Profesia si locul de munca reprezinta un aspect important in viata fiecaruia dintre noi. In afara de a fi principala sursa de venituri, serviciul conteaza si din multe alte puncte de vedere, influentand imaginea de sine si viata sociala. Dar el constituie deseori si o importanta sursa de stres. Despre cauzele acestuia, riscurile psihosociale, dar si despre cum poate fi combatut stresul, vom discuta intr-o serie de articole.
Stresul la locul de munca apare atunci cand cerintele postului depasesc capacitatea lucratorului de a le face fata. Lumea in care traim aproape ca ne obliga sa facem totul in graba, iar statul peste program, lucrul de acasa si sedintele interminabile pot crea un mediu propice situatiilor stresante. Atat stresul social cat si cel emotional pot fi cauzate de relatii conflictuale fie cu cei apropiati, fie cu persoanele de la serviciu. Iar un mediu familial tensionat, la care se adauga problemele de la serviciu pot, in scurt timp, sa macine atat psihicul, cat si organismul. In acest context, devenim stresati din orice, iar nivelul productivitatii scade semnificativ.
Costuri enorme din cauza afectiunilor psihice
Studiile arata ca stresul ocupa locul al doilea in topul problemelor de sanatate cel mai frecvent raportate in Europa si, impreuna cu alte riscuri psihosociale, este considerat a fi cauza a peste jumatate (50-60%) din numarul total de zile lucratoare pierdute. Costurile totale ale problemelor de sanatate psihica inregistrate in Europa (asociate sau neasociate locului de munca) sunt estimate la 240 de miliarde de euro pe an. De asemenea, stresul la locul de munca poate contribui la cresterea ratei de pensionare anticipata, in special in randul functionarilor. Cu toate acestea, peste jumatate din lucratorii din Europa raporteaza ca stresul la locul de munca este un aspect obisnuit acolo unde lucreaza, iar aproximativ patru din zece lucratori considera ca stresul nu este bine gestionat la locul lor de munca. Din cauza stresului lucratorii pot lipsi de la lucru o perioada mai indelungata de timp mai ales atunci cand sunt afectati si de alte probleme psihologice la locul de munca, pentru ca atunci cand se reintorc la lucru sa fie incapabili sa functioneze la intreaga lor capacitate.
Angajatii sanatosi – cheia unei afaceri de succes
Acesta este unul dintre elementele de baza de care trebuie sa se tina seama in special in perioade de incertitudine economica, atunci cand este esential ca intreprinderile sa isi mentina productivitatea, cand se lucreaza sub presiunea termenelor-limita si cand probabilitatea de a se produce erori si accidente este mult crescuta. Ar putea fi tentant, in conditiile locurilor de munca moderne, unde presiunea este mare, sa nu se tina seama de securitatea si sanatatea in munca (SSM) si sa se considere ca acestea reprezinta o „sarcina administrativa” care inseamna pur si simplu respectarea obligatiilor legale. O astfel de abordare ar fi insa contraproductiva. Este intotdeauna important ca riscurile existente la locul de munca sa fie cunoscute si tinute sub control. Potrivit studiilor realizate de Agentia Europeana pentru Sanatate si Securitate in Munca (EU-OSHA) cauzele ce duc la amplificarea stresului la locul de munca tin de:
– hartuirea psihologica sau sexuala la locul de munca – victimizarea, umilirea, subminarea sau lansarea de amenintari din partea sefilor sau a colegilor fata de un salariat sau de un grup de salariati;
– repartizarea inechitabila a muncii, a recompenselor, a promovarilor sau a oportunitatilor de cariera;
– comunicarea ineficienta, schimbarile organizationale gestionate necorespunzator si nesiguranta locului de munca;
– dificultatile in ceea ce priveste imbinarea angajamentelor de la locul de munca cu cele de acasa.
Dar stresul in munca poate fi evitat iar actiunile de reducere a acestuia pot fi foarte rentabile. Evaluarea riscurilor de stres in munca implica aceleasi principii si procese de baza ca si evaluarea celorlalte riscuri de la locul de munca. Includerea angajatilor si a reprezentantilor lor in procesul de evaluare este indispensabila reusitei acestuia; ei trebuie consultati pentru identificarea cauzelor stresului, a grupelor care sunt victimele acestuia, precum si a solutiilor care trebuie adoptate pentru a ajuta. Stresul in munca poate genera stari ca: depresie, anxietate, nervozitate, oboseala si afectiuni cardiace. In afara de acestea, stresul antreneaza perturbari considerabile pe planul productivitatii, creativitatii si competitivitatii. Fiecare dintre noi poate fi victima stresului legat de activitatea profesionala, indiferent de domeniul de activitate sau de marimea intreprinderii in care lucram. Dar despre modul in care poate fi gestionat stresul in cadrul companiei, vom vorbi in numarul din septembrie al revistei Ziua Cargo.
Informatiile care stau la baza acestei serii de articole ne-au fost puse la dispozitie de Toyota Material Handling Romania, partener al campaniei „Managementul stresului pentru locuri de munca sanatoase” desfasurate de EU-OSHA.
Stresul – o problema organizationala, nu o culpa individuala
Campania paneuropeana „Managementul stresului pentru locuri de munca sanatoase” coordonata de Agentia Europeana pentru Sanatate si Securitate in Munca ofera atat lucratorilor, cat si angajatorilor sprijin si orientari pentru gestionarea stresului si a riscurilor psihosociale la locul de munca, promovand utilizarea unor instrumente practice si usor de folosit pentru facilitarea acestei gestionari. Organizatia contribuie astfel la transformarea Europei intr-un loc de munca mai sigur, mai sanatos si mai productiv. Infiintata de Uniunea Europeana in 1996, agentia reuneste reprezentanti ai Comisiei Europene, ai guvernelor statelor membre, ai organizatiilor angajatorilor si ale lucratorilor, precum si cei mai buni experti din fiecare stat membru al UE si din afara acesteia.
Ce cred lucratorii europeni despre stresul la locul de munca?
Un sondaj de opinie paneuropean efectuat recent arata ca:
– 72% dintre lucratori considera ca reorganizarea sau nesiguranta locului de munca reprezinta una dintre cele mai frecvent intalnite cauze ale stresului la locul de munca;
– 66% atribuie stresul „numarului de ore lucrate sau volumului de munca”;
– 59% atribuie stresul faptului ca „sunt supusi unor comportamente inacceptabile, precum hartuirea psihologica sau sexuala”;
– 51% din numarul total al lucratorilor raporteaza ca stresul la locul de munca este ceva obisnuit acolo unde lucreaza;
– aproximativ patru din zece lucratori considera ca stresul nu este bine gestionat la locul lor de munca.
Andreea ALECU
andreea.alecu@ziuacargo.ro