Asociația Patronală a Transportatorilor – Europa (APTE) 2002 își exprimă “întregul dezacord și deplina dezaprobare” față de proiectul de lege privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule, acuzând modalitatea de elaborare al acestui act normativ de către Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF), care l-a trimis Parlamentului în urmă cu două zile.
Redăm integral comunicatul APTE 2002 transmis redacției:
Continutul proiectului de lege, precum si efectele pe care ar urma sa le produca sunt total potrivnice intereselor reale ale asiguratilor, in general, si ale industriei de transport din Romania, in special.
Autoritatea de Supraveghere Financiara, in loc sa fi verificat multiplele sesizari privind majorarile nejustificate de prime RCA venite din partea reprezentantilor industriei de transport incepand cu luna octombrie 2015, in loc sa fi luat toate masurile legale si necesare pentru a stopa fluxul de majorari neintemeiate ale tarifelor RCA si in loc sa fi intreprins toate diligentele pentru ca prevederile protocolului din data de 22 decembrie 2015 sa isi produca efectele in cel mai scurt timp, in teorie a regizat, in grupuri de lucru, un proiect de lege al RCA care, in practica, a ieșit ca o piesa nereusita de teatru, cu mai multe scenete tragi-comice, dar cu mesaj dramatic pentru industria de transport.
Proiectul de lege cu care ASF doreste sa se prezinte in Parlamentul Romaniei este o reconstructie eronata a normelor de reglemantare pe scheletul vechii Legi 136/1995, rezultatul fiind unul infiorator pentru asigurati, deoarece prin acest proiect drepturile si privilegiile companiilor de asigurari s-au inmultit iar drepturile asiguratilor s-au diminuat, fortificandu-se si consolidandu-se starea de captivitate a consumatorilor.
In acest context este condamnabila atitudinea ASF , care de-a lungul discutiilor cu patronatele s-a dovedit a fi un destoinic aparator al intereselor companiilor de asigurari , participand in mod activ la aservirea si inrobirea asiguratilor de catre asiguratori.
APTE 2002, precum si celelalte patronate din industria de transport, a prezentat nenumarate dovezi pentru a proba majorarile inadmisibile a tarifelor RCA cu 200%-300% incepand cu partea a doua a anului 2015 , dar ASF nu le-a luat in considerare, aratand ca majorarile s-au facut pana la 50% si ca nu este nimic in neregula cu primele practicate de companiile de asigurari.
ASF nu si-a schimbat atitudinea nici dupa ce institutia Consiliului Concurentei a prezentat un raport in care recunoaste ca la transportatorii de marfa tarifele RCA s-au majorat intre 19% si 183 %, si nici dupa ce s-a dovedit ca dupa implementarea Insolvency II in Polonia, tarifele au scazut cu 20% iar in Bulgaria cresterea a fost doar de 5%, in ambele state existand asiguratori cu capital majoritar de stat. [In acest context, APTE 2002 solicita autorizarea de urgenta a EximAsig pentru practicarea asigurarilor RCA si solicita institutiilor de stat competente sa faciliteze in mod celeritiv accesul pe piata RCA a acestui asigurator cu capital integral de stat.]
Avand in vedere atitudinea ostila al ASF fata de interesele industriei de transport din Romania, avand in vedere abuzul in serviciu al conducerii ASF, care nu a respectat prevederile Protocolului semnat la data de 22 decembrie cu patronatele din transporturi si nu si-a executat obligatiile asumate prin Protocol, cauzand vatamari drepturilor si intereselor legitime ale industriei de transport din Romania, APTE 2002 solicita Comisiilor parlamentare care vor examina proiectul de lege privind asigurarile RCA sa il respinga, totodata sa analizeze daca actuala conducere al ASF a gestionat in mod responsabil criza majorarilor nejustificate al tarifelor RCA si daca ASF in compunerea actuala si prin conducerea actuala mai poate continua in mod credibil activitatea de supraveghere financiara in Romania.