Sesiunea de înregistrare on-line a cererilor de ajutor pentru IMM-uri a fost declarată închisă miercuri dimineaţă la ora 8:35:41, după numai 5 minute de la deschidere, în urma epuizării bugetului în valoare de 500 de milioane de lei alocat schemei, anunţă Ministerul Finanţelor. Deschiderea sesiunii fusese amânată în două rânduri, de pe 16 august, pentru a fi promovat şi aprobat actul normativ de majorare cu 100 de milioane de lei a schemei de ajutor. Au fost admise 644 de cereri de finanţare. Prin schema de ajutor de stat, IMM-urile pot primi fonduri nerambursabile de până la 200.000 de euro – firmele de transport rutier beneficiind de câte 100.000 de euro.
UPDATE: MFP a anulat procedura pentru ajutorul de minimis, la ora 20.00, în urma valului de contestaţii venit din partea mediului de afaceri şi IMM-urilor. Oamenii s-au plâns că nu şi-au putut înregistra on-line cererile şi au acuzat că s-au făcut fraude astfel încât să fie selectaţi doar cei apropiaţi ministerului. Ministrul Daniel Chiţoiu a anunţat, într-un comunicat, că demarat o anchetă internă. Reluarea procedurii rămâne la o dată incertă.
“Conform prevederilor art. 4, alin. (3) din Anexa la H.G. nr. 274/2013, cu modificările şi completările ulterioare, înregistrarea Cererilor de acord pentru finanţare se suspendă atunci când se constată că finanţarea solicitată prin Cererile de acord pentru finanţare înregistrate atinge nivelul bugetului anual alocat schemei. Având în vedere că din finanţarea solicitată prin Cererile înregistrate on-line bugetul anual de 500 milioane lei alocat schemei a fost epuizat, începând cu data de 28 august 2013, ora 8:35:41, sesiunea de înregistrare on-line a cererilor de acord pentru finanţare în baza HG nr. 274/2013 cu modificările şi completările ulterioare este declarată închisă”, se precizează în anunţul Ministerului Finanţelor postat pe site-ul instituţiei în cursul dimineţii.
Guvernul a aprobat în şedinţa din săptămâna trecută suplimentarea la 500 milioane de lei a ajutoarelor, determinată, potrivit MFP, de interesul deosebit manifestat de reprezentanţii mediului de afaceri, cât şi de asigurarea accesului la finanţare a cât mai multor operatori economici, în condiţiile în care mediul de afaceri reclamă în mod insistent existenţa unui deficit de finanţare.
“Odată cu această majorare a bugetului, se previzionează o creştere semnificativă a numărului de IMM-uri beneficiare de ajutor de minimis, la aproximativ 2.000, ceea ce impune, de asemenea, prelungirea termenelor de soluţionare a cererilor de acord pentru finanţare, respectiv a cererilor de plată a ajutorului de minimis aprobat, de la 30 de zile lucrătoare la 60 de zile lucrătoare”, arăta MFP la vremea respectivă.
100.000 de euro ajutor pentru firme de transport rutier
Amintim că ajutoarele de minimis se acordă IMM-urilor sub formă de sume nerambursabile în procent de 100% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile aprobate spre finanţare, în limita valorii maxime de 200.000 euro, echivalent în lei, respectiv 100.000 euro în cazul întreprinderilor care desfăşoară activitate în domeniul transportului rutier.
Beneficiarii trebuie să creeze 5 locuri de muncă, din care cel puţin 2 pentru persoane care nu au avut contract individual de muncă în ultimele 3 luni, în cazul unui ajutor de până la 100.000 euro inclusiv, potrivit HG nr. 274/2013 privind instituirea unei scheme de ajutor de minimis pentru sprijinirea investiţiilor realizate de întreprinderile mici şi mijlocii.
În cazul unui ajutor de minimis cuprins între 100.000 euro şi 200.000 euro, inclusiv, schema de ajutor de minimis prevede crearea a 7 locuri de muncă, din care cel puţin 3 locuri de muncă pentru persoane care nu au avut contract individual de muncă în ultimele 3 luni.
Acordarea ajutorului este condiţionată de crearea de noi locuri de muncă până la finalizarea investiţiei şi menţinerea acestora pe o perioadă de minimum 3 ani de la finalizarea investiţiei.
Schema de ajutor de minimis se aplică de la data deschiderii sesiunii până la 30 iunie 2014, cu posibilitatea prelungirii, pentru emiterea acordurilor pentru finanţare, în limita bugetului alocat pentru aceasta.
Plata ajutorului de minimis se efectuează până la 31 decembrie 2016, în limita bugetului anual alocat schemei.
Potrivit MFP, după completarea cererii şi parcurgerea timpului necesar pentru procesarea/verificarea informaţiilor, până la sfârşitul zilei, sistemul va pune la dispoziţie o recipisă de înregistrare a cererii care va conţine toate datele transmise de întreprindere – ziua, ora, minutul şi secunda la care a fost înregistrată online cererea de acord pentru finanţare, precum şi informaţii privind perioada în care se poate depune/transmite la Registratura generală a Ministerului Finanţelor Publice cererea de acord pentru finanţare însoţită de documentele justificative.
În urma validării înregistrării on-line a cererilor de acord pentru finanţare, firmele trebuie să le depună, însoţite de documentele justificative, sau să le transmită prin poştă sau alte servicii de curierat la Registratura generală a MFP.
Magda SEVERIN
Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU