20.000 de minute la telefon

Toamna acestui an a adus companiilor de transport o neașteptată majorare a tarifelor aferente telefoniei mobile. „Surpriza” neplăcută vine ca urmare a regulilor europene privind roaming-ul, aspecte precizate în contractele operatorilor de telefonie. Însă prea puțini sunt cei care le-au avut în vedere.

Practic, din vara anului 2017, oricine iese de pe teritoriul țării de origine, pentru a merge în altă țară din UE, nu trebuie să plătească taxe suplimentare pentru utili za rea telefonului mobil. Este vorba de spre așa-numitul roaming la tarife na ționale. Astfel, aproape toată lumea a optat pentru abonamente având consum nelimitat, iar costurile de roaming… nimeni nu s-a mai gândit la ele.

Pentru transportatori, de ani buni, telefonul mobil a devenit principalul instrument de comunicare între șoferi și sediul firmei. Iar, din vara anului 2017, mulți au îmbrățișat ideea că nu mai există restricții… Dar nu a fost chiar așa!

Am auzit cu toții de sintagma „utilizare rezonabilă”. Iar asta înseamnă că operatorul de telefonie ne poate mo nitoriza și verifica utilizarea serviciilor mobile în regim de roaming pe du rata a 4 luni. Dacă, în această perioadă, am petrecut mai mult timp în străinătate decât acasă și consumul în roaming este mai ridicat decât cel național, operatorul ne poate contacta pentru a cere clarificarea situației. Dacă lucrurile nu se schimbă, operatorul poate să aplice o suprataxă pentru consumul în regim de roaming. Aceste suprataxe (fără TVA) nu tre buie să depășească următoarele plafoane: 0,032 euro pe minut pentru apelurile efec tuate, 0,01 euro pe SMS, 4,50 euro pe 1 Gb de date.

Visul „nelimitat”

În aceste condiții, suprataxarea abo namentelor ar fi putut avea loc încă din 2017, însă primele mesaje de avertizarea privind consumul abuziv au început să fie trimise în 2018, iar suprataxarea efectivă abia în toamna acestui an.

Aparent, a fost un cumul de factori care a dus la această situație. Agenții operatorilor de telefonie mobilă s-au grăbit să vândă abonamente cât mai ieftine și mai generoase („nelimitat” a devenit cuvântul de ordine) către toată lu mea, inclusiv transportatorilor, uitând să explice că, în cazul acestora, situa ția este puțin diferită. În același timp, pentru firmele de transport, reducerea costurilor cu telefonia și renunțarea la restricțiile de utilizare au însemnat o „gură de oxigen”. Nu a fost vorba doar de bani, ci mai ales de evitarea discuțiilor neplăcute cu șoferii, care mai de pășeau, înainte, plafoanele impuse. Firmele trebuiau să le rețină bani, apă reau nemulțumirile și, uneori, părăsirea firmei de către șoferi…

Ce au făcut șoferii în această perioadă? Au început să vorbească și să folosească internetul intens. Dar mai ales să vorbească!

Continuu la telefon

Prea puțini transportatori au luat în seamă avertizările venite din partea operatorilor, iar atunci când s-au trezit cu facturi triplate (sau chiar mai mult de atât), au cerut, bineînțeles, explicații. În mod firesc, mulți au cerut rene – go cierea contractelor, însă acest lucru a fost aproape imposibil. Practic, ideea principală este aceea de a trece de la contractele cu abonament „nelimitat”, la unele care să limiteze consumul în roaming în funcție de nevoile reale ale firmelor. Însă transportatorii își pot calcula destul de precis nevoile (voce și date), pe când operatorii de telefonie s-au uitat la consumurile din ultimele luni. Iar aici discutăm de adevărate recorduri.

Șoferi care vorbesc lunar 20.000 de minute sunt destul de des întâlniți. Mai exact, acești conducători auto au peste 11 ore în fiecare zi petrecute la telefon. Sigur, marea majoritate utilizea ă dis po zitive „hands-free”, dar chiar și așa… Nu pare nici prea sănătos pentru ei, și nici prea corect din punct de vedere al si guranței rutiere. Aparent, media consu mului se situează undeva la jumătate (în jur de 10.000 de minute pe lună).

