Campionii anului 2019 din industria transporturilor au fost premiați, într-o atmosferă care amintea de Oscar, în cadrul celei de-a zecea ediții a Galei Ziua Cargo, desfășurate pe 14 noiembrie, la Face Club. Fiecare dintre câștigătorii din acest an reprezintă, în sine, un exemplu de performanță, de adaptare la o piață în schimbare, care ridică, în această perioadă, provocări importante.
Românii demonstrează, însă, astăzi mai mult decât ieri, că sunt profesioniști și pot alerga umăr la umăr cu orice companie de profil din vestul Europei.
De altfel, trei dintre firmele finaliste ale acestei ediții a concursului Romanian Transport Company of the Year (RTCY) au acționariat străin, însă… managementul din România este integral format din români. Un semnal clar privind nivelul încrederii de care se bucură specialiștii de la noi din țară la nivel european.
Așa cum spuneam și în anii trecuți, Romanian Transport Company of the Year reprezintă o competiție a exemplelor… care s-a materializat, an de an, în evenimente mari… și care, încet-încet, se transformă într-o comunitate.
Podiumul
Trofeul Romanian Transport Company of the Year 2019 a plecat către Pitești, fiind decernat companiei Agexim Spedition, care a primit, de asemenea, Premiul pentru management, după ce a convins juriul printr-un model în care tehnicile moderne, aplicate de o echipă dinamică, bine sudată, se așază foarte bine pe o afacere sănătoasă de transport, în care dezvoltarea se realizează cu pași siguri.
Fiecare detaliu este inclus într-o anumită sferă de responsabilități, pornind de la comunicarea directă cu clientul sau șoferii, stabilirea rutei și punctelor de alimentare sau odihnă, analiza stilului de condus sau a elementelor tehnice și până la operațiunile și previziunile financiare.
Locul al doilea, pe podiumul celei de-a zecea ediții a concursului Romanian Transport Company of the Year 2019 Hankook, a aparținut Logistic E Van Wijk, din Cluj, care a câștigat, de asemenea, Premiul pentru IT și Premiul pentru stabilitate financiară (pentru al doilea an consecutiv).
Logistic E van Wijk a știut cum să transforme „impredictibilul” în „predictibil”, în condițiile în care reușește să valorifice foarte bine avantajele pe care le oferă concentrarea pe nișe de transport. Compania tratează într-un mod unic amănuntele, având în spate o impresionantă soluție IT, ceea ce generează un impact pozitiv major la nivelul performanțelor.
Și trofeul pentru locul al treilea a plecat spre Pitești, fiind adjudecat de TN Logistika SK-RO, companie membră a grupului italian Torello, care a știut să maximizeze avantajele oferite de grup, dar cu o amprentă românească.
De menționat că entitatea din România asigură servicii de dispecerat pentru toți șoferii români angajați în cadrul grupului, atât în Italia, cât și în Slovacia.
Premiul pentru flote mici a plecat către Târgu Mureș
La secțiunea „flote mici”, câștigătoare a fost Tuțu Trans, din Târgu Mureș, care a fost, de asemenea, și cea mai votată companie de către cititorii Ziua Cargo, obținând Premiul pentru popularitate.
Firma, care deține, în prezent, o flotă de 22 de camioane, a ales să abordeze, pe lângă transportul clasic internațional, atât nișe, precum transferul de deșeuri între Germania și Elveția, cât și dezvoltarea în alte domenii, precum agricultura.
Premiul pentru siguranță rutieră a plecat către Oradea, fiind decernat companiei Marvicon, o firmă remarcată de către juriu pentru modul profesionist în care abordează pregătirea conducătorilor auto. Și asta nu este tot…
În cadrul Marvicon sunt folosite des sintagmele „te rog” și „mulțumesc”, iar condițiile corecte de lucru, alături de o atmosferă construită cu grijă au făcut ca în ultimul an să nu plece nici măcar un șofer (un lucru care spune multe!).
Trofeul pentru protecția mediului a fost adjudecat de Suri Sped, din Târgu Mureș, o companie cu o flotă nouă, care își schimbă camioanele o dată la 3 ani și care, în plus, reușește să planifice extrem de bine cursele, astfel încât numărul kilometrilor la gol este unul minim.
Camioanele sunt exploatate în echipaj, iar consumul mediu atins se plasează în jurul a 25 l/100 km, chiar dacă este vorba despre transport frigorific, unde marfa este, în general, grea. Altfel spus, o dată cu reducerea costurilor (consum redus), Suri Sped reușește, printr-o foarte bună organizare, să diminueze nivelul de noxe eliminat în atmosferă pentru fiecare partidă de marfă transportată.
În premieră…
… au fost decernate în 2019, Trofeele pentru responsabilitate socială și pentru implicare în apărarea intereselor breslei.
A face fapte bune nu reprezintă un motiv de laudă, dar a integra zona de responsabilitate socială în activitatea de zi cu zi a companiei reprezintă modul în care fiecare companie oferă ceva societății, ce îi pune la dispoziție resursele pe care se bazează în activitate.
Iar atunci când lucrurile se așază pe un făgaș corect, firma care abordează cu responsabilitate zona de CSR (Corporate Social Responsibility) poate reprezenta un motiv de inspirație pentru cei care caută încă timpul necesar, într-o lume în care pare a nu mai exista nimic altceva în afara zonei operaționale.
În 2019, Trofeul pentru responsabilitate socială a fost decernat companiei Internațional Alexander, care s-a implicat în special în zona de susținere a copiilor defavorizați, a celor cu nevoi speciale sau a excelenței.
Pentru apărarea intereselor breslei, la propunerea asociațiilor profesionale, membre în juriul Romanian Transport Company of the Year, în 2019, au fost premiate 3 companii (în ordine alfabetică): AC Mobile, Agexim Spedition și Transalex.
Sunt firme care au înțeles că ramura transporturilor are nevoie de reprezentare, tocmai pentru a putea fi asigurat acel cadru în care operatorii să poată acționa corect, fără să li se pună piedici artificiale.
Detalii tehnice
Reamintim, companiile participante la concursul Romanian Transport Company of the Year sunt evaluate de către un juriu alcătuit din autorități, specialiști și asociații patronale: ISCTR, RAR, Poliția Rutieră, IFPTR, 123Cargo-BursaTransport, FORT, UNTRR, ARILOG, APTE 2002, COTAR, ASKO, MARSH, WIASS, Jinga & Asociații, TAPA și Ziua Cargo.
La baza evaluării, stau mai multe criterii, dintre care amintim: situația financiară (pentru fiecare companie a fost realizat un audit financiar), situația accidentelor și a amenzilor, soluții IT utilizate, programul de pregătire a angajaților, implicarea în acțiuni menite să apere interesele breslei și acte de responsabilitate socială.
Conform regulamentului competiției, compania câștigătoare a titlului RTCY nu mai poate participa la următoarele trei ediții ale concursului.
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro