UPDATE! Anchetă ministerială la CNADNR

Ministrul Iulian Matache a dispus astăzi Corpului de Control al Ministerului Transporturilor să efectueze un control la CNADNR pentru a afla “veridicitatea informațiilor furnizate în presă în ultima perioadă”.

Este vorba despre acuzaţiile angajaţilor din CNADNR Alin Gogadirector adjunct de investiţii al Regionalei din Craiova, şi Liviu Costache – fost director general al CNADNR în perioada decembrie 2011 – martie 2012, ulterior şeful Direcţiei comerciale – privind pericolul pe care îl reprezintă pentru şoferi lotul 3 al Autostrăzii Orăştie-Sibiu inaugurat de premierul Victor Ponta şi fostul ministru Ioan Rus în ultima zi a campaniei electorale pentru prezidenţialele din 2014, în ciuda faptului că este afectat de alunecări de teren.

UPDATE: Misterul anchetei ordonate intempestiv de ministrul Matache este elucidată de cotidianul Puterea: în urmă cu două zile (vineri, 15 august), procurorii DNA au descins la sediul CNADNR şi au ridicat 120 de dosare referitoare la lotul 3 al autostrăzii A1, Orăştie – Sibiu.

La mai multe emisiuni de la Realitatea TV, Goga a vorbit despre ilegalităţi la CNADNR, arătând, printre altele, că Studiul de Fezabilitate (SF) a acestui tronson de autostradă “a fost realizat de o firmă din Germania care s-a desfiinţat ulterior şi nu mai poate fi trasă la răspundere”.

În opinia sa, lotul 3 de autostradă Sibiu-Orăştie ar trebui închis, singura soluţie rămânând reconstruirea sa. Nimeni nu răspunde pentru situaţia de acolo, în ciuda faptului că “au existat proiectant, consultant, inclusiv sesizări cu privire la situaţia terenului, dar traseul s-a modificat cu câteva sute de metri pe o zonă unde se produc alunecări şi este cunoscut acest lucru”.

Alin Goga a explicat că o dovadă în plus a situaţiei terenului din zonă sunt DN7 şi magistrala feroviară 200, care în zona aceea au avut probleme dintotdeauna cu alunecările de teren iar CNADNR şi CFR au efectuat în permanenţă reparaţii. Cu toate acestea, alunecările tot se produc.

“Vă spun că suntem ca la «Meşterul Manole»: ce am construit şi am plătit: 150 de milioane de euro trebuie să scoatem tot afară şi – am vorbit asta cu profesori universitari, cu absolut toată lumea – în condiţiile în care am ştiut că recepţionăm un lucru defect. A fost o pasivitate. Acum o lună de zile am fost la o altă emisiune şi după 4 zile am fost chemat la DNA. Sper ca mâine DNA-ul să fie la CNADNR. Nu poate să rămână aşa. Paroxismul la care s-a ajuns în CNADNR e departe de orice închipuire”, a spus Goga.

CNADNR a tocat 14 miliarde de euro din 2007

El a adăugat că “14 miliarde de euro am primit (CNADNR – n.r.) din 2007 până în prezent”.

“Sunt bani care s-au dus şi pe întreţinere, pe investiţii, reabilitări şi avem o reţea (de drumuri naţionale şi autostrăzi – n.r.) care e jalnică, pentru că totul porneşte din interior: 6.000 de oameni şi 10% sunt ingineri de drumuri şi poduri”.

Ingineri doar 10% din cei 6.000 de angajaţi, restul sunt rudele directorilor 

“Acolo doar 10 la sută sunt ingineri de drumuri, într-o companie eminamente tehnică. Sunt regionale care au patru ingineri de drumuri. În condiţiile în care am angajat toate specializările exotice, găsiţi papagali de toate culorile. Fiecare director şi-a angajat toate rudele. Nu este de astăzi, se perpetuează”, a acuzat Goga.

El a mai spus că o mare parte din banii din buget se duc pe salariile colosale pe care le primesc directorii – 16.000 de lei pe lună numai şeful cel mare, Narcis Neaga – şi rudele lor angajate.

SF-uri “cu cântec”

Alin Goga a mai reclamat că SF-urile pentru care CNADNR a cheltuit în ultimul timp zeci de milioane de euro – deoarece se revizuiesc din 2 în 2 ani, fiind valabile numai atât de puţin timp deşi geografia terenului nu se schimbă, dar CNADNR nu apucă să liciteze constructorul şi să înceapă lucrarea respectivă – nu sunt realizate de IPTANA.

Acest institut român cu specialişti de marcă – spun angajaţii Companiei de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale – ar putea face studiile contra a câteva milioane de euro, însă se apelează la “tot felul de firme de apartament”, clienţi de casă ai CNADNR.

Pe directorul general Narcis Neaga l-a acuzat, printre altele, că a făcut parte din echipa de negociatori ai contractului păgubos încheiat cu Bechtel în 2004 pentru Autostrada Transilvania.

“Dacă se ia şpagă în CNADNR? Sunt directori care au case mai mari ca Versailles-ul”

Totodată, într-un interviu la “Gândul”, Alin Goga susţine că directorul general Narcis Neaga este „mai puternic decât un ministru” şi  că există directori din companie care au case mai mari ca Palatul Versailles, deşi au lucrat toată viaţa la stat.

“Dacă se ia şpagă în CNADNR? Eu am informaţii de următorul tip: sunt directori care au case mai mari decât Versailles-ul şi care au lucrat toată viaţa lor la stat. Mai  e o problemă. Au gestionat contracte care şi-au mărit valoarea de la un milion de euro la 10 milioane de euro, au contracte pe nişte caiete de sarcini doar la anumite firme, adică erau făcute caiete de sarcini mănuşă, pentru anumite firme”, acuză Goga.

Caiete de sarcini „mănuşă”

Despre caiete de sarcini „mănuşă”, Goga spune că lucrurile sunt atât de evidente încât, dacă se uită într-un caiet de sarcini de la licitaţiile organizate de CNADNR , poate preciza, cu o “probabilitate de 70-80%” care este firma care va câştiga contractul pentru execuţia de lucrări.

Întrebat dacă a sesizat faptele de corupţie despre care vorbeşte şi la Direcţia Naţională Anticorupţie (DNA), el spune că a mers la DNA în calitate de martor şi că „spre deosebire de alţi colegi ai mei, eu nu am nici un dosar penal”.

În urma participării lui Alin Goga şi Liviu Costache la emisiunile de la Realitatea TV, directorul general Narcis Neaga a ordonat declanşarea cercetării disciplinare a celor doi.

Neaga argumenta, în două comunicate de presă remise redacţiei în 12 august – şi reprezentând, de fapt, un drept la replică la un prim articol apărut într-un cotidian central, cu titlul “CNADNR  suspendă din funcţie un director pentru că a participat la o emisiune tv” -, că aceştia şi-au încălcat atribuţiile din fişa postului.

Neaga: “Au fost încălcate atribuţiile din fişa postului”

Într-un prim comunicat, CNADNR transmite: “Având în vedere că domnul Alin Goga a afirmat că a participat la o şedinţă CTE unde a constatat că «tratăm lucrurile cu superficialitate», că referitor la autostrada Orăştie – Sibiu «nu există rezolvare tehnică în acest moment», că «s-a făcut o chetă de 250 de mii euro», că «noi suntem cei mai inteligenţi şi cei mai buni, pe unde am ales să construim? Exact pe unde este cel mai prost», că «angajaţii CNADNR vin de acasă cu casa de marcat, scot din priză casa CNADNR-ului şi pleacă acasă cu 8-9.000 ron pe tură», comisia de cercetare disciplinară a solicitat salariatului, ca în data de 28.08.2015 să se prezinte la comisie în vederea probării celor afirmate”.

“Pe durata cercetării disciplinare prealabile, contractul individual de muncă al lui Goga este suspendat conform legii, salariatul având obligaţia de a răspunde, în această perioadă, la convocările comisiei de cercetare disciplinară prealabilă, mai afirmă Compania de Drumuri.

CNADNR susţine că Goga a avut perioade în care a renunţat la calitatea de salariat al companiei de drumuri, după care s-a reangajat, şi a mai fost subiectul unei cercetări disciplinare. După desfacerea contractului individual de muncă pentru absenţe nemotivate, a fost reangajat ţinându-se cont de situaţia familială a acestuia.

Despre celălalt angajat, Liviu Costache, CNADNR arată că este şi el cercetat disciplinar pentru că a participat la o emisiune tv din data de 4 august.

“La această emisiune şi domnul Costache a făcut afirmaţii nefondate, neadevărate, jignitoare şi calomnioase la adresa companiei şi a angajaţilor săi. Şi în acest caz, conform legislaţiei, comisia de cercetare disciplinară solicită domnului Costache probarea celor afirmate”, se mai arată în comunicatul CNADNR.

Click pentru a vizualiza integral pozitia CNADNR SA 11.08.2015

Într-un al doilea comunicat, CNADNR revine cu precizări:

“Comisia de cercetare disciplinară înfiinţată va cerceta împrejurările care au condus la nerespectarea limitelor de competenţă stabilite prin fişa postului care prevede prevede că: “acordarea către reprezentanţii mass-media de interviuri, precum şi furnizarea de documente sau informaţii în legatură cu activitatea CNADNR, se realizează numai cu respectarea obligatorie a mandatului/împuternicirii acordate de către Directorul General.” 

În lipsa unui astfel de mandat, furnizarea unor informații truncheate, într-un anume context, pot genera interpretări eronate care să determine dezinformarea opiniei publice. În aceste condiții, reglementarea internă nu este o restricție pentru libera exprimare a opiniilor, ci o condiție și o modalitate de a susține  și corela informații și  puncte de vedere corecte și comune. 

Procedura de cercetare disciplinară prealabilă va produce efecte juridice faţă de cei 2 salariaţi de la data comunicării către aceştia a deciziilor de cercetare, conform Codului Muncii. Precizăm că în prezent cei doi salariaţi, Alin Goga şi Liviu Costache, se află în concediu de odihnă legal, drept urmare, nu se desfăşoară nicio procedură de cercetare în această perioadă. La data revenirii în activitate a salariaţilor, comisiile îşi vor putea desfăşura lucrările specifice şi implicit se va produce şi suspendarea contractelor individuale de muncă ale acestora. 

Precizăm că în cazul dovedirii nevinovăţiei salariaţilor cercetaţi disciplinar, acestora li se vor acorda echivalentul drepturilor salariale de care nu au beneficiat în urma suspendării.

 Subliniem că de-a lungul timpului, cei doi salariaţi ai CNADNR au făcut parte din astfel de comisii, cercetând la rândul lor disciplinar alţi colegi, astfel că domniile lor cunosc foarte bine procedurile ce urmează a fi desfăşurate în astfel de cazuri, precum şi faptul că o cercetare disciplinară nu înseamnă obligatoriu concedierea angajatului, ci doar probarea sau nu a vinovăţiei acestuia. 

Menţionăm că declanşarea cercetărilor disciplinare în cazul celor 2 salariaţi ai CNADNR SA nu s-a produs ca urmare a apariţiei acestora la o televiziune, ci ca urmare a încalcării atribuţiilor din fişa postului”.

Cât priveşte neregulile de pe lotul 3 Orăştie – Sibiu, Neaga recunoştea în 1 iulie, după o inspecţie pe şantier, că a fost fentat de constructor.

După dezvăluirile lui Alin Goga, CNADNR arată, într-un al treilea comunicat transmis în 11 iulie, demersurile pe care le-a făcut pentru remedierea situaţiei – care pare însă fără ieşire. Detalii, în Comunicat CNANR SA 11.08.2015

Matache: “Apariția în presă nu rezolvă problema”

Astăzi, un alt comunicat remis redacţiei – de data aceasta din partea MT, anunţă ancheta ministerială dispusă de Iulian Matache:

“Ministerul își exercită dreptul și obligația de a verifica informațiile apărute în presă. În măsura în care acestea vor fi întemeiate, se vor lua măsurile necesare pentru remedierea disfuncționalităților. De asemenea, în cazul în care se va impune, vor fi sesizate instituțiile abilitate.

Consider că eventualele sesizări ar trebui făcute mai întâi la nivelul organelor de control ale companiei, ministerului, sau la nivelul altor instituții. Apariția doar în presă nu rezolvă problema și poate fi interpretată ca un gest subiectiv.

Din acest motiv, solicit ca atât în Ministerul Transporturilor, cât și în companiile din subordinea și sub autoritatea acestuia, să fie promovat dialogul ca element esențial în soluționarea conflictelor”, se arată în comunicatul semnat de ministrul Transporturilor, Iulian Matache.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.