu, lotul 2, de 20 km, este realizat în prezent 70% (de Straco Grup şi de italienii de la Studio Corona), iar lotul 1, de 24 km, este realizat 65% de Strabag. Toate acestea ar urma să fie inaugurate în august, potrivit constructorilor, dar atenţionează că totul depinde de banii pe care îi vor primi.
Tronsonul de 15 km dintre Deva şi Simeria a fost dat în folosinţă în decembrie, în loc de februarie anul acesta, iar atunci CNADNR şi unul dintre constructori, reprezentantul firmei austriace Strabag, au dat asigurări că, în data de 10 mai, circulaţia va fi deschisă pe întreaga rută a Autostrăzii Deva – Orăştie, deşi a doua secţiune, Simeria-Orăştie, ar fi trebuit fi gata în august 2012. Încă nu s-a întâmplat evenimentul, dar nici mult nu mai are.
Magda SEVERIN