„Banii nu contează!”, îmi spunea, acum câteva zile, un patron de firmă de transport (cu o flotă destul de mare). Nu a continuat… Mă întreb: atunci ce contează? Sau poate nici nu dorea să continue. Pur și simplu a afirmat că situația financiară este atât de bună încât banii nu mai sunt o problemă.
Cele mai recente date statistice confirmă perioada bună pe care o traversează piața de transport și logistică. De asemenea, sondaje realizate printre manageri vorbesc despre perspective pozitive și în perioada următoare.
2017, cel mai recent an pentru care avem la dispoziție, în acest moment, date financiare, a arătat o creștere a cifrei de afaceri în transporturi cu 14%, atingând peste 56 de miliarde lei, în timp ce numărul firmelor a crescut cu doar 5%. Profitabilitatea s-a îmbunătățit, de asemenea, de la 3,9% la 4,2%.
În ciuda aparentelor „reașezări” din economie, de la finalul anului, acest trend de creștere și, totodată, consolidare pare să se fi menținut și în 2018, în condițiile în care flota de camioane s-a majorat cu aproape 9%, și, de asemenea, numărul șoferilor angajați a crescut semnificativ. Iar procesul de consolidare pare să capete și mai mult contur – în 2018, s-a înregistrat o ușoară scădere (sub 4%) a numărului de firme de transport, pe segmentul firmelor mici și foarte mici (flote sub 10 autovehicule).
Viitorul este greu de prevăzut, însă viteza de reacție și execuția precisă par să reprezinte elemente cheie pentru transport și logistică, în acest an. Probabil, piața va continua să crească, însă este de așteptat ca turbulențele, variațiile bruște ale volumelor de marfă, să se accentueze. Industria auto, atât de importantă pentru economia României și a întregii Europe, trece prin transformări importante, cauzate de diminuarea producției de autovehicule cu motorizare clasică (în special diesel) și demararea producției de mașini cu propulsie alternativă. Mulți furnizori de componente riscă să iasă din business și, o dată cu ei, lanțul logistic care îi deservea.
În plus, tehnologia avansează rapid, se investește tot mai mult în cercetare și toate aceste inovații creează premisele pentru îmbunătățirea, în pași rapizi, a modelelor actuale de business. Iar acest aspect mărește presiunea asupra sectorului de transport și logistică. Pe de o parte, nu poți să stai pe loc, însă, pe de altă parte, un pas greșit… Cu alte cuvinte, dacă lucrurile merg într-o altă direcție și clienții aleg un alt model, care poate părea mai eficient pentru ei…
Nu putem să neglijăm nici faptul că 2019 este un an electoral și lucrurile pot fi „ciudate”, afectând în mod neașteptat mediul de afaceri.
Legislația europeană și, chiar, confruntările comerciale între marile puteri ale lumii pot afecta, de asemenea, performanțele mediului de afaceri românesc. Până la urmă, trăim într-o lume globalizată.
Un alt aspect important este forța de muncă. Vor mai găsi companiile din România soluții pentru a acoperi necesarul de angajați, astfel încât dezvoltarea să nu fie stopată? Aducerea de angajați din alte țări pare a fi soluția logică și, deși, la prima vedere, pare imposibil, deja există firme care au angajat șoferi străini (extracomunitari), aceștia din urmă reușind să-și obțină atestatele în țări ale UE „mai prietenoase”.
„Banii nu contează!”, însă oricât de bine stai, astăzi, din punct de vedere financiar, viitorul este cel care te îngrijorează.
Vă invităm să parcurgeți cea de-a treia ediție a Ghidului pentru managerul de transport și logistică și, cine știe, 2019 ar putea fi cel mai bun an de până acum.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro
Împreună mișcăm lucrurile!