Livrările totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au înregistrat, în primele 4 luni, o scădere de 11% comparativ cu aceaşi perioadă din 2012. Continuă să se manifeste impactul negativ al importului masiv de vehicule rulate care, la un volum de aproximativ 71.000 unităţi la autoturisme şi 15.000 la vehicule comerciale, reprezintă o creştere de 53%, respectiv de 15% faţă de 2012, arată Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), într-un comunicat.
“În interiorul acestei scăderi, remarcăm autoturismele, care au un declin al vânzărilor de 11%. Situaţia nu este diferită de ceea ce se întâmplă pe plan european, unde, pe ansamblul UE, remarcăm o scădere importantă a înmatriculărilor de autoturisme noi (-7,1% comparativ cu aceaşi perioadă din anul trecut), principalele ţări (Franţa, Germania şi Italia) înregistrând scăderi peste medie, cuprinse între -8,5% şi -12,3%. În România, în continuare, vânzările sunt susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice (81% din total în luna aprilie), cele către persoanele fizice reprezentând doar 19% din total”, se arată în comunicat.
La fiecare autoturism nou, 4 rulate
Cât priveşte maşinile rulate, APIA arată că, la fiecare autoturism nou vândut în România au fost aduse alte 4 rulate. „Şi mai grav este faptul că 28.730 (peste 54%) dintre acestea sunt mai vechi de 10 ani, adică de 2,2 ori mai multe decât autoturisme noi vândute prin reţelele naţionale ale producătorilor autohtoni şi importatorilor autorizaţi”, se mai arată în comunicat.
Producţia naţională a crescut cu 33,6%
Potrivit unei analize sectoriale citate în comunicat, producţia naţională a înregistrat, în luna aprilie, o creştere de 9,3% faţă de luna precedentă, ceea ce face ca, în primele patru luni ale lui 2013, să fie consemnată o creştere totală faţă de 2012 de 33,6% (la volum total de 147.053 unităţi), cifră datorată în exclusivitate producţiei de autoturisme +42% (volum total 147.048 unităţi), dar şi unei scăderi complete a producţiei de vehicule comerciale.
Volumele cele mai mari la patru luni le înregistrează Dacia Duster (44.013 unităţi), urmat de Dacia Sandero (37.425 unităţi), Dacia Logan (35.463 unităţi) şi Ford B-MAX (30.147 unităţi).
Cu 22,1% mai mult la export
La export, pe primele 4 luni din 2013, s-a înregistrat o creştere generală de 22,1%, comparativ cu aceaşi perioadă din anul trecut, volumul total fiind de 124.837 unităţi.
Această creştere se datorează în exclusivitate autoturismelor, care înregistrează un plus de 29,3%. În ceea ce priveşte vehiculele comerciale, în absenţa producţiei, nu au fost nici volume la export.
Cel mai exportat model, în luna aprilie, a fost Dacia Duster (11.495 unităţi), urmat de Sandero (11.101 unităţi) şi B-MAX (7.553 unităţi), ordinea fiind aceeaşi şi pe total an 2013.
Vânzările de autovehicule (21.916 unităţi) au scăzut însă cu 10,9% faţă de aceeaşi perioadă din 2012, autoturismele (18.137 unităţi) înregistrând o scădere de 11,4%.
La autoturisme, topul pe mărci la 4 luni din 2013 este format din Dacia, cu 5.248 unităţi vândute (28,9% din total), urmată de Volkswagen (2.082 unităţi / 11,5%), Skoda (1.517 unităţi / 8,4%), Renault (1.034 unităţi / 5,7%), Ford (961 unităţi / 5,3%) şi Hyundai (917 unităţi / 5,1%). (M.S.)
Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU