Germania, Italia şi Ungaria au fost principalii parteneri ai României în activităţile de import şi export de bunuri de larg consum, în 2011, primele două ţări reprezentând aproape 80% din acestea, se arată în Raportul privind piaţa unică europeană, prezentat, marţi, de Reprezentanţa Comisiei Europene (CE) în România, în cadrul dezbaterii „Consolidarea pieţei unice şi stimularea creşterii economice – progrese, obstacole şi priorităţi”.
Potrivit documentului, cu indicatori de 41,4% (Italia), respectiv 38,5% (Germania), cele două ţări s-au aflat în prim-planul schimburilor comerciale import-export în cursul anului trecut.
Totodată, la nivelul anului 2010, gradul de deschidere comercială al României era puţin peste media UE, astfel încât comerţul intra-Uniune reprezenta 56% din PIB, cu 12% sub media din spaţiul european (68%).
De asemenea, importurile şi exporturile de bunuri intra-UE către şi din România au însumat, în 2010, 48% din PIB, în timp ce la capitolul servicii procentajul era de 8% din PIB.
Cît priveşte IMM-urile, 7% dintre acestea exportă bunuri şi servicii, sub media europeană (8%), iar 80% dintre aceste schimburi sunt destinate statelor UE 27.
Raportul „Guvernanţa pieţei unice – Împreună pentru o creştere economică la 20 de ani de piaţă unică” conţine informaţii şi date Eurostat şi ale Băncii Mondiale, iar opiniile exprimate aparţin autorilor, dar nu reflectă în mod necesar avizul oficial al Uniunii Europene. (M.S.)