20% dintre absolventii de a VIII-a au renuntat la Evaluarea Nationala

Situatie fara precedent in perioada postdecembrista a invatamantului: la prima proba a Evaluarii Nationale, cea la Limba si literatura romana, a u absentat, luni, 20% din absolventii claselor a VIII-a. Practic, un elev din 5 nu s-a prezentat la examen, in ciuda locurilor asigurate de Ministerul Educatiei. Sa fie camerele de supraveghere care taie orice posibilitate de frauda, ori lipsa perspectivei obtinerii unui loc de munca in ciuda studiilor? Cert este ca, fara elevi sau studenti, profesorii de liceu si universitarii isi vor pierde locurile de munca. Si asa este o batalie pe viata si pe moarte pentru atragerea studentilor la universitatile private si de stat pentru locurile cu taxa. Amintim ca la BAC 2012 s-au inscris numai 77% dintre absolventii de anul acesta (154.000) si picatii de anul trecut (45.000), adica putin sub 200.000, din 340.000 catestima ministrul Pop.

La proba de luni au fost prezenti 166.830 de elevi, cu 20% mai putini decat asteptarile ministerului, care a asigurat anul acesta 200.000 de locuri pentru clasa a IX-a de liceu. Admiterea in liceu se va desfasura in doua etape: la prima participa elevii care au sustin Evaluarea Nationala si care vor avea media de admitere calculata ca medie artimetica dintre media notelor de la evaluare si media generala a anilor de gimnaziu.

In a doua etapa se vor inscrie, pe locurile ramase libere, elevii care nu au dat evaluarea, admiterea acestora urmand sa se faca in ordinea descrescatoare a mediilor generale ale anilor de gimnaziu.

Subordonata cu cantec

Insa multi elevi vor renunta si dupa subiectele care le-au fost date la proba de Limba si literatura romana. Nu discutam aici despre gradul de dificultate, ci despre meteahna celor din mnister de a intocmi subiecte incuietoare.

In fiecare an s-a iscat scandal pe cate un subiect – chiar daca nu intotdeauna la Lb. romana, ci uneori si la Istorie. Acum, disputa s-a creat pe felul propozitiei subordonate – predicatica sau subiectiva – din fraza “Ceea ce ma jeneaza este dificultatea rasfoirii”.

Cerinta a impartit elevii si parintii in doua tabere, unii sustinand ca raspunsul corect este subiectiva, iar ceilalti, predicativa.

S-a facut si protest: mai multi parinti ai caror copii au optat pentru subordonata predicativa, si nu subiectiva, cum este trecuta in barem, au venit, marti dimineata, in fata Ministerului Educatiei, cerand reanalizarea subiectului.

Pop: Subiect ambiguu dar valabil

S-a semnat si o petitie care a circulat pe Internet si a adunat cateva mii de semnaturi, insa ministrul Pop le-a taiat elanul celor cu predicativa, anuntand ca, desi subiectul a fost “ambiguu” si a generat controverse, lucrarile sunt corectate in baza baremului deja stabilit.

Pop mai spus ca Ministerul Educatiei a cerut parerea mai multor specialisti, inclusiv de la Academia Romana, iar “90 la suta” dintre ei s-au pronuntat in favoarea rezolvarii prevazute in barem.

“Subiectele au fost finalizate in martie, dupa ce la ele s-a lucrat timp de sase luni”, a mai spus ministrul.

Programa e de vina

Pe de altaparte, Pop considera ca subiectul controversat demonstreaza ca programa scolara este deficitara si trebuie modificata.

“In doi ani de zile, la Institutul de Stiinte ale Educatiei s-a scris o singura programa, cea pentru clasa pregatitoare. (…) Institutul va avea un nou director. Actualul director a intrat in concediu fara plata”, a mai spus Pop. Directorul Mihaela Singer sustine insa ca a venit la institut in ianuarie 2012, iar in 6 luni a realizat 60 de programe pentru clasa pregatitoare si a lansat in dezbatere publica programele pentru clasele I si a II-a.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.