Un grup de companii care a crescut organic, păstrând o formă de organizare care îi permite să fie competitiv pe piaţa românească îngrădită de o serie de restricţii legislative. O organizaţie în care se pune accent pe comunicare şi un model de ÎNCREDERE.
„Pentru noi, cheia succesului o reprezintă faptul că totul se face precum într-o familie. Chiar dacă nu sunt rude de sânge, patronii au o relaţie foarte apropiată, îşi comunică în mod direct şi real problemele şi optimizează activitatea acolo unde era cazul. Există încredere 100% între cei care conduc grupul, din toate punctele de vedere“, apreciază Valer Uţa, şef coloană Autobaza Turda. Grupul Alis a luat fiinţă în 2008 şi este format din cinci societăţi comerciale: Tours Claus, Auto Trust, Sebali Trans, Sosim şi Feldiberg, care înglobează un parc total de aproximativ 100 de vehicule comerciale. Dar începuturile, în anul 2000, sunt legate de un autobuz RD 111 şi un singur traseu. „În anul 2000, doi dintre patronii societăţilor comerciale membre ale grupului, Alin Popovici şi Liviu Jişa, au demarat proiectul care s-a concretizat astăzi în Alis Grup. Aveau un autobuz RD 111 şi un singur traseu, Cluj – Gheorghieni. Au pornit de la un abonat, au ajuns la doi, apoi la trei, şi tot aşa. Astăzi, grupul deserveşte 3.500 – 4.000 de abonaţi, cărora le asigură transportul de la 4 dimineaţa până la ora 24“, îşi aminteşte Valer Uţa. Tours Claus a fost înfiinţată în 2003, a pornit de la o maşină şi a ajuns la un parc de aproximativ 50 de microbuze şi autocare. Structura de dezvoltare s-a bazat pe servicii de transport intern regulat, la care s-au adăugat curse speciale, ocazionale, în timp ce transport internaţional nu s-a făcut decât ocazional, pentru grupuri organizate. „După ce Tours Claus a început dezvoltarea, proprietarii companiei, Alin Popovici, Liviu Jişa şi Sorin Şipoş, au cumpărat Auto Trust Corporation, firmă ce deţinea două trasee foarte bune în zona Turda – Cluj. Ulterior, au fost achiziţionate şi celelalte firme membre ale grupului“, a arătat Valer Uţa, precizând că firmele achiziţionate au fost interesante pentru grup atât datorită traseelor deţinute cât şi datorită parcului auto. În prezent, din Turda este coordonată 40% din activitatea totală a grupului, cea mai mare parte a activităţii fiind realizată prin intermediul parcului aflat şi coordonat în Cluj. „Companiile membre ale grupului funcţionează după o strategie comună, dar ca şi centre de profit, în condiţiile în care au fost păstrate identităţile juridice şi sistemul de organizare al fiecărei societăţi. Coordonarea se face la nivelul patronilor, care, săptămânal, reunesc în cadrul unei şedinţe toţi şefii de coloană pentru ca toate deciziile să fie luate în mod unitar, iar problemele să poată fi comunicate şi rezolvate la timp. În proporţie de 90%, firmele membre ale grupului funcţionează după sisteme similare“.
Case de marcat şi camere pe maşini
Pentru a putea responsabiliza angajaţii, grupul merge pe sistemul „şoferul şi maşina“, la parcul activ adăugându-se maşini de rezervă pentru fiecare traseu şi şoferi de rezervă. Toţi şoferii deţin casă de marcat, iar recent a fost demarat un proiect care presupune montarea de camere pe autobuze. „Ne interesează monitorizarea personalului, pentru că dorim să-l aducem cât mai aproape de perfecţiune. Odată cu introducerea caselor de marcat, care trec pe bon ora şi data la care au fost emise, problemele pe segmentul de bilete au scăzut semnificativ, pentru că bonurile nu mai pot fi refolosite“. Reprezentantul Alis Grup recunoaşte însă faptul că, atunci când se încasează bani, tentaţia este mare. Iar în acest context, există un echipaj de control care verifică şoferii în traseu, acestor controale adăugânduli-se cele ale managementului. În plus, grupul a demarat recent introducerea unui sistem de monitorizare, prevăzut cu 4 camere care filmează salonul, traficul din faţă, şoferul şi taxatorul (unde se vede casa şi sertarul de bani). Camerele sunt conectate online, dar şi înregistrează, pentru a spori atât siguranţa, cât şi pentru a scădea frauda. Pentru reducerea costurilor, şoferii care obţin un consum scăzut de combustibil sunt recompensaţi financiar, în timp ce pe anumite trasee a fost impusă o limită de viteză de 55 km/h, monitorizată cu ajutorul diagramelor tahograf. „Astfel, creştem inclusiv siguranţa, iar din acest motiv impunem utilizarea diagramelor inclusiv pe traseele sub 50 km, unde legea nu le cere. Săptămânal sau la două săptămâni, strângem şoferii pentru a discuta problemele care apar, de la transport la siguranţă. Discutăm atât de problemele mecanice, dar şi despre latura financiară. Pe de altă parte, bunele practici sunt încurajate şi printr-un salariu bun, care variază în funcţie de orele lucrate. Şi condiţiile de lucru sunt bune. Inclusiv în 2014 am achiziţionat autobuze noi, pentru că am constatat că este mai eficient să le schimbăm decât să le tot reparăm pe cele vechi“.
Program continuu de investiţii
În cadrul Alis Grup, lucrează aproximativ 180 de persoane, dintre care 120 sunt şoferi. Iar pentru suportul activităţii de transport au fost dezvoltate service-uri proprii în Cluj şi Turda, dar şi o agenţie de turism, la Cluj (Alis Holliday). Parcul Alis Grup oferă o mare diversitate, plecând de la microbuze de 15 locuri şi ajungând până la autobuze articulate cu 80 de locuri pe scaune. Iar prin intermediul flotei care permite multe variante, grupul se poate plia exact pe nevoile clienţilor. „De exemplu, pentru traseul Turda – Cluj, unde cursele pleacă în anumite perioade ale zilei din 10 în 10 minute, folosim microbuze, în timp ce pe traseul Turda – Câmpia Turzii folosim doar autobuze“, a mai arătat Valer Uţa. El a precizat că, în perioada următoare, vor continua investiţiile în flotă. „Peste 10 ani sper să ajungem într-un punct din care să ne putem gândi la cum va fi peste alţi 20 de ani. Iar aceasta înseamnă să ajungem la o performanţă şi un profit de nivel mai ridicat ca acum“, a concluzionat Valer Uţa.
Valer Uţa, şef coloană Autobaza Turda Alis Grup:ALIS GRU
„Pentru traseele pe care le deservim, microbuzele sunt mai avantajoase, atât din punctul de vedere al consumului, mult mai redus, cât şi din punctul de vedere al flexibilităţii pe care ne-o oferă“.
„Transportul regulat reprezintă 90% din activitatea grupului, restul de 10% fiind reprezentat de cursele speciale“.
„Pirateria reprezintă una dintre cele mai mari probleme cu care ne confruntăm“.
Meda BORCESCU
meda.borcescu@ziuacargo.ro