5 milioane de lei pentru IMM-uri

Guvernul a aprobat astăzi, printr-un memorandum, deblocarea a 5 milioane de lei aferentă lunii iulie pentru derularea programelor finanțate anual de la bugetul de stat în scopul înființării sau dezvoltării de noi întreprinderi mici și mijlocii (IMM).

Este cea de-a 5-a tranșă deblocată anul acesta din fondurile ce urmează să fie repartizate pe o perioadă de 6 luni, în mod eșalonat, pentru programele destinate IMM-urilor.

Prin Legea bugetului de stat pentru 2015 este prevăzută suma de 166,8 milioane de lei pentru dezvoltarea și susținerea înființării de noi IMM, care a inclus şi suma de 70 milioane lei, plătită beneficiarilor schemei de ajutor de minimis pentru IMM, derulată în baza HG nr. 274/2013, cu modificările şi completările ulterioare.

Din suma de 96,8 milioane lei, prevăzută pentru implementarea a 7 programe, 70 milioane lei au fost blocate, Guvernul deblocând în lunile martie, aprilie, mai și iunie suma de 60 de milioane de lei, destinată sprijinirii sectorului întreprinderilor mici și mijlocii.

Potrivit procedurilor, etapele de implementare până la plata beneficiarilor durează minimum 6 luni: înscrierea solicitanților, depunerea documentelor, verificarea administrativă și de eligibilitate, semnarea contractelor de finanțare, efectuarea cheltuielilor, depunerea deconturilor, certificarea cheltuielilor.

Astfel, beneficiarii se prezintă la decont începând cu luna octombrie, plățile efectuându-se în perioada octombrie -15 decembrie.

Iată care sunt cele 7 programe implementate de Ministerul Energiei, IMM și Mediului de Afaceri:

1. Programul pentru dezvoltarea abilităților antreprenoriale în rândul tinerilor și facilitatea accesului la finanțare START. Programul START vizează facilitarea accesului la finanţare a tinerilor întreprinzători. Sunt acordate alocaţii financiare nerambursabile de maximum 90% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente proiectului, dar nu mai mult de 120.000 lei/beneficiar.

2. Programul pentru stimularea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanți în afaceri – SRL-D (Societate cu Răspundere Limitată – Debutant). Programul SRL-D  vizează acordarea de sprijin oricărui cetățean român care doreşte să își deschidă o afacere (şi care nu a mai avut una până acum), prin acordarea unei alocaţii financiare nerambursabile reprezentând cel mult 50%, dar nu mai mult de 10.000 euro (echivalent în lei), din valoarea totală a cheltuielilor eligibile aferente planului de afaceri, pentru care face dovada surselor de cofinanţare.

3. Programul de dezvoltare și modernizare a activităților de comercializare a produselor și serviciilor de piață – COMERȚ. Programul urmăreşte: întărirea capacităţii operatorilor economici de promovare a produselor şi serviciilor de piaţă, precum și dezvoltarea şi modernizarea activităţii comercianţilor şi prestatorilor de servicii de piaţă. Prin acest program, beneficiarii eligibili primesc o valoare a alocației financiare nerambursabile (AFN) de maximum 90% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile efectuate (exclusiv TVA),  dar nu mai mult de 135.000 lei/beneficiar.

4. Programul național multianual pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale în rândul femeilor manager din sectorul IMM-urilor – FEMEIA MANAGER. Programul urmăreşte:

– îmbunătăţirea performanţelor economice ale întreprinderilor existente conduse de femei, prin accesarea surselor de finanţare de la bugetul de stat;

– stimularea auto-angajării şi creşterea numărului de femei întreprinzător în cadrul comunităţilor de afaceri;

– dezvoltarea capacităţii şi a spiritului antreprenorial în rândul femeilor;

– creşterea numărului de noi locuri de muncă create în cadrul structurilor economice private conduse de femei şi a beneficiilor aduse economiei naţionale.

Prin Program se finanţează implementarea celor mai bune Planuri de Afaceri depuse de femeile antreprenor. Valoarea  alocaţiei financiare nerambursabile este de maximum 90% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile efectuate (exclusiv TVA) şi  nu poate depăşi suma de 50.000 lei/beneficiar.

5. Programul național multianual de înființare și dezvoltare de INCUBATOARE tehnologice și de afaceri.

Programul are ca obiectiv general dezvoltarea sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii (IMM) din România, prin înfiinţarea unor noi incubatoare de afaceri, precum şi prin dezvoltarea incubatoarelor de afaceri deja existente.

Contravaloarea alocaţiei de la bugetul Programului pentru construcţia şi/sau renovarea/reabilitarea şi amenajarea fiecărei noi locaţii care va fi inclusă în Program cu destinaţia de  incubator de afaceri este de maximum 500.000 lei şi de maximum 200.000 lei pentru reabilitarea/renovarea şi reamenajarea clădirii incubatorului la începutul fiecarui nou  ciclu de incubare.

Sunt alocate fonduri pentru achiziţionarea de echipament IT&C şi mobilier pentru utilarea fiecărui nou incubator, în limita maximă de 150.000 lei.

Totodată, se pot aloca  fonduri  în valoare de maxim 6.000 lei/ciclu 1 de incubare pentru  proiectarea şi găzduirea unui site web propriu al Incubatorului în care să se prezinte activitatea acestuia, firmele incubate şi activitatea lor si în limita fondurilor disponibile, 2.000 lei pentru următoarele cicluri de incubare pentru imbunatatirea/dezvoltarea/mentenanta site-ului existent.

De asemenea, se acordă alocaţii financiare nerambursabile fiecărei firme incubate, la intrarea în incubatorul de afaceri, pentru ca aceasta să îşi achiziţioneze în valoare de maxim 20.000 lei, următoarele:

– echipamente tehnologice (maşini, utilaje şi instalaţii de lucru)

– site

– echipamente IT

– soft şi licenţe

– mobilier

– aparatură birotică

– autoutilitare în directă legătură cu activităţile codului CAEN autorizat pentru care solicită finanţare

–  sisteme de protecţie a valorilor umane şi materiale

– aparate şi instalaţii de măsurare, control şi reglare în directă legătură cu activităţile codului CAEN autorizat pentru care solicită finanţare

– alocaţii financiare nerambursabile oferite fiecărei firme incubate, în valoare de maxim 5.000 lei, pe parcursul perioadei de incubare, pentru servicii de consultanţă specializată

– alocaţii financiare nerambursabile oferite fiecărui incubator, pentru rambursarea în limita a 3.000 lei/an/IMM a costurilor cu utilităţile şi serviciile conexe (apă-canalizare, electricitate, gaz metan, încălzire, telefonie, internet, salubrizare, curăţenie, deratizare-dezinsecţie).

Prin Program sunt alocate fonduri pentru plata serviciilor Administratorului Incubatorului de Afaceri în valoare de maximum 190.000 lei/ciclu de incubare, şi în plus, 9.000 lei/an, pentru organizarea de evenimente.

6. Programul național multianual pentru susținerea meșteșugurilor și artizanatului – stimularea dezvoltării meşteşugurilor şi a micii industrii, a întăririi clasei de mici meşteşugari şi artizani care îşi desfăşoară activitatea individual sau organizat, prin intermediul asociaţiilor ori al altor organizaţii.

În anul 2015, Programul urmăreşte organizarea a 8 Târguri Regionale pentru Artizanat şi Meşteşuguri.

7. Programul de dezvoltare antreprenorială UNCTAD/EMPRETEC România pentru sprijinirea dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii.

EMPRETEC este un program integrat de pregătire, care oferă întreprinzătorilor instruire şi asistenţă tehnică, precum şi un cadru instituţional pentru dezvoltarea capacităţilor antreprenoriale şi creşterea competitivităţii pe piaţa locală şi internaţională a întreprinderilor mici şi mijlocii.

Grupul ţintă include antreprenori existenţi sau potenţiali precum şi top manageri, inclusiv specialişti din organizaţii publice sau private presupuşi a se comporta de o manieră antreprenorială sau managerială.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.