Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) a primit oferte de la 86 de companii, grupuri de investiţii şi bănci care doresc preluarea CFR Marfă, ce va fi vândută până la sfârşitul anului. Din companie nu va fi privatizat doar capitalul majoritar, aşa cu se astabilise iniţial, la ultima misiune a Fondului Monetar Internaţional (FMI). Autorităţile române au solicitat ulterior şi au primit acordul instituţiilor financiare internaţionale pentru a privatiza integral CFR Marfă. Consorţiul format din Deloitte Consultanţă, Muşat & Asociaţii Sparl şi Systra a acordat consultanţă la pregătirea şi derularea procesului de privatizare a CFR Marfă.
Privatizarea se va realiza incluzând conversia în acţiuni deţinute de stat a datoriei de circa 700 milioane lei către bugetul general consolidat, şi a unei părţi din restanţa către CFR SA, urmată de o vânzare a pachetului de 100% din acţiuni la o valoare de piaţă ce depăşeşte 1,1 miliarde lei.
Compania CFR Marfă are alocate în bugetul din acest an venituri de peste 1,222 miliarde lei şi cheltuieli de 1,317 miliarde lei şi va încheia anul cu pierderi de 95 milioane lei.
Totodată, bugetul sunt prevăzute în buget investiţii de 97,416 milioane lei, din care 82,6 milioane lei din surse proprii.
Creanţele restante pentru acest an au fost stabilite la 409 milioane lei.
Potrivit MTI, CFR Marfă este lider pe piaţa transporturilor feroviare de marfă din România, cu o cotă de piaţă de 61,1% pentru mărfuri transportate.
Cu un parc specializat de vagoane pentru transport cărbune, de circa 10.000 model Eacs şi 4.900 model Fals, CFR Marfă este singura companie care dispune de suficient material rulant pentru a prelua la transport producţia naţională de cărbune.
Compania deţinea în 2010 parc de material rulant de peste 42.000 de vagoane şi peste 900 locomotive.
Magda SEVERIN
Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU