Poate că nu este un lucru obișnuit să vizitezi o companie de transport la etajul 9 al unei clădiri clasa A de birouri. În cazul Agexim Spedition, însă, o astfel de opțiune este normală, pentru că nu face decât să confirme abordarea modernă pe care managementul a ales-o în coordonarea activității.
Biroul open-space, unde rulează un fond muzical ales cu atenție, a cărui intensitate variază în funcție de momentul zilei (și unde nu se țipă!), pare ideal pentru asigurarea unui suport real echipei operative aflate în teren.
Fiecare detaliu este inclus într-o anumită sferă de responsabilități, pornind de la comunicarea directă cu clientul sau șoferii, stabilirea rutei și punctelor de alimentare sau odihnă, analiza stilului de condus sau a elementelor tehnice și până la operațiunile și previziunile financiare. În fond, o astfel de abordare devine obligatorie atunci când vrei să deții controlul activității unei flote noi, de peste 200 de camioane care lucrează intracomunitar.
„Agexim Spedition a fost înființată în 2006, iar modelul actual de business a fost stabilit în urmă cu 6-7 ani. Avem o strategie coerentă și obiective clare – meritul acționarului majoritar Sorin Nicola, puse în practică de o muncă intensă și de calitate – meritul întregii echipe”, a explicat George Șuteu, CEO Agexim Spedition, precizând că deși principala industrie pe care compania o deservește este cea auto și în ciuda faptului că sediul companiei se afla in Pitești, activitatea nu a fost legată de Dacia.
O dată cu aderarea României la Uniunea Europeană, oportunitatea de a realiza transport intra-comunitar a apărut ca o variantă corectă de dezvoltare.
„Am făcut, permanent, full truck, chiar dacă o parte din clienți utilizează camioanele noastre pentru grupaje. Motorul Europei este reprezentat, din punctul nostru de vedere, de Germania și transportăm cu preponderență în Franța, Marea Britanie, Benelux, în anumite zone din Italia, Spania, Elveția și Austria. Lucrăm cu câteva zeci de case de expediții, oferind servicii dedicate, pe baza unor condiții comerciale bine definite; nivelul celei mai mari flote dedicate nu depășește 30 de unități, tocmai pentru a nu expune firma.”
Dispeceratul este format, în prezent, din 15 persoane, care preiau informația de la client, o analizează și o transmit către flotă, într-o formă corectă. Fiecare dispecer este specializat pe unul sau mai mulți clienți și trebuie să se asigure că marfa ajunge la timp și în siguranță la destinație. De menționat că nivelul curselor fixe nu depășește 60%, iar dispecerul trebuie să ofere șoferului toate detaliile necesare, inclusiv zonele în care oprește pentru odihnă și spațiile de alimentare. „Comenzile vin prin e-mail, iar dispecerul se asigură, în primul rând, de faptul că se poate îndeplini solicitarea clientului, în funcție de programul de condus al șoferului și de condițiile de trafic. Într-un interval de câteva minute, validează cerința beneficiarului sau propune alte variante, dacă este cazul, și găsește soluția optimă de transport pentru firmă. Ulterior, transpune comanda într-o formă convenabilă pentru șofer, comunicându-i foarte clar ce are de făcut.”
În general, comunicarea se face prin intermediul WhatsApp, informația fiind introdusă în sistemul ERP de personalul care asigură zona de back-office. „Dispeceratul este motorul companiei și, prin urmare ni l-am dorit concentrat exclusiv în zona operațională, fără a fi încărcat din punct de vedere administrativ. În plus, activitatea departamentului este supervizată în mod direct de directorul de transport – Eduard Popeanu, unul dintre cei mai implicați și dedicați profesioniști din industria transporturilor din România.”
De altfel, fiecare dispecer are o imagine foarte clară privind target-ul pe care îl are pe fiecare client sau contract deservit, din punctul de vedere al camioanelor și kilometrilor parcurși. „Calitatea muncii dispecerului poate influența semnificativ rezultatele la sfârșitul lunii, în aceeași măsură ca activitatea șoferului”, a apreciat managerul Agexim Spedition.
În cazul în care clientul solicită, este asigurat un serviciu permanent (timp de 24 de ore), ținând cont că sunt companii cu activitate specifică de noapte.
George Șuteu, CEO Agexim Spedition: „Expunerea pe un singur client nu depășește 15% din cifra de afaceri.”
În cadrul Agexim Spedition, la baza tuturor analizelor de performanță din punct de vedere operațional stau informațiile oferite de Fleetboard, sistemul telematic oferit de Mercedes-Benz, marca pentru care compania a optat aproape în exclusivitate. Toate vehiculele sunt echipate cu PPC (Predictive Powertrain Control), iar, în acest context, consumul mediu a scăzut în fiecare an. „Sistemul de monitorizare, care a fost îmbunătățit în mod constant în ultimii 5 ani, funcționează foarte bine, ajungându-se la un consum mediu la nivelul flotei, de 27-28 l/100 km, în condițiile unei încărcări medii de 20 t. Avem șoferi care au ajuns de la nota 7 la 9, în condițiile în care consumul s-a redus de la 29 la 26 l/100 km”, a precizat George Șuteu.
Șoferi cu venit minim garantat
La ora actuală, 30% dintre camioane au echipaje, iar aproximativ 40% din flotă este utilizată în regim de tractare pentru semiremorcile clienților. De altfel, acest segment a crescut în mod constant, în ultimul an. Camioanele cu un șofer rulează, în medie, în fiecare lună, între 11.500 și 12.000 de kilometri, cifrele majorându-se la 17.000-18.000 pentru echipaje.
Aplicația Fleetboard oferită de Mercedes-Benz, reprezintă un instrument de bază, deja testat, atât pentru dispeceri, cât și pentru persoanele care formează Departamentul de Calitate, care stabilesc eficiența parcursului. „Ne străduim să monitorizăm activitatea aproape în timp real, urmărind rapoarte zilnic, săptămânal și lunar”, a mai explicat CEO-ul Agexim Spedition, adăugând că planificarea șoferilor pe camioane și pe contracte o face o persoană care are o viziune de ansamblu asupra resurselor disponibile.
De menționat, compania oferă flexibilitate în privința alegerii perioadei de lucru și a perioadelor alocate concediilor de odihnă. Pentru transferul conducătorilor auto, Agexim Spedition deține o flotă de microbuze Mercedes-Benz de ultimă generație, cărora li se pot adăuga avionul sau autocare închiriate în perioadele aglomerate.
„Există un venit minim garantat, pentru șoferii aflați în cursă, la care se pot adăuga bonusuri, generate de performanțele obținute, de regimul de muncă (ADR, noapte etc.), de vechime sau lungimea sejurului.”
Concret, stilul de condus se reflectă în note acordate conducătorului auto, în timp ce mentenanța este urmărită de un Departament Tehnic. În aceste condiții, compania de transport nu duce lipsă de șoferi – un merit considerabil revenind Departamentului HR. La angajare, sunt preferați conducătorii auto cu experiență, dar se ia în calcul și includerea în echipă a șoferilor fără experiență, dispuși să urmeze o perioadă de formare. „Asigurăm formarea în echipaj, alături de angajații cu vechime, dispuși să o facă.” De menționat că șoferii beneficiază de un instructaj complet la angajare, urmat de instructaje periodice și au la dispoziție un manual unde sunt explicate regulile care trebuie urmate în situațiile concrete cu care se întâlnesc în timpul desfășurării activității.
„Am optat pentru variante de finanțare pe 3 ani, în condițiile în care parcul auto schimbat în fiecare an se ridică la 60-70 de camioane.”
Cheltuieli atent dimensionate
Departamentul Tehnic urmărește, în special, flota care nu se mai află în garanție și preia telefonic toate sesizările șoferilor, astfel încât problema să poată fi preluată de zona operațională și rezolvată. Există inclusiv un atelier mobil, care se deplasează atunci când situația o impune.
„Avem o imagine foarte clară a cheltuielilor pe care le implică fiecare camion în parte, precum și a costurilor generate de vehiculele care stau, dintr-un motiv sau altul. Urmărim profitabilitatea pe fiecare client și contract în parte, iar specialiștii din cadrul Departamentelor Financiar, Controlling și Audit realizează analize operaționale și estimări financiare încă înainte de semnarea fiecărui contract”, a mai explicat George Șuteu. Iar, pentru că piața se mișcă, un Departament Comercial intră în contact în permanență cu potențialii noi clienți, în timp ce managementul urmărește modelul de business.
Un model de business adaptat
„Modelul de business cu siguranță va evolua, având în vedere provocările legislative de la nivel european; iar schimbările sunt evidente, dacă luăm în calcul cadrul economic valabil în urmă cu 5 ani, când nimeni nu își punea problema ca beneficiarul să suporte hotelul șoferului. Astăzi cheltuielile privind cazarea sunt trecute în contract, pentru țări precum Franța, Belgia sau Germania. Peste alți 5 ani, lucrurile vor arăta, cu siguranță, altfel”, a apreciat CEO-ul Agexim Spedition… dar viitorul (transport, dar sub un alt model) nu poate fi decât unul favorabil celor care știu să țină lucrurile sub control.
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro