Asociaţiile de transportatori nu au căzut încă la pace cu Ministerul Finanţelor Publice asupra procentului care li se va returna din acciza pe carburanţi, în timp ce fermierii primesc asigurări de la Ministerul Agriculturii că vor primi o şi mai mare compensaţie din preţul motorinei: 1,8 lei la fiecare litru, bani ce li se vor rambursa începând cu trimestru al doilea din 2014. În aceste condiţii, scumpirea de 42 de bani la litrul de motorină şi benzină, ce se va produce de la 1 aprilie, când va fi introdusă acciza suplimentară de 7 eurocenţi (12 eurocenţi, cu TVA) va fi suportată integral de cei 5,5 milioane de români posesori de autoturisme.
Conform statisticilor DRPCIV, parcul auto naţional însuma la sfârşitul anului trecut 5,98 milioane de autovehicule, iar cu înmatriculările noi din ianuarie (7.087 unităţi), februarie (5.198 unităţi) şi martie (tot cam pe-atât) s-a ajus la 6 milioane.
Dintre acestea, 126.000 sunt autovehicule de transport marfă şi 20.000 de transport călători. În total, 146.000 de unităţi.
Potrivit datelor de la INDAGRA 2013, parcul naţional însumează 305.000 de utilaje agricole: 184.000 de tractoare, 75.000 de semănători, 24.000 de combine şi 22.000 de maşini de erbicidat şi stropit.
Diferenţa de 5,5 milioane sunt autoturisme. Aşadar, posesorii maşinilor „mici” vor fi cei taxaţi acum de Guvern pentru autostrăzile viitoare, ce vor fi finanţate, de fapt, din bani europeni.
Transportatorii au fost „jupuiţi” cât s-a putut, iar returnarea unei părţi din acciză reprezintă o gură de oxigen pentru ei – cei mai mulţi aflaţi în pragul falimentului.
Motorina din agricultură, subvenţionată 94%
Agricultorii au dus-o mai bine, beneficiind şi până acum de returnarea unei părţi semnificative din acciza la motorină, iar după majorarea accizei vor primi şi mai mult.
“Dacă pentru ultimul trimestru din 2013 agricultorii primesc 1,39 lei pe fiecare litru prin rambursarea diferenței de acciză pentru motorina utilizată în agricultură, în primul trimestru din acest an, conform noii metodologii de calcul, acest sprijin a crescut la circa 1,51 lei pe litru, iar după 1 aprilie, odată cu majorarea suplimentară a accizei cu 7 eurocenți, Ministerul Agriculturii va compensa creșterea și va plăti fermierilor aproximativ 1,8 lei pe litru”, a anunţat secretarul de stat în MADR, Daniel Botănoiu.
El a precizat că subvenționarea de către minister este de 94% din valoarea accizei pe care o conține prețul motorinei la o pompă: “Fermierii plătesc din acciză doar 21 de euro pe tona de motorină utilizată în agricultură, diferența până la nivelul standard al accizei, de 330,39 euro/tonă, fiind suportată de Ministerul Agriculturii”.
Normele metodologice de acordare a ajutorului de stat pentru motorina utilizată în agricultură, aprobate de Guvern în octombrie 2013, prevăd că fondurile alocate din bugetul de stat pentru subvenție sunt de 555,9 milioane de lei pentru anul 2013 și primele trei trimestre din 2014, iar cantitatea totală de motorină estimată este de 410 milioane litri.
Pentru anul 2013, valoarea accizei decontate este de 1,399 lei pe fiecare litru de motorină, ceea ce înseamnă că susținerea accizei este de 309,395 euro/1000 litri. Nivelul standard al accizei este de 330,395 euro/1000 litri.
Transportatorii, în aşteptare
Reprezentanţii asociaţiilor de transportatori au purtat discuţii săptămâna trecută cu conducerea Ministerului Finanţelor dar negocierile continuă. UNTRR anunţă că în şedinţa de săptămâna viitoare a Guvernului va fi aprobat actul normativ privind returnarea unei părţi – “importante”, cum a promis premierul Victor Ponta – din acciză.
Însă cum părţile nu au căzut încă la pace asupra procentului ce va fi returnat, nu a fost lansat în dezbatere publică – aşa cum prevede legea – nici proiectul Ordonanţei de urgenţă în cauză.
În Franţa, Belgia, Slovenia, Ungaria, Spania şi Italia, companiile de transport mărfuri şi persoane pot recupera o parte din acciza pe carburant, iar transportatorii trebuie să facă dovada că au cumpărat motorină cu acte în regulă. Restituirile se fac trimestrial, semestrial sau anual şi ajung până 30% din acciză. Fiecare ţară îşi stabileşte nivelul din acciză ce poate fi returnat.
Transportatorii români cer de mai mult timp să beneficieze şi ei de acest drept. De altfel, aceasta a fost una dintre revendicările protestelor din decembrie 2013 ale membrilor Confederaţiei Naţionale Rutiere (CNR).
Anul trecut s-au consumat în România aproximativ 7 milioane de tone de carburanţi ,în valoare de 9,5 miliarde de euro.
Acciza plus TVA reprezintă 48% din preţul unui litru de carburant.
Ponta promite autostrăzi
Premierul Victor Ponta promite că banii din acciza suplimentară pe carburanţi vor fi direcționați către buget și de acolo spre infrastructura rutieră și alte proiecte bugetare.
“Lucrurile sunt foarte clare: banii din acciză, ca de altfel toate taxele și impozitele, merg în bugetul mare și de acolo sunt alocați aceștia plus alții, că nu ajung doar aceștia, pentru proiectele de infrastructură, cofinanțarea proiectelor europene de infrastructură și proiectele din bugetul național. Cheltuielile pentru infrastructura rutieră sunt mai mari decât veniturile pe care le luăm din acciză, dar acestea pot să asigure pentru anii care urmează cofinanțările necesare pentru Programul Operațional Sectorial Transporturi”, a spus Ponta joi, într-o intervenție telefonică la Antena 3.
Luni, noul ministru al Finanţelor, Ioana Petrescu, a declarat însă că plata pensiilor şi salariilor ar putea fi pusă în pericol în lipsa colectării noii accize.
Magda SEVERIN