Unul dintre transportatorii cu care am discutat pe această problemă îmi spunea, în mod corect, că de obicei lucrurile gratis nu mai sunt apreciate și se ajunge repede la abuzuri. Iar, acum, ar fi necesară o „dezobișnuire”, ce s-ar putea dovedi extrem de dificilă pentru mulți șoferi. Sigur, mulți au abonamente personale, însă ar putea intra, la rândul lor, în colimatorul operatorilor de telefonie, în funcție de perioada petrecută în comunitate și de consum.

Soluții din piață

În primul rând, trebuie să precizăm faptul că firmele afectate sunt cele care realizează transport intracomunitar și, într-o mai mică măsură, cele de internațional.

De asemenea, mărimea abonamentului nu a afectat suprataxarea. Chiar și firmele cu cele mai scumpe abonamente au fost afectate.

Însă, în general, în piață, discutăm de abonamente de aprox. 10 euro, care, după renegocieri (reca li bra re), au ajuns la peste 20 și chiar peste 30 de euro (sunt sume aproximative). Există și firme care au acceptat o majorare și mai mare a abonamentelor, pentru a beneficia de facilități mai generoase în roaming (minute și date).

Chiar dacă creșterea costurilor este de aproximativ 250%, nu sumele de bani par a fi principala problemă, ci faptul că noile abonamente sunt limitate. A plafona convorbirile șoferilor la câteva sute de minute și câțiva Gb (practic, doar în interes de serviciu), față de… „nelimitat”, ar putea stârni anumite animozități, în condițiile în care și așa echilibrul între patroni și șoferi este unul precar.

În piață există și încercări de a „ocoli” regulile.

Pentru firmele mari și medii, păstrarea telefonului (numărului) în legătură cu mașina reprezintă un aspect obligatoriu, pentru o bună coordonare a activității. Firmele mai mici, însă… Unele au pus la punct (sau sunt în curs) un sistem de rotație a cartelelor, pentru a echilibra consumul în roaming. Discutăm în special de firme care, pe lângă transportul în comunitate, au și curse de internațional clasic sau intern.

O altă idee vehiculată în piață este realizarea de două abonamente, care să fie utilizate alternativ. Însă, în acest caz, abonamentele în perioada de „neutilizare” în extern trebuie să fie aduse în țară și utilizate aici…

Sunt și firme care afirmă că utilizarea cartelelor preplătite reprezintă cea mai ieftină soluție.

Totuși, conform normelor europene, suprataxarea pentru consum abuziv poate apărea și în cazul în care utilizatorii au cumpărat și utilizat succesiv în roaming mai multe cartele SIM de la același furnizor.

Este de așteptat ca, într-un viitor apropiat, operatorii de telefonie mobilă să propună abonamente specializate pentru transportatori, calibrate corect pe nevoile acestora și, eventual, cu beneficii pe care să le aprecieze și șoferii.

Totuși, este îngrijorător faptul că și astăzi mai există agenți ce propun firmelor de transport abonamente foarte ieftine, cu mesajul „lasă că nu se prinde operatorul de telefonie, iar dacă își dă sea ma vedem noi cum descurcăm lucrurile”.

Este evident faptul că, după o perioadă aparent de derută, operatorii de telefonie „s-au prins” și nu vor mai toera utilizarea roaming-ului peste regulile stabilite ca rezonabile, fără a suprataxa consumul.

Voi încheia cu câteva precizări „subiective”. Pentru realizarea acestui material, am discutat cu reprezentanții mai multor companii de transport. Interesant este faptul că aproape nimeni nu a luat în calcul avertismentele transmise, cu luni de zile înainte, de operatorii de telefonie, iar reacțiile au apărut abia după suprataxarea efectivă și prinderea sumelor suplimentare în facturi. Și totodată… Companiile mari au renegociat contractele… plătesc mai mult… însă pentru sumele facturate privind suprataxarea „s-au găsit soluții” pentru a nu trebui să le plătească.

Firmele mici au plătit sumele suplimentare și au încercat să renegocieze… unele au reușit.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